۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۸۸۷۲۱
در مشهد؛

اختتامیه همایش زلال اندیشه رضوی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ اختتامیه همایش زلال اندیشه رضوی، در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.
امام رضا (ع)به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اختتامیه همایش زلال اندیشه رضوی سوم آبان ماه با حضور پژوهشگران و صاحبان مقالات برتر این همایش و نیز طلاب و اساتید دانشگاه علوم اسلامی رضوی در تالار اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم،‌ حجت ‌الاسلام روشن ضمیر، معاون فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، با بیان اینکه امروز موج اسلام خواهی جهان را فراگرفته است، گفت: در چنین شرایطی رسالت همه عالمان و نویسندگان نسبت به گذشته چندین برابر شده است.

وی یادآور شد: اگر بیست سال پیش در آفریقا با شنیدن نامی از شیعه خوشحال می ‌شدیم، امروز کمتر کسی است که با نام شیعه آشنا نباشد.

سپس حجت الاسلام علی جلائیان، مسؤول مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار داشت: بیش از 110 چکیده مقاله و 77 مقاله به دبیرخانه ارسال شده‌ است که از این تعداد هشت مقاله عنوان برتر را به خود اختصاص دادند.

وی با بیان اینک‌ه هشت مقاله برگزیده این همایش که بالای هشتاد امتیاز را کسب کرده اند در کتاب همایش زلال اندیشه رضوی منتشر می‌شوند، افزود: از 77 مقاله رسیده به همایش، یازده مقاله به حوزه ادبیات فارسی مربوط بوده‌ است.

مسؤول مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی به استقبال شرکت کنندگان از همایش زلال اندیشه رضوی اشاره کرد و یادآور شد: این همایش مورد استقبال خوبی از سوی شرکت کنندگان قرار گرفت اما نسبت به موضوعات مطرح شده در مورد جریان امامت مقالات کمی ارائه شده است.

در ادامه آیت ‌الله سید احمد علم ‌الهدی، امام جمعه مشهد با بیان این‌که تحلیل محتوایی حدیث، خلأ علم حدیث‌شناسی است،‌ گفت: در علم حدیث تنها بررسی صحت و سقم حدیث و نوع آن کافی نیست؛ بلکه باید خود حدیث را تحلیل کنیم.

وی با اشاره به ضرورت تبیین و فهم زلال اندیشه رضوی یادآور شد: در فهم و تشخیص زلال‌ اندیشه رضوی فقط نقل سیره امام رضا(ع) کافی نیست؛ بلکه باید گفتار و رفتارهای حضرت رضا(ع) تحلیل و به گونه‌ای پیرایش شوند که به واقعیت‌ها دست پیدا کنیم.

امام جمعه مشهد با بیان این‌که موقعیت صدور حدیث سلسلة الذهب یک موقعیت استثنایی بود که در طول تاریخ چنین موقعیتی را برای صدور هیچ حدیثی شاهد نیستیم، اذعان داشت: امام رضا(ع) در ذیل حدیث سلسلة الذهب جمله «بشرطها و شروطها و انا من شروط‌ها» را بیان کرده اند و در آن نوع ولایت را هم مشخص کرده اند.

گفتنی است، در این همایش از کتاب اصلاح الگوی مصرف از نگاه اسلام رونمایی و در پایان از صاحبان مقالات برگزیده تجلیل به عمل آمد./934/پ202/س
ارسال نظرات