۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۸۹۲۲۶
امام جمعه بابل:

نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب یک ضرورت است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب را موجب مصونیت جامعه در مقابل ناهنجاری های اجتماعی دانست و گفت: مشارکت عمومی در ترویج این فرهنگ اصیل باید فراگیر شود.
امام جمعه بابل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل، امروز در ادامه سلسله مباحث عفاف و حجاب، عفاف را مهم ترین موضوع جامعه بشری دانست و گفت: خدای متعال برای همه مقاطع انسان از نخستین لحظات حیات و تا آخرین لحظات زندگی او تدابیر و برنامه هایی در نظر گرفته است که عفاف و حجاب از جمله این موضوعات است.

وی با اشاره به این که این صفت برای حیات جامعه انسانی ضروری تلقی می شود، افزود: زیرا برکات عظیمی را برای جامعه ی انسانی در بر دارد؛ در تعریفی که از مرحوم راغب اصفهانی نقل شد که ایشان بیان داشت که عفت آن حالتی است که از طغیان شهوت در درون انسان جلوگیری می کند و به عنوان سپر حفاظتی در مقابل تمایلات و شهوات است.

امام جمعه بابل به جلوه های مختلف عفاف اشاره و تصریح کرد: عفاف جلوه های مختلفی دارد از جمله آن عفت در اندیشه، عفت در نگاه، عفت در معاشرت، عفت در کلام و عفاف در پوشش است.

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: عفت در پوشش یکی ازموضوعات جنجالی است که خیلی از افراد این روزها قلم خود را به سمت آن گرفته اند و به طور دائم در صدد زیر سؤوال بردن آن هستند و مدام این مسأله را مطرح می کنند که جامعه و زنان ما نیاز به پوشش ندارند.

وی با اشاره به وجود آیات و روایت متعدد بر ضرورت عفاف و حجاب گفت: خدای متعال در آیه مبارک سوره نور به پیامبر اکرم (ص) امر می کند که به زنان مومن بگو که جیوب و زینت های خود را به جز آن دسته از زینت هایی که دیده می شود، بپوشانند و باید آن دسته از زینت هایی که معمولاً دیده نمی شوند و در بدن پنهان است بپوشانند و روسری ها و پوششی را که بر سر خود می اندازند باید به گونه ای قرار دهند که دامنه آن پوشش جلوی بدن آن ها را بپوشاند.

حجت الاسلام روحانی با بیان این که بسیار افسوس باید خورد که امروزه افرادی، اصل مسأله حجاب و پوشش را به زیر سوال می برند و نسبت به آن بی اعتنا و بی توجه هستند، خاطرنشان کرد: در آیه 59 سوره احزاب خطاب به پیامبر (ص) آمده است که یا رسول الله این پیام را هم به همسران و دختران و هم به همه زنان مومنه برسان که روسری های خود را که به سر می افکنند دامنه آن را به پشت سر خود نیاندازند بلکه آن را به جلو بدن بیاندازند.
 
وی ادامه داد: خدای متعال در آیه دیگری از قرآن خطاب به زنان پیامبر(ص) می فرماید که شما از زنان معمولی نیستید شما منتسب به پیامبر (ص) هستید و به این سبب خصوصیات و تکالیفی دارید که باید آنها را رعایت کنید و در ادامه آیه می فرماید که مبادا تبرج و خود نمایی کنید.
 
حجت الاسلام روحانی افزود: زنان در آن زمان خودنمایی می کردند و انواع و اقسام زینت ها را بر خود آویزان می کردند و لباس های رنگارنگ می پوشیدند تا به این وسیله بتوانند در نگاه افراد دیگر دیده شوند؛ این آیه به طور مستقیم زنان پیامبر (ص) را در رابطه به این موضوع مورد خطاب قرار می دهد تا مبادا آنان این حرکات را انجام دهند.

رییس شورای فرهنگ عمومی بابل با اشاره به برکات عفاف در پوشش نیز بیان داشت: نباید کسانی در جامعه این گونه القا کنند و موضوع عفاف در پوشش را به زیر سؤال ببرند و نادانسته خط قرمز بر روی آن بکشند و جامعه را از این برکات محروم بکنند؛ زیرا خدای متعال این واجب الهی را برای زنان ضروری دانسته است تا در امان باشند و باید دانست که حجاب برای مصونیت امنیت یک امر ضروری محسوب می شود که در تجربه بشری هم این مسأله تایید شده است./950/پ202/الف
ارسال نظرات