۰۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۸۸۶۹۵
حجت الاسلام خسرو پناه:

اسلامی کردن علوم انسانی در گرو تدوین و تبیین معارف اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اسلامی کردن علوم انسانی در گرو تقویت، تدوین، تبیین و نظام مند کردن معارف اعتقادی اهل بیت(ع) است.
حجت الاسلام خسرو پناه، عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي
حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه، مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، یکی از مهم ترین فعالیت های مؤوسسه آموزش عالی امیرالمؤمنین(ع) را دفاع از ولایت و امامت اهل بیت(ع) دانست و گفت: دفاع از ولایت و امامت اهل بیت(ع) باید به شیوه ای منطقی و رعایت اخلاق اسلامی به شکلی انجام شود که به وحدت اهل تشیع و سنت خدشه ای وارد نشود.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر «علوم انسانی رایج در کشور، علومی غربی است که باید اسلامی شوند» اظهار داشت: اسلامی کردن علوم انسانی از طریق مبانی کلامی و اعتقادی انجام پذیر است.

این محقق عرصه دینی با بیان این که نظریه های سکولاریستی دانشمندان غربی به سبب مبانی متافیزیکی و اعتقادی آنان است، اسلامی کردن علوم انسانی را در گرو تقویت، تدوین، تبیین و نظام مند کردن معارف اعتقادی اهل بیت(ع) دانست و ابراز داشت: با تدوین و تبیین معارف اعتقادی اهل بیت و نشان دادن تأثیر آن بر علوم انسانی می توانیم به علوم انسانی، اسلامی دست یابیم.

امام جمعه موقت دزفول به نقش مؤوسسه آموزش عالی امیرالمؤمنین(ع) در اسلامی کردن علوم انسانی اشاره و خاطر نشان کرد: مؤوسسه آموزش عالی امیرالمؤمنین(ع) با تدریس، تبیین و ترویج معارف اهل بیت(ع) نقش مهمی در اسلامی کردن علوم انسانی خواهد داشت که اگر گامی فراتر در این زمینه بردارد، منشأ تأثیرگذاری در علوم انسانی، اسلامی خواهد شد.

این پژوهشگر دینی با تأکید بر این که مؤسسه آموزش عالی امیرالمؤمنین(ع) باید به دانشگاهی جامع تبدیل شود، بیان داشت: در این دانشگاه جامع باید مبانی اعتقادی شیعه در رشته های روانشناسی گسترش یابد؛ از این رو با تدوین، تدریس و نظریه پردازی در رشته های روان شناسی، جامع شناسی و مدیریت، علوم انسانی، اسلامی حاصل خواهد شد.

استاد حوزه های علمیه کشور با بیان این که منابع غنی در رشته های اقتصاد، مدیریت، سیاست، حقوق و علوم تربیتی علوی داریم، خواستار تبیین و تأسیس این رشته ها شد و اذعان داشت: با تدوین این رشته ها افزون بر نقد نظریه های غربی در عرصه اقتصاد، مدیریت و سیاست، مباحث ایجابی تدریس شود.

وی این مؤوسسه را گامی جهت تهاجم فرهنگی به دشمن و ترویج مفاهیم الهی دین مبین اسلام دانست و گفت: اگر خواستار مصونیت در برابر تهاجم فرهنگی دشمن هستیم، باید با ترویج ارزش های اصیل اسلامی و بهره گیری از مکتب اهل بیت، از حالت تدافعی خارج و موضعی تهاجمی اتخاذ کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به این که دانشگاه های اسلامی دیگری در کشورهای مانند مالزی و مصر فعالیت می کنند؛ از این رو می توان از تجربه های سازنده آنها جهت توسعه مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) بهره گرفت.

حجت الاسلام خسرو پناه با بیان این که تدوین سرفصلی با عنوان حکمت علوی، منشأ تحول در فلسفه اسلامی می شود، گفت: باید در فلسفه و علوم اسلامی که دارای امتیازات بسیاری هستند نیز تحول ایجاد کرد./945/ت302/الف
ارسال نظرات