۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۸۹۹۲۳
استاد حوزه علمیه قم:

آثار مخرب فرهنگی در غرب نتیجه فاصله بین علم و دین ‌در علوم غربی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که فاصله بین علم و دین در غرب آثار و پیامدهای مخربی را به همراه داشته است، اذعان داشت: این فاصله باعث شده است که فجایع بزرگی در تاریخ بشر اتفاق بیافتد.
حسن عرفان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسن عرفان یکی از استادان حوزه علمیه قم، روز گذشته در چهارمین جلسه اخلاق راه و رسم پارسایی که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، با بیان این‌که در باب علم چهار فاصله علم و عقل، علم و دین، علم و عمل و علم و اخلاق ایجاد شده است، گفت: این فاصله ها باعث شده است که فجایع بزرگی در تاریخ بشر اتفاق بیافتد.

حجت الاسلام عرفان به روایات و مستندات پیرامون عدم جدایی علم و عمل اشاره کرد و با بیان این‌که فاصله بین علم و دین در غرب آثار و پیامدهای مخربی را به همراه داشته است، اذعان داشت: سکولار شدن جوامع غربی باعث شده است که دانشمندان و بزرگان علمی آنها، خود را بی‌نیاز از دین و خدا بدانند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم به فجایعی که به واسطه فاصله بین علم و اخلاق ایجاد شده اشاره کرد و گفت: امروز نیاز بشر به اخلاق بیشتر از نیاز به علم است؛ زیرا در طول تاریخ بشر عالمانی وجود داشتند که متخلق به اخلاق صحیح نبوده‌اند.

وی در ادامه بیان داشت: امروز اروپا اخلاق را نسبی می‌داند و بیان می‌کند در هر جامعه ممکن است مسأله‌ای اخلاقی بوده و در جوامع دیگر همان مسأله اخلاقی نباشد.

این پژوهشگر حوزوی به برخی از مطالب پیرامون فاصله بین علم و عقل اشاره کرد و گفت: یکی از فجایع تاریخ بشر این است که برخی از عالمان بی‌خرد بوده اند، و این امر از اتفاقات ناگوار جهان علم است.

وی دلایل بی خردی را کم بودن عقل ذاتی، عقل تجربی(اکتسابی) و نداشتن تذهیب نفس دانست و خاطرنشان کرد: ممکن است برخی از دانشمندان، استادان، عالمان و بزرگان از نظر علمی مقامات بسیار بالای داشته باشند ولی عقل آن ها اندک باشد.

حجت الاسلام عرفان همچنین به تشریح و تفصیل حجاب مجاورت مردم مشهد با حضرت رضا(ع) پرداخت و گفت: حجاب مجاورت بدین معنا است که بین مردم و و حضرت رضا پرده ای ایجاد می شود و مردم از زیارت حضرت غافل می شوند.

وی ادامه داد: هرچه دستیابی به نعمت آسان‌تر باشد روز قیامت حسرت انسان بیشتر می‌شود و یوم الحسرت برای اهل مشهد از سایر مردم کشور بالاتر است.

این استاد حوزه علمیه قم افزود: آیت الله مجتهدی گفتند«اگر کسی به نیابت از حضرت ابوطالب به زیارت امام رضا(ع) برود و حاجتش برآورده نشود، مرا لعنت کند».

وی در پایان یادآور شد: امروز ایدئولوژی بر جهان حاکمیت می کند و کشورهای غربی و استکبار جهانی چون تفکرات شیعه را مخالف با ایدئولوژی سکولار می دانند به دنبال تضعیف و از بین بردن تفکر و مذهب تشیع هستند./968/پ202/س
ارسال نظرات