۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۹۰۱۷۵
بخش نخست/ در دیدار با اعضای شورای پاپی واتیکان مطرح شد؛

روایت آیت الله جوادی آملی از سفر خود به واتیکان

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار با اعضای شورای پاپی ادیان واتیکان، تاکید کرد: توقع ما از شخصیت های علمی مسیحی به ویژه پاپ این است که زبان خود را باز و این ظلم ها، کشتارها و آتش سوزی ها و آتش بیاری های منطقه خاورمیانه را محکوم کنند و قرآن کریم را همچون انجیل و تورات مقدس بدانند.
ديدار هيئت کاتوليک با مراجع و علما در قم ديدار هيئت کاتوليک با مراجع و علما در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، روز پنج شنبه در دیدار با شورای پاپی ادیان واتیکان، با بیان اینکه دین تنها عاملی است که بشر را هدایت می کند گفت: بشر بدون اخلاق و بدون حقوق نمی تواند زندگی کند و هر یک از اخلاق و حقوق نیز داری مراتبی است.

وی با بیان اینکه بین هفت میلیارد بشر نقاط اشتراک فراوانی وجود دارد ابراز داشت: آنچه مهم است این است که این مبانی را باید از منابع مشترک گرفت، اگر دین باشد منبع مشترک هست اما اگر دین نباشد منبع مشترک هم نیست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در توضیح بیشتر این مطلب بیان داشت: به طور مثال مواد حقوقی مصوب سازمان ملل به استناد مبانی همچون عدالت، استقلال، امنیت، وفای به عهد، حرمت امانت، تحریم در خیانت است که آن مواد از این مبانی استخراج می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: در این مقطع بین هفت میلیارد نفر بشر روی کره زمین اختلافی نیست، بلکه اختلاف از این مرحله به بعد است، عدالت مفهوم آن روشن است، یعنی هر چیز در سر جای خود قرار گیرد، اما جای اشیا، اشخاص، اعمال، عقائد، اخلاق و حقوق کجاست؟ این اول اختلاف است.

وی با بیان اینکه آن کس که جهان و بشر را آفرید و بین آنها پیوند برقرار کرد خداوند تبارک و تعالی است و او حرف اول و آخر را می زند ادامه داد: اگر ما دین و آفریدگار جهان را پذیرفتیم این مبانی را از آن منابع می گیریم، چون منبع مشترک است مبانی نیز مشترک می شود و چون مبنا مشترک شد مواد حقوقی نیز مشترک می شود و آن گاه می توان به خوبی هفت میلیارد بشر را اداره کرد.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: اما اگر دین و اعتقاد به خدا پذیرفته نشد، این مبانی را از فرهنگ ها، رسومات، آداب، عادات و سلائق می گیرند و آنکه زور و اسلحه و زر دست اوست، این مبانی را از منابع خودپسند می گیرد و مبانی می سازد که با سلیقه او سازگار است، مواردی را استخراج می کند که با این مبانی هماهنگ باشد.

وی تاکید کرد: در این صورت روزی اگر منافع او در خطر بود یا دستور می دهد، یا ساکت است و دهان و چشم خود را می بندد و قرآن را می سوزانند و او نیز ساکت است؛ اگر روزی انجیل و تورات را هم بسوزانند بازهم او ساکت خواهد بود و چیزی نخواهد گفت؛ چرا چون منبع ندارد و حقوق بشر حقوقی علمی نیست یعنی اگر بخواهیم به یک فیلسوف ارائه کنید نمی پذیرد، یک نخبه درس خوان نمی پذیرد، بنا بر این چاره ای نیست جز این که خود را بشناسیم و بسازیم و بدانیم که آنکه جهان را آفرید و پیوند را خلق کرد، به ما دستور داد که نه ستم کن و نه ستم بپذیر.

مفسر قرآن کریم گفت: ممکن است کسی دین را نپذیرد ولی او حق انسانیت دارد، همین دین فتوا داده است که ستم و ظلم حتی نسبت به حیوانات و مار و عقرب تا مادامی که در صدد نیش زدن به انسان نباشند حرام است، این فتوای اسلام است.

وی با اشاره به شرایط کشورهایی همچون عراق، افغانستان و پاکستان خطاب به هیات واتیکانی اظهار داشت: شما الان میهمان جمهوری اسلامی هستید که در مرزهای شرقی وضعیت افغانستان و پاکستان آن گونه و هر روز کشتار است، از طرف غرب نیز هر روز در کشور عراق ترور و کشتار است، خاورمیانه را دور بزنید هر روز آدمکشی است.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: این آمریکا از آن طرف آب چه می کند؟ توقع ما از شخصیت های علمی مسیحی به ویژه جناب پاپ اعظم این است که زبان خود را باز و این ظلم ها، کشتارها و آتش سوزی ها و آتش بیاری های منطقه خاورمیانه را محکوم و شرایط را آرام کنند و افزون بر محکوم کردن کار ننگین آتش زدن قرآن کریم، این کتاب آسمانی را همچون انجیل و تورات مقدس بدانند.

وی بیان داشت: بنده 21 سال قبل مسافرتی کوتاه به واتیکان داشتم که جناب پاپ نیز زنده بود، در نخستین برخوردم با وی وصیت نامه سیاسی و الهی امام خمینی(ره) را به وی اهدا کردم، اگر شما الان خدمت ایشان رسیدید مراتب احترام و سلام ما را خدمت ایشان برسانید و به آن وصیت نامه که مسائل و معارف زیادی دارد توجه کنید.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: گرچه تحلیل این مثلثی که بنده در این دیدار بیان کردم، در آن نیامده است، و تفکیک مبانی از منابع و مواد در آن تشریح نشده است، لکن عصاره این مطالب در آن ثبت شده است.

وی با بیان اینکه ما تا عالمانه سخن نگوییم به صورت مکتب در نمی آید گفت: تا این مطالب به صورت مکتب در نیامد، دانشگاه نمی پذیرد، وقتی هم که دانشگاه نپذیرفت، جامعه نمی پذیرد، زیرا جامعه را علم اداره می کند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه آسیب جامعه در این است که خیال می کند علم غیر از دین است و دین کاری به علم ندارد ابراز داشت: به طور مثال می گویند زمین شناسی، ستاره شناسی که دینی و غیر دینی ندارد، می گویند مؤمن و ملحد هر دو می توانند ریاضی دان و زمین شناس، فیزیک دان و پزشک باشند.

وی بیان داشت: این مغالطه از اینجا پیدا شد که اینها دین را مثله و تکه تکه کردند، اعضا و جوارح آن را بریدند و دین را ناشناخته معرفی کردند، به عنوان مثال چندین سال قبل همایشی درباره رابطه علم و دین در یکی از کشورهای آسیایی برگزار شده بود که مسؤول اصلی آن همایش با مقدمه چینی های فراوان طوری علوم را تفسیر کرده و وانمود کرد که فرقی بین علم و صنعت دینی و غیر دینی وجود ندارد و همه هم در آن همایش برای او کف زدند.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: این سخن در اثر شبیخون و غارت کردن سرمایه های عمل است، سرّ غارتگری آنها نیز این است که صنعت مونتاژ طبیعت است و یک صنعتگر چیزی از خود ندارد و گوشه ای از طبیعت را با گوشه ای دیگر مونتاژ می کند و می شود دوچرخه، هواپیما و سفینه فضا نوردی و امثال اینها.

وی افزود: پس صنعت را باید گذاشت کنار، عمده طبیعت است، تمام اختلاف صاحبان دین و پرچمداران علم مادی این است که شما غارت و مصادره کردید، حق را تکه تکه و مثله کردید به گونه ای که کسی حق را نمی شناسد.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: ما چیزی در عالم به معنای علوم طبیعی و طبیعیات نداریم، چون خدا بشر، جهان و پیوند را آفرید، پس هر آنچه در جهان هستی وجود دارد خلقت اوست، یک مخلوقی مثل انسان با اندیشه و علمی که او هم مخلوق خداست، دارد خلقت شناسی می کند یعنی یک زمین شناس، اگر این باشد و خائن نباشد می گوید من که مخلوق خدا هستم و دارم کار خدا را شرح و تفسیر می کنم.

وی افزود: معلوم است شما و مسیحی واتیکان که انجیل و تورات را تفسیر می کنید آیا کار شما دینی است یا نه؟ چرا کار شما دینی است چون گفتار خدا را شرح می کنید و می گویید خدا چنین و چنان گفت اما آن دانشمند زمین شناس می گوید خدا چنین کرد، چطور شما دینی شدید و او دینی نیست؟

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه ما دانشگاهی و دانشی غیر از دینی نداریم تصریح کرد: این غارت گران همانطور که فلسطین و غزه و کل نظام را غارت کردند، لاشه علم را به دانشگاه ها دادند.

وی اظهار داشت: لاشه علم و دانش که دینی نیست، بنابر این اگر بخواهیم علم راستین داشته باشیم، - چه اینکه داریم- غیر از دینی نخواهد بود، اگر این مکتب به دانشگاه های ما راه پیدا کند دانش می شود دینی، وقتی اینگونه شد، دانشگاه اسلامی می شود و وقتی دانشگاه اسلامی شد، جامعه اسلامی و دینی می شود. /924/پ201/ج
ارسال نظرات