۰۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۸۹۰۳۳

مراسم بزرگداشت‌ شهادت اولین شهید محراب برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مراسم بزرگداشت سالروز شهادت آیت الله شهید قاضی طباطبایی دهم آبان در تبریز برگزار خواهد شد.
آيت الله قاضي طباطبايي اوين شهيد محراب
به گزارش واحد خبر و اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی امروز در اطلاعیه ای در آستانه سی و یکمین سالگرد شهادت اولین شهید محراب مجاهد نستوه اسوه جهاد و شهادت حضرت آیت الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبائی (قدس الله نفسه الزکیه) نماینده حضرت امام خمینی (ره) در استان و امام جمعه اسبق تبریز اعلام کرد: آن عالم مجاهد که عمر با برکت خویش را در راه احیای اسلام ناب محمدی (ص) و مبارزه ی بی امان با استکبار جهانی و رژیم وابسته ستمشاهی سپری نموده و در این راه با تحمل دردهای اسفبار زندان و تبعید و شکنجه، سرانجام پیمانی را که با خدا بسته بود با شهادت علی گونه خود به لقاء الله پیوست.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: جهت قدردانی از زحمات و مبارزات صادقانه این عالم ربانی و تجدید میثاق با آرمان های حضرت امام (ره) و شهداء گرانقدر ، مجلس یادبودی درسال همت مضاعف و کار مصاعف روز دوشنبه مورخه 10 /8/89 از ساعت 10 لغایت 12 قبل از ظهر در مسجد مقبره تبریز در جوار مرقد مطهر آن بزرگوار منعقد است. از اقشار مختلف مردم، عاشقان حریم ولایت وکلیه نهادها وارگانها وسازمانها ونیروهای نظامی و انتظامی ، فرهنگیان و دانشجویان و دانشگاهیان ، کارگران وکارمندان وبازاریان واصناف و هیئات حسینی بویژه خانواده محترم شهداء و سلسله جلیله روحانیت و حوزه های علمیه معظم دعوت میشود در این مجلس روحانی و معنوی شرکت فرمایند.

گفتنی است، شهید آیت‌الله محمدعلی قاضی طباطبایی، در سال 1293 شمسی در تبریز متولد شد. در سال 1316 هنگام قیام مردم تبریز به اتفاق پدرش، به خاطر مبارزه، به تهران تبعید گردید و پس از چند ماه تبعید در تهران و ری به تبریز بازگشت. در سال 1318 جهت ادامه تحصیل علوم دینی به قم عزیمت کرد و درسال 1328 راهی نجف گردید و در این دو شهر از محضر علما و بزرگان کسب فیض نمود.

شهید قاضی طباطبایی در سال 41، با شروع نهضت اسلامی، به علت فعالیت علیه رژیم، توسط مأموران دستگیر و به زندان قزل قلعه منتقل و سپس به شهرهای بافت و کرمان و زنجان و پس از آن به عراق تبعید شد ولی پس از یکسال به ایران بازگشت و به هدایت مردم و روشنگری و تبلیغ اسلام پرداخت و تا پیروزی انقلاب اسلامی به مبارزات خود و ارشاد مردم ادامه داد.

شهید قاضی طباطبایی اولین شهید محراب در دهم آبان 1358 شمسی، مصادف با عید قربان، نماز عید را اقامه کرد و در همان شب در راه مراجعت به منزل توسط منافقین مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و به فیض شهادت نائل می‌گردد./935/د102/س
ارسال نظرات