۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۸۸۷۵۸

نقش امام‌ صادق در تفسیر قرآن بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نقش امام جعفر صادق‌(ع) در تفسیر قرآن کریم، در یک پایان‌نامه دانشجویی دانشگاه چمران اهواز ‌ بررسی شد.
تفسير
به گزارش خبرگزاری رسا در اهواز‌ به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، رقیه رضایی، دانشجوی مقطع کارشناس‌ ارشد رشته قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی این دانشگاه، پایان‌نامه خود را با موضوع «نقش امام‌صادق(ع) در تفسیر قرآن» ارائه کرد.

در چکیده‌ این پایان‌نامه آمده است: تفسیر قرآن کریم، تبیین و شرح و توضیح و پرده‌برداری از آیات را بر عهده دارد و تلاش مفسران واقعی در جهت روشن ساختن کلام خداوند بوده و هست، با توجه به این‌که پیوندی عمیق و ناگسستنی میان اهل‌بیت(ع) یعنی مفسّران راستین قرآن کریم و این کتاب مقدس وجود دارد و در حقیقت چنین پیوندی نماد روشن و مسلمی از برخی از احادیث پیامبر اکرم(ص) همچون حدیث ثقلین، حدیث سفینه و جز آن است.

آن بزرگواران به عنوان حاملان و وارثان قرآن کریم مهم‌ترین و ارزشمندترین تفاسیر را از آیات قرآن بر جای نهاده‌اند که به روایات تفسیری مشهور گشته‌اند و از منابع مهم تفسیر قرآن به شمار می‌آیند.

در ادامه چکیده پایان‌نامه نقش امام‌صادق(ع) در تفسیر قرآن بیان می‌شود: بخش زیادی از آن روایات منقول از امام‌جعفرصادق(ع) است که یکی از امامان معصوم و عضوی برجسته از خاندان پیامبراکرم(ص) است. این دسته از روایات در رایط و موقعیت‌های مختلف بیان شده و روش‌های تفسیری متفاوتی را به خود اختصاص داده است.

رضایی در ادامه این پایان نامه خود، نوشته است: مثلاً برخی از این روایات درصدد بیان معنایی واژگان آیه بر آمده‌اند و برخی دیگر بیان‌گر مصادیق مختلف اعم از کلی و جزئی و یا عام و خاص بوده‌اند و نیز برخی دیگر اشاره به تأویل باطنی معنای آیات دارد و گروهی نیز اشاره به شرایط زمانی و مکانی مربوط به نزول آیات دارد که با شناخت انواع این روایات تفسیری فهم و درک معنای بسیاری از آیات قرآن کریم نیز آشکار می‌شود.

وی در ادامه چکیده پایان‌نامه خود بیان می‌کند: امام صادق(ع) روش‌های مختلفی در تفسیر آیات قرآنی را به کار گرفته‌اند، گاه با یک تمثیل بسیار ساده مفهوم آیه را روشن ساخته و گاهی جریان تاریخی مربوط به آیه را کاملاً تبیین فرموده‌اند، لذا با توجه به همین روش‌های گوناگون تبیین و توضیح در مورد آیات قرآنی نقش عظیم آن امام همام در مقوله تفسیر قرآن کریم آشکار می‌گردد و هر صاحب مطالعه‌ دانا و علاقه‌مندی به تفسیر قرآن کریم مجذوب آن‌ها می‌شود.

در این رساله‌ تلاش بر این بوده است که در حدّ توان روش‌های مزبور مورد بررسی قرار گیرد و با نقل نمونه‌هایی از آن‌ها، جایگاه امام‌صادق‌(ع) در تفسیر نمایان شود./945/د102/س
ارسال نظرات