۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۸۹۱۹۸

در تمنای حج

مجتبی صداقت
مكه مكرمه - حج ـ عمره _ حاجي

خبرگزاری رسا ـ ایام حج، ایام عبادت، دعا و بندگی است و حج از بافضیلت ترین اعمال است. زائر خانه خدا در این ایام، مهمان است و خداوند میزبانی او را برعهده دارد. بر سر سفره خدای کریم، مهمان هر چه بخواهد به او عطا می شود.

امام باقر ـ علیه السّلام ـ می فرماید:

«الْحَاجُّ وَ الْمُعْتَمِرُ وَفْدُ اللَّهِ إِنْ سَأَلُوهُ أَعْطَاهُمْ وَ إِنْ دَعَوْهُ أَجَابَهُمْ وَ إِنْ شَفَعُوا شَفَّعَهُمْ وَ إِنْ سَکَتُوا ابْتَدَأَهُمْ وَ یُعَوَّضُونَ بِالدِّرْهَمِ أَلْفَ أَلْفِ دِرْهَم‏»[1]

«زائر حج و عمره، مهمان خدا است اگر از خدا درخواست کنند به آنان مى‏دهد. اگر او را بخوانند کنند، اجابت مى‏نماید. اگر شفاعت کسى را بکنند، خدا شفاعتشان را مى‏پذیرد. اگر ساکت شوند او سخن گفتن را آغاز مى‏کند و به جاى یک درهم (که در راه خدا داده شده) یک میلیون درهم عوض مى‏گیرند».

در ادعیه ماه رمضان ـ که فصل دعا و استجابت آن است ـ درخواست زیارت خانه، بسیار تأکید شده است.

از ادعیه امام صادق ـ‌ علیه السلام ـ در شب های ماه مبارک رمضان بعد از مغرب این بوده است که :

«اللَّهُمَّ ... أَسْأَلُکَ بِفَضْلِکَ وَ رِضْوَانِکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِهِ وَ أَنْ تَجْعَلَ لِی فِی عَامِی هَذَا إِلَى بَیْتِکَ الْحَرَامِ سَبِیلاً حَجَّةً مَبْرُورَةً مُتَقَبَّلَةً زَاکِیَةً خَالِصَةً لَکَ تُقِرُّ بِهَا عَیْنِی وَ تَرْفَعُ بِهَا دَرَجَتِی...»[2] (خدایا درخواست مى‏کنم به فضل و خشنودی ـ رضوان ـ تو، که درود فرستى بر محمد و اهل بیتش و مرا امسال از حاجیان بیت الحرام خود، قرار دهى که حجشان نیکو و مقبول و پاکیزه و خالص براى تو است که به آن حج در قیامت دیده‏ام روشن و درجه‏ام رفیع گردد.)[3]

در دعای دیگری که پس از نمازهای نافله در ماه رمضان وارد شده، با اصرار از خداوند، حج خانه اش در خواست می شود:« اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ، الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ، الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ‏...»[4] (خدایا مقرر فرماى در قضا و قدرت که از امر حتمى است و در آنچه جدا فرمایى از امر حکیمانه در شب قدر که مرا از حاجیان بیت حرام خود قرار دهى آنها که حجشان درست و نیکو انجام شود و سعى آنها قدردانى و گناهانشان آمرزیده شود.)

در دعای ابو حمزه ثمالی ( که امام سجاد ـ علیه السلام ـ در سحر ماه رمضان می خواند) روزی شدن حج و زیارت قبر پیامبر و ائمه ـ علیهم السلام ـ درخواست شده است:

«اللَّهُمَّ ... ارْزُقْنِی حِجَّ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِنَا هَذَا وَ فِی کُلِّ عَامٍ وَ زِیَارَةَ قَبْرِ نَبِیِّکَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ وَ لا تُخْلِنِی یَا رَبِّ مِنْ تِلْکَ الْمَشَاهِدِ الشَّرِیفَةِ وَ الْمَوَاقِفِ الْکَرِیمَةِ... .» [5]

( خدایا، حج بیت الحرام خود را در این سال و همه سال دیگر نصیبم گردان و زیارت قبر پیغمبر و ائمه ـ علیهم السلام ـ را روزى کن و از آن مشاهده مشرفه و مواقف با کرامت دور مگردان)

در تعقیبات بعد از هر فریضه ماه رمضان نیز این مضمون درخواست شده است. [6]

این حاجت در طول سال نیز درخواست می شود. از دعاهایی که امام صادق ـ‌ علیه السلام ـ در تعقیب نمازها آموخته اند این دعا است که :

اللّهمّ ... حج بیتک الحرام فارزقنا[7] ( خداوندا، حج خانه ارجمندت را روزی ما بفرما.)

در دعای روز عرفه امام سجاد آمده است که :

«... وَ اجْعَلْ بَاقِیَ عُمُرِی فِی الْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ ابْتِغَاءَ وَجْهِکَ، یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ... .»[8] (بار خدایا براى خشنودى خود، باقى عمر مرا در حج و عمره سپرى ساز، اى پروردگار جهانیان.)

همچنین در دعای 23 صحیفه سجادیه آمده است:

«اللَّهُمَّ وَ امْنُنْ عَلَیَّ بِالْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ، وَ زِیَارَةِ قَبْرِ رَسُولِکَ، صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ رَحْمَتُکَ وَ بَرَکَاتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَى آلِهِ، وَ آلِ رَسُولِکَ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ أَبَداً مَا أَبْقَیْتَنِی فِی عَامِی هَذَا وَ فِی کُلِّ عَامٍ، وَ اجْعَلْ ذَلِکَ مَقْبُولًا مَشْکُوراً، مَذْکُوراً لَدَیْکَ، مَذْخُوراً عِنْدَک[9] » (اى خداوند، بر من احسان نماى به اعطاى نعمت اداى حج و عمره و زیارت قبر پیامبرت ـ صلوات تو و رحمت تو و برکات تو بر او و آلش باد ـ و زیارت خاندان پیامبرت ـ بر ایشان سلام باد ـ همواره تا هرگاه که مرا زندگى بخشیده‏اى در این سال و هر سال دیگر، زیارتى که مقبول و مشکور تو افتد و تو را در نظر آید و در نزد تو ذخیره روز بازپسین باشد.)

این روزها که عاشقان دیدار دوست در حال اعزام به حج هستند و به آرزوی خود رسیده اند این دعای حضرت حجت را بدرقه راهشان می کنیم:

« اللهم ... بَارِکْ لِلْحُجَّاجِ وَ الزُّوَّارِ فِی الزَّادِ وَ النَّفَقَةِ وَ اقْضِ مَا أَوْجَبْتَ عَلَیْهِمْ مِنَ الْحَجِّ وَ الْعُمْرَة... »[10] (خدایا به حاجیان و زائران در توشه و هزینه برکت ده و آنچه بر ایشان از حج و عمره واجب کردی به انجام رسان.)




--------------------------------------------------------------------------------
[1] . محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینى‏ ؛الکافی، ج‏4، ص 255؛ ‏اسلامیه، تهران، دوم، 1362ش.
[2] . سید رضى الدین، على بن موسى بن طاوس حلى ؛ الإقبال ‏بالأعمال ‏الحسنة فیما یعمل ‏مرة فی ‏السنة، ج1، ص 78؛ انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى، قم، دوم، 1367ش.
[3] . در این دعا، ویژگی های یک حج عالی، ترسیم شده است.( مَبْرُورَةً، مُتَقَبَّلَةً، زَاکِیَةً، خَالِصَةً لَکَ، تُقِرُّ بِهَا عَیْنِی، تَرْفَعُ بِهَا دَرَجَتِی)
[4] . همان،ج1، ص81 .
[5] . تقى الدین ابراهیم بن على کفعمى ؛ جنة الأمان ‏الواقیة وجنة الإیمان ‏الباقیة،ص593؛ انتشارات رضى (زاهدى)، دوم، قم، 1405ق.
[6] . ر. ک: مفاتیح الجنان.
[7] . سید رضى الدین، على بن موسى بن طاوس حلى؛ فلاح السائل و نجاح المسائل، ص176؛ انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى، قم،[بی تا].
[8]. امام سجاد؛ الصحیفة السجادیة، ص232؛ انتشارات الهادى ، قم، اول، 1418 ق( ترجمه آیتی).
[9] . همان، ص112.
[10] . جنة الأمان ‏الواقیة و جنة الإیمان ‏الباقیة، ص281(همان).


ی/702/ح
ارسال نظرات