۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۸۹۷۳۵
استاد حوزه علمیه تبریز:

مهم‌ترین نقش امام جواد ایستادگی در برابر تهاجم عقیدتی بود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز گفت: پس از رسوایی بزرگ خلیفه عباسی و ناکامی وی در تخریب چهره شیعه، اقبال عمومی به تشیع و امام جواد(ع) بیشتر شد.
حجت-الاسلام نظري
حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت سالروز شهادت امام جواد الائمه(ع) صورت گرفت، اظهار داشت: امام نهم شیعیان یکی از سخت رین دوران امامت را در میان حضرات معصومین گذرانده است، در شرایطی که مامون از آزار و اذیت امام هشتم تجارب زیادی آموخته بود، این تجارب را در مورد فرزند بزرگوار ایشان اعمال می کرد و به همین جهت حیات دنیوی کوتاه مدت آن امام همام با تحمل مصائب فراوان همراه بود.

استاد معارف اسلامی دانشگاه های تبریز با اشاره به تاریخ مبارزات سیاسی امام با مامون و جانشین وی، تصریح کرد: امام جواد (ع) در حالی که بسیار خردسال بودند، در برابر آماج حملات عقیدتی و شبهات فراوان معاندان قرار گرفتند، ولی با این وجود و بنا به نص صریح تاریخ در برابر تمام این معاندان با شجاعت تمام ایستاده و آنان را محکوم کردند.

مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز به اسناد تاریخی وارده از اهل سنت اشاره و تاکید کرد: مامون از تمام ظرفیت دانشمندان اسلامی دیگر ادیان استفاده کرد با گردآوردن علمأ و اهل کلام به خصوص از معتزله، که اهل محاجّه و جدل و موشکافى مسائل بودند تلاش داشت تا آنان امام را محاصره کنند و در گفتگوها و مباحثاتشان آن حضرت را در خصوص بزرگ ترین مدعای خود و پدرانش که داشتن علم خاص به علوم و آثار پیامبر اکرم(ص) بود شکست بدهند.

وی با بیان این‌که جواد(ع) در زمان امامت خود با موجی از اظهار تردیدها در مورد امامت خود و پدرانشان روبه‌رو بود، افزود: توطئه‌های مأمون در برگزاری جلسات علمی برای تخریب چهره امام به مقبولیت بیشتر امام انجامید، چراکه امام در این جلسات با نشان دان توان خارج از قدرت بشری خود و حتی نشان دان برخی معجزات حقانیت خود را نشان داد.

استاد حوزه علمیه تبریز ادامه داد: دستگاه جور عباسی و مامون که در خیال خود با شهادت امام رضا‌(ع) راه را برای تحقق اهداف شیطانی خود باز می دیدند با بزرگمردی مواجه شدند که در عین خردسالی عهده دار خطیر ترین امانت الهی شده بود، بر همین اساس و به خاطر بی اعتبار کردن شیعه نزد مردم، دستگاه عباسی اقدام به تشکیل جلسات علمی با حضور بزرگان فرق دینی آن روز کرد تا امام جواد(ع) را در محاصره علمی قرار دهد.

حجت الاسلام نظری اظهار داشت: پس از رسوایی بزرگ خلیفه عباسی و ناکامی وی در تخریب چهره شیعه اقبال عمومی به تشیع و امام جواد(ع) بیشتر شد تا این‌که مامون اقدام به محاصره سیاسی ایشان کرد و در این راه با نقشه پلیدی دختر خود را به عقد آن امام درآورد تا نظارت خانگی دایم بر ایشان داشته باند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیثی از امام جواد «ع» تاکید کرد: سیره و سنت علمی و عملی ایشان بر اساس اصول منطقی و معیارهای علمی بود، چنانچه آن حضرت به پیروان و شیعیان توصیه می فرمودند از پیش داوری در مسایل خودداری کنند و پس از حصول اطمینان در مورد خاصی حکم صادر کنند و نتیجه بگیرند./935/ت302/س
ارسال نظرات