۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۸۹۳۰۵
حجت الاسلام برنجکار؛

نیازمند تبیین فقه اجتماعی از سوی حوزه در عرصه های مختلف هستیم

خبرگزاری رسا ـ‌ رییس پردیس دانشگاه قم، سخنان آیت الله نوری همدانی در ابتدای سال تحصیلی جدید حوزه را کلید تمدن سازی اسلامی و کلید وحدت حوزه و دانشگاه دانست.
حجت الاسلام رضا برنجكار رييس پرديس قم دانشگاه تهران


حجت الاسلام رضا برنجکار، رییس پردیس قم دانشگاه تهران، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: شناسایی حوزه های اجتماعی دین و تفقه در آن از سوی مراجع تقلید و اساتید حوزه های علمیه، زمینه ساز تأسیس تمدن اسلامی در عرصه اجتماعی از سوی حکومت اسلامی است.

وی در ادامه افزود: حضرت آیت الله نوری همدانی در مراسم بازگشایی سال تحصیلی جدید مواردی را بیان کردند که به نظر می رسد، مهمترین نکته در باره تمدن اسلامی و همچنین بحث وحدت حوزه و دانشگاه در راستای تاسیس تمدن اسلامی است.

حجت الاسلام برنجکار اظهار داشت: توجه به این موارد می تواند حوزه و دانشگاه را به یک حوزه و دانشگاه تمدن ساز تبدیل کند.

وی خاطر نشان کرد: حوزه می تواند اساسا در ارتباط با تمدن کاری انجام ندهد، اما استنباط معارف اسلامی در حوزه های فردی و تبلیغ آن، یعنی فهم دین و تبلیغ آن در میان مردم از رسالت ها و وظایف ذاتی حوزه است.

این پژوهشگر حوزوی یادآور شد: یکی دیگر از وظایف حوزه های علمیه، شناسایی حوزه های اجتماعی دین و تفقه در آن از سوی مراجع تقلید و اساتید حوزه های علمیه است که زمینه ساز تأسیس تمدن اسلامی در عرصه اجتماعی از سوی حکومت اسلامی است.

وی با اشاره به این که استنباط معارف در عرصه های فردی کافی نیست، تأکید کرد: حضرت آیت الله نوری همدانی بیان کردند«فقه ما در واقع فقه فردی و فقه اعمال نیست، فقه ما در معارف دینی در ده حوزه قابل تقسیم بندی است و متناسب با این ده حوزه معارفی ما می توانیم ده فقه داشته باشیم».

رییس پردیس قم دانشگاه تهران ادامه داد: ایشان بیان کردند«فقه یعنی معارف اسلامی و متناسب با آن فقه الاقتصاد، معارف اجتماعی و متناسب با آن فقه الاجتماع، معارف تربیتی و متناسب با آن فقه التربیت».

وی تصریح کرد: در واقع این عرصه های اجتماعی است و مانند نماز، روزه و مانند اینها که در حال حاضر فقه ما ناظر به آن است، فردی نیست.

حجت الاسلام برنجکار بیان داشت: از این رو اگر مراجع و اساتید حوزه بیایند و در کنار فقه فردی به طور مثال فقه الاقتصاد را استنباط کنند و حکومت دینی آن را مبنای عمل قرار دهد حوزه وارد عرصه تمدن سازی شده است.

وی ادامه داد: اگر ما به این سمت برویم که به طور مثال فقه الاقتصاد را تدوین کنیم دیگر دانشگاه نمی تواند بگوید با چه مبنایی مبانی اقتصاد را بیان کنم، منظورمان از علم اقتصاد هم اقتصاد اجتماعی است نه ارتباطات و احکام که در بازار افراد باید رعایت کنند.

حجت السلام برنجکار ابراز داشت: این مثال می تواند در مورد مسائلی همچون تعلیم و تربیت، مباحث حقوقی، جامعه شناسی، سیاست و مانند آن ها تعمیم پیدا کند و مبنای تدریس در دانشگاه ها و تولید علوم انسانی از دیدگاه اسلام قرار گیرد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر می تواند مبنای قانونگذار و بدنه کارشناسی کشور قرار گرفته تبدیل به آیین نامه و قانون شده و به صورت خردتر در جامعه اجرا شود.

وی در پایان گفت: بنابر این ما برای این که حکومت اسلامی به سمت تاسیس یک تمدن اسلامی فراگیر و کامل برود نیازمند فقه اجتماعی در عرصه های مختلف هستیم و در ادامه نیازمند ادامه کار از سوی دانشگاه هستیم تا علوم انسانی را مبتنی به این فقه در عرصه های مختلف شکل بدهد./919/ت302/ج

ارسال نظرات