۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۸۹۳۸۵
آیت الله طبرسی:

فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان و جامعه است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان این‌که فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان و جامعه است، گفت: مسائل مستحدثه موضوع جدیدی است که حکم آن منصوص نیست.
آيت الله نورالله طبرسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درساری، آیت الله طبرسی، نماینده ولی فقیه درمازندران، صبح امروز در نخستین همایش ملی فقه و مسائل مستحدثه که در ساری آغاز به کار کرد، با بیان این که فقه تئوری واقعی و کامل اداره انسان و جامعه است، گفت: مسائل مستحدثه موضوع جدیدی است که حکم آن منصوص نیست.

وی با بیان این که این مسائل جدید را باید با اجتهاد و مجموعه ای از روایات از متون کلی فقه استنباط کرد، خاطرنشان کرد: فقه اسلامی فقه پویایی است که همه نیازهای انسان را پاسخ می دهد.

نماینده مردم مازندران درمجلس خبرگان رهبری استمرار و دوام را خاصیت دین مبین اسلام دانست و خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که فقه اسلامی تاکنون زنده مانده است، پایبندی مؤمنان به پرسیدن سؤال دینی و شرعی از ائمه معصومین(ع) و علمای اسلام است.

آیت الله طبرسی با بیان این که فقه فهم دقیق دین است، ادامه داد: معنای واقعی آن اگاهی به احکام شرعی و فرعی است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به این که فقه در صد اسلام معنای امروزی آن را نداشت، خاطرنشان کرد: فقه در آن دوران شامل مسائل جامع و کامل تر بود که اثر آن باید در فقه امروز نیز معنا پیدا کند.

آیت الله طبرسی بیان داشت: فقهی که امروز از آن سخن به میان می آوریم فقه اصغر است که همان عمل به دستورات شرعی است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که فقه اکبر سرسپردن و تسلیم شدن د برابر خداوند متعال و پیامبر(ص) است، ادامه داد: تا زمانی که این اصول مهم دین اسلام را قبول نداشته باشیم، عمل کردن به احکام شرعی محلی از اعراب نخواهد داشت.

امام جمعه ساری با بیان این که مباحث فقهی باید امروز در مسائل اجتماعی نیز ورود پیدا کند، تصریح کرد: بسیاری از مسائل اجتماعی می تواند با ورود تخصصی مباحث فقهی رفع شود.

آیت الله طبرسی در ادامه سخنان خود برگزاری همایش تخصصی بررسی مسائل فقهی را اقدام مناسبی دانست و خاطرنشان کرد: این گونه نشست های کارشناسانه که با حضور اساتید برجسته حوزه دانشگاه برگزار می شود باید به صورت جدی در کشور دنبال شود.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به سفر تاریخی رهبرمعظم انقلاب اسلامی به شهر مقدس قم اشاره کرد و افزود: بیانات روشنگرانه مقام معظم رهبری درجمع علما و طلاب فتنه دشمنان داخلی و خارجی را خنثی کرد.

آیت الله طبرسی با بیان این که رهبرمعظم انقلاب اسلامی در بیش از بیست سال مدیریت خود همه فتنه های دشمنان را خیلی زودتر از بسیاری از خواص شناسایی کرده و آنها را خنثی کردند، ادامه داد: فتنه های سال گذشته نیز با مدیریت و رهنمودهای عالمانه مقام معظم رهبری خنثی شد.

امام جمعه ساری با اشاره به این که مقام معظم رهبری به عنوان عمود خیمه نظام اسلامی این نظام الهی را در طول این مدت از بحران های بسیاری عبور دادند، خاطرنشان کرد: وجود ایشان نعمتی برای ملت ولایت مدار ایران اسلامی است.

نماینده ولی فقیه درمازندران با بیان این که فتنه گران سال گذشته به بهانه انتخابات از بسیاری از افراد سوء استفاده کردند، ادامه داد: تنها هدف آنها از به وجود آوردن حوادث پس از انتخابات براندازی نظام بود که با تدبیر و دور اندیشی رهبر معظم انقلاب اسلامی خنثی شد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد، تا همه بیانات و شرح سفر تاریخی مقام معظم رهبری به عنوان کتابی تدوین و منتشر شده و در اختیار عموم جامعه قرار گیرد./950/پ201/الف
ارسال نظرات