۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۸۹۷۹۵
استاد حوزه علمیه:

صمیمیت زندگی حضرت علی و فاطمه با مراسم مجلل عروسی به دست نیامده بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: رفتار پیامبر اسلام (ص) در جریان عروسی حضرت علی(ع) و فاطمه (س) می‌آموزاند که بزرگ‌ترها همواره باید برای رشد و تعالی و بهبود زندگی جوان‌ترها تلاش کنند و نگاهی پدرانه و اصلاح‌گرانه به زندگی آنها داشته باشند.
ازدواج حضرت علي و فاطمه (عليهما السلام)


حجت الاسلام علی عبدالهی، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: در نخستین روز ماه ذیحجه ازدواجی ساده، اما با صفا و صمیمیتی بسیار صورت گرفت که تحسین برانگیز بود و الگوبی برای آیندگان شد.

وی با بیان این که اسلام بیش از ادیان دیگر برای تسهیل در امر ازدواج، رسوم غلط و خرافات دست و پاگیر را از میان برداشته است گفت: داستان پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) سراسر نکات آموزنده برای نسل جوان است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به حجب و حیای حضرت علی (ع) برای مطرح کردن مساله خواستگاری بیان داشت: امیرمومنان(ع) در حالی که عرق شرم بر پیشانی مبارکش نشسته بود، با جملاتی زیبا و سرشار از ادب، فاطمه (س) را از پدرش خواستگاری کرد.

وی افزود: پیامبر اسلام (ص) پاسخ دادن به این خواستگاری را منوط به نظر حضرت فاطمه(س) کرد و این مساله را با دختر گرامی‌اش مطرح کرد. این رفتار پسندیده پیامبر (ص) الگویی زیبا برای همه پدران و مادران است تا در ازدواج فرزندان خویش، ابتدا نظر آنان را بخواهند و از اجبار و اکراه بپرهیزند چرا که پیامدهای ناگوار بسیاری به همراه دارد.

این پژوهشگر عرصه دین اظهار داشت: پس از مطرح شدن این مساله، سکوت سراپای حضرت فاطمه (س) را فرا گرفت و از شرم و حیا هیچ نگفت و پیامبر (ص) رضایت دخترش را از حالت او دریافت، سکوتی که در حقیقت نشانه رضایت او بود.

وی درباره جهیزیه حضرت زهرا(س) گفت: حضرت علی (ع) زره خود را به دستور پیامبر (ص) فروخت و بهای آن را به پیامبر تقدیم کرد . پیامبر مقداری از پول را به ابوبکر و سلمان فارسی و بلال داد و فرمود مقداری اسباب و لوازم یک زندگی ساده را برای فاطمه(س) تهیّه کنند و مقداری از آن پول را نیز به همسرش امّ سلمه داد که عطر و چیزهای زینتی برای حضرت زهرا(س) خریداری کند. جهیزیه ساده ایشان بیش از شانزده یا نوزده قلم جنس نبود وقتی چشمان رسول خدا (ص) به آن جهاز مختصر افتاد، سرش را به جانب آسمان بلند کرد و فرمود خداوندا زندگی را بر کسانی که بیشتر ظروف و وسایلشان گلی و سفالین است مبارک گردان.

استاد حوزه علمیه به عروسی ساده حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره کرد و بیان داشت: روز جمعه‌ای که موعد عروسی بود عدّه بسیاری آمدند، گوشت و نان را پیامبر (ص) و به دستور ایشان روغن و خرما را حضرت علی (ع) فراهم کرد. پیامبر آستین خود را بالا زد و در پخت غذا همکاری کرد. در آن جشن با شکوه و تاریخی عباس و حمزه، عموهای پیامبر و علی، و عقیل، برادر امیر مؤمنان (ع) از مهمانان پذیرایی می کردند. مهمانی عروسی هم مثل مراسم عقد با سادگی و صفا و آرامش برگزار شد.

حجت الاسلام عبدالهی ادامه داد: سه روز پس از عروسی، پیامبر اسلام (ص)به خانه حضرت فاطمه (س) آمد و ضمن احوال‌پرسی به آن حضرت فرمود «دخترم شوهر تو نیکو شوهری است در همه امور او را اطاعت کن» و به حضرت علی (ع) فرمود: «با همسرت مدارا و مهربانی کن».

وی گفت: این رفتار پیامبر اسلام (ص) می‌آموزاند که بزرگ‌ترها همواره باید برای رشد و تعالی و بهبود زندگی جوان‌ترها تلاش کنند و نگاهی پدرانه و اصلاح‌گرانه به زندگی آنها داشته باشند./916/ت302/ع

ارسال نظرات