۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۹۰۱۶۲
در میزگرد علمی؛

راهکارهای پژوهش در حوزه علمیه بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ راه کارهای پژوهش در قالب یک میزگرد علمی در قم مورد بررسی قرار گرفت.
راهکارهای پژوهش در حوزه علمیه بررسی شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کارشناسان و محققان حوزه علمیه در نخستین همایش پژوهش واستعدادهای طلاب جوان، بیستم آبان ماه با برگزاری میزگرد علمی به بررسی آسیب های پژوهشی در حوزه پرداختند.

در این میزگرد؛ حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، معلوم ساختن یک نامعلوم را پژوهش دانست و گفت: پژوهش یک کارفکری است که موفقیت عالی آن نیاز به برنامه ریزی و اهل قلم بودن و تمرین است.

وی مهارت نویسندگی، توجه به ادبیات روز، فراگیری شیوه تحقیق، کسب مهارت روش مطالعه را از آموزش مقدماتی پژوهش معرفی کرد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که در گذشته نوشته های حوزویان سرآمد دیگر نوشته ها بود و ادبیات ساده و شیوا و جذاب استفاده می شود، ابراز داشت: امروز متاستفانه طلاب در این زمینه ضعیف شده اند و برخی پژوهش ها با زبان روز فاصله دارد.

در ادامه این میزگزد، حجت الاسلام رضااسلامی گفت:  طلاب جوان در گام نخست پژوهش باید یک کتاب برتر را با دقت بخوانند و تلخیص کنند و با نگاهی اشکال گونه به استدلال ها و مطالب کتاب توجه کنند.

وی با اشاره به این که اگر در گام نخست موضوع و منبع محدود بود، بیان داشت: در گام بعدی با گسترش منابع به تحقیق بپردازید.

این محقق حوزه علمیه قم با بیان این که پژوهش از حیث موضوع و شکل و سطح مختلف است، ابراز داشت: هیچ طلبه ای نباید از تحقیق و پژوهش ناامید شود و در هر زمینه ای که فرد انگیزه داشته باشد با تمرین می تواند استعداد لازم را کسب کند.

در ادامه این میزگرد طلاب جوان به طرح سوالات و موانع احتمالی در پژوهش پرداختند که حجت الاسلام اسلامی به این سوالات پاسخ گفت.

گفتنی است؛ همایش پژوهش و استعداد های طلاب جوان با حضور طلاب جوان ممتاز، برگزیدگان جشنواره علامه حلی، مدیران مدارس و معاونت های پژوهش مدارس علمیه قم در سالن همایش مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد./921/ پ202/ص
ارسال نظرات