۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۸۸۰۶۲
عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام:

رسالت حوزه‌های علمیه در هم‌سویی مراجع با رهبر معظم انقلاب محقق می‌شود

خبرگزاری رسا ـ یکی از کارشناسان تاریخ و اندیشه سیاسی معاصر، گفت: پیوند عمیق مرجعیت و ولایت با حضور رهبر معظم انقلاب در شهر مقدس قم، تقویت شده و ظرفیت‌های پنهان و پیدای حوزه علمیه را به عرصه ظهور خواهد رساند.
حجت‌الاسلام ذبيح‌الله نعيميان


حجت‌الاسلام ذبیح الله نعیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام و کارشناس تاریخ و اندیشه سیاسی معاصر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با خوش‌آمدگویی تشریف‌فرمایی مقام معظم رهبری به شهر مقدس قم به ارائه تحلیلی از دستاوردهای این سفر برای حوزه‌های علمیه پرداخت.

وی با بیان این‌که حوزه علمیه قم برآمده از تلاش فراوان و خستگی‌ناپذیر علمای ارجمندی است که سال‌ها زحمت و مرارت را تحمل کرده و به رسالت خویش عمل کردند، اظهار داشت: حوزه علمیه از طلاب، فضلا، اساتید و مراجعی تشکیل شده است که در عرصه‌های مختلف به مجاهدت‌های علمی و فرهنگی پرداخته‌اند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام با اشاره به ارتباط ناگسستنی مقام معظم رهبری با مراجع تقلید، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب ارتباط ناگسستنی و عمیقی با بدنه و رأس هرم مرجعیت در حوزه علمیه دارند، چنان‌که فرایند تاریخی تشکیل حوزه‌های علمیه نوعی از ارتباط عمیق با این ولایت قدسی را در خود پرورانده است.

حجت‌الاسلام نعیمیان، افزود: ولایت فقیه برآمده از عمق اندیشه و عقلانیت دینی و متکی بر شور دینی است، بر این اساس فاصله مکانی میان مقام معظم رهبری با بدنه حوزه علمیه تأثیر خاصی در پیوند عمیق و تاریخی آنها نمی‌گذارد.

وی، ابراز داشت: پیوند عمیق مرجعیت و ولایت با حضور رهبر معظم انقلاب در شهر مقدس قم، تقویت شده و ظرفیت‌های پنهان و پیدای حوزه علمیه را به عرصه ظهور خواهد رساند، چنان‌که بسیاری از مشکلات درون ساختار حوزه با عنایت‌های ویژه ایشان تا به حال حل شده یا رو به کاستی نهاده است.

این کارشناس تاریخ و اندیشه سیاسی معاصر، تصریح کرد: همسویی و هم‌آوایی مراجع بزرگ تقلید با یکدیگر و با مقام معظم رهبری توانسته است طی گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شکوفایی حوزه‌های علمیه را هرچه بیشتر به نمایش گذارد.

وی با بیان این‌که بخش مهم این تأثیرات در جهت‌دهی کلی حرکت حوزه علمیه دیده می‌شود، رسالت حوزه‌های علمیه را محدود ندانست و با اشاره به این رسالت مهم در سطح جهان به ویژه جهان اسلام، گفت: رسالت حوزه‌های علمیه هنگامی محقق می‌شود که همسویی و هماهنگی همه اجزا را در خود داشته باشد.

حجت‌الاسلام نعیمیان، اظهار داشت: همسویی مراجع تقلید و مقام معظم رهبری در سیاست‌گذاری کلان حوزه‌های علمیه، ظرفیت‌های فراوان حوزه را مورد بهره‌برداری قرار داده و تا به حال افق‌های فراوانی را به روی حوزویان و مشتاقان دریافت معارف اهل بیت(ع) گشوده است.

وی، اظهار داشت: بی‌تردید توسعه افق‌های پیش‌روی حوزه‌های علمیه در ارتباط وثیق و عمیق مقام معظم رهبری با همه ارکان حوزه‌های علمیه محقق می‌شود، به ویژه آن‌که جهت‌دهی کلان اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران با فضای حوزه و رسالت‌های آن امری است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام در ادامه با بیان این‌که دنیای معاصر چالش بزرگی در برابر جهان اسلام ایجاد کرده است، گفت: جهانی شدن یا به تعبیر بهتر جهانی‌سازی، این طلب را در برابر حوزویان قرار می‌دهد که هرچه بیشتر ظرفیت‌های خود را مورد استفاده قرار داده و رسالت بزرگ دینی خود را در سطح جهان به سرانجام برسانند.

وی، افزود: رسالت حوزه رسالتی دینی است و رسالت دینی ابعاد مختلفی دارد، اما بستر اجتماعی، سیاسی، ‌فرهنگی و اقتصادی جهان، جهت ‌دیگری را در برابر حوزه‌های علمیه نهاده و دست نیاز جهان اسلام به آموزه‌های دینی، حوزویان را در مسیری به حرکت درآورده که بازگشتی از آن نیست.

حجت‌الاسلام نعیمیان، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دستاورد ارتباط نزدیک‌تر رهبر معظم انقلاب با مراکز مختلف حوزوی، مؤسسات، بزرگان، فضلا، اساتید و مراجع تقلید می‌تواند شتاب حرکت حوزه‌های علمیه را در رسیدن اهداف عالیه خود تقویت کند.

وی با اشاره به سفرهای پیشین مقام معظم رهبری و ارتباط عمیق بزرگان حوزه با ایشان، آن را گام‌های مهم در راستای تقویت حوزه‌های علمیه توصیف کرد و گفت: بی‌تردید خلأهای فراوانی در عرصه‌های ساختاری و جهت‌گیری حوزه‌ها می‌توان یافت که نقش مقام معظم رهبری در پرکردن آن‌ها، نقشی بی‌بدیل است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که ارتباط رهبر معظم انقلاب با حوزویان، امر جدیدی نیست، اما بسترسازی مناسب برای ارتباط مستقیم با بدنه حوزه می‌تواند زمینه‌های جدیدی برای تلاش حوزویان ایجاد کند، ابراز داشت: روحیه پرنشاط طلاب جوان، این امر را طلب می‌کند که دستاوردهای پژوهشی و آموزشی خود را به محک نقدها و دقت‌نظرهای حکیمانه ایشان بزنند.

وی، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با نگاه حکیمانه خود توانسته‌اند مهندسی فرهنگی جهان اسلام را به گونه‌ای ترسیم کنند که نقش حوزه‌های علمیه و طلاب پرشور آن، امر مهمی است که می‌تواند تقویت شده و کاستی‌های خود را کاهش دهد و این امر در محک زدن تجربه‌های جدید حوزه‌های علمیه با دقت‌نظرهای مقام معظم رهبری، محقق خواهد شد.

حجت‌الاسلام نعیمیان با بیان این‌که در سال‌های اخیر، ظرفیت‌های فراوانی در حوزه‌های علمیه ایجاد شده است که پیش از آن، جز آرزوی آنها امکان تحقق نداشت، گفت: ترسیم چشم‌انداز آینده حوزه‌های علمیه امری است که در تعامل دوسویه طلاب، فضلا و بزرگان حوزه با رهبر معظم انقلاب به عنوان مدیر کلان جامعه اسلامی و به عنوان مهندس کلان سیاست‌گذاری‌های نظام اسلامی، رقم خواهد خورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب درباره مسائل حوزوی، به بیان وجه تمایز آن با سایر اشخاص پرداخت و ابراز داشت: مقام معظم رهبری در ترسیم چشم‌انداز جامعه اسلامی، افق‌گشایی‌های مختلفی داشته و دارند، همان‌گونه که به عرصه هنر توجه دارند و برای آن سیاست‌گذاری می‌کنند، از امور دیگری مانند سیاست‌گذاری در امر ورزش و جوانان، مسائل اقتصادی، نظامی غافل نیستند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: رهبر معظم انقلاب همان‌طور که چشم‌انداز جامع و کاملی نه تنها برای ایران، بلکه کشورهای مسلمان ارائه می‌دهند، ترسیم چشم‌انداز فعالیت‌های حوزه و رسالت حوزویان را نیز در افق دید خود دارند و براساس شرایط زمانه و توانمندی‌های حوزویان، آن چشم‌انداز را به صورت دقیق‌تر تبیین کرده و به ساماندهی عملیاتی فعالیت‌های حوزویان پرداخته‌اند.

وی با بیان این‌که نسل‌های گذشته حوزویان نیازمند انتقال تجربیات و نگاه‌های اجتماعی دینی خود به نسل‌های بعدی هستند، به نقش و تأثیر چشم‌گیر بزرگان حوزه و به خصوص رهبر معظم انقلاب در این زمینه اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب الگوهای مناسبی را برای انتقال این تجربیات و پیوندزدن حوزویان پرتجربه با نسل‌های جدید ارائه داده‌اند. /920/ت301/ع

ارسال نظرات