۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۸۹۸۸۲
محقق علوم اسلامی:

نگاه توازنی به علوم رایج در حوزه علمیه ضروری است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات سیاسی حوزه بیان داشت: دو نگاه متحجرانه و سکولاری پیوسته درصدد محدودسازی فعالیت های مثبت آموزشی در حوزه های علمیه بوده‌اند.
لك زايي

شریف لک زایی، عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات سیاسی حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: ایجاد نگاه توازنی به علوم در حوزه علمیه ضروری است.

وی بیان داشت: شیوه توازنی کمک می کند تا هرکدام از دانش های فقه، فلسفه، حدیث و ... در جای خود قرار گیرد و از گسترده شدن یک علم و تعدی به سایر دانش ها جلوگیری شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فلسفه در حوزه های علمیه هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است، بیان داشت: حوزه علیمه به عنوان یک نهاد اجتماعی باید به اصلاح گری روی آورد و فلسفه را به عنوان یک درس جدی وارد فضای درسی کند.

این دانش آموخته حوزه علمیه گفت: اگر اندیشه دینی با نگاه فلسفی ارائه شود، ضریب بالاتری برای عموم جامعه دارد و آن را جهان شمول می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه بیان داشت: فلسفه کمک می کند تا گفتمان اسلامی در عمق و گستردگی بالاتری در جهان مطرح شود.

وی بیان داشت: دو نگاه پیوسته درصدد محدود سازی فعالیت‌های مثبت آموزشی در حوره های علمیه است؛ گروه اول متحجرانند که بر محدودیت ها تاکید و با نگاه قشری به موضوعات نگاه می کنند و گروه دیگر سکولار هستند و از توسعه دین در عرصه های جدید انتقاد می کنند.

این استاد دانشگاه باقر العلوم(ع) اظهار داشت: نگاه متعادل نگاهی است که از افراط و تفریط رهاییده و یک حرکت تعادلی و توازنی را دنبال می کند.

وی با بیان اینکه نگاه افراطی و تفریطی به اسلام و گسترش آن ضربه می زند، بیان داشت: ملاصدرا در کتاب شواهد الربوبیه به بررسی رابطه معنویت و سیاست روی آورده و چند نوع رابطه را تبیین می کند که باید بررسی کنیم کدام دیدگاه به نگاه تعادلی کمک می کند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: اگر نگاه فلسفی در حوزه های علمیه جدی گرفته شود شاهد برکات زیادی در زمینه های گوناگون خواهیم بود.

لک زایی بر جایگاه شناسی فلسفه تاکید کرد و بیان داشت: در طول تاریخ اندیشمندان به دلایل مختلف از جمله قدرت سیاسی یا فضای حاکم علمی نتوانسته اند به تبیین فلسفه و زوایایی آن بپردازند و ابعاد گوناگون این دانش را بسط دهند./909/ت302/ع

ارسال نظرات