۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۹۰۱۹۹
بخش دوم و پایانی/ آیت الله جوادی آملی:

نصایح اخلاقی بدون پشتوانه علمی در مجامع جهانی قدرت ظهور ندارد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی نحوه رفع نیازهای دنیوی را به دو صورت رابطه و ضابطه توصیف کرد و گفت: وقتی انسان از دنیا رفت نه ضابطه ای در کار است و نه رابطه ای، ماییم و احتیاجات مان، تا زنده ایم باید توشه تهیه کنیم تا بتوانیم ابدیت خود را با آن تامین نماییم.
ديدار هيئت کاتوليک با مراجع و علما در قم ديدار هيئت کاتوليک با مراجع و علما در قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، روز پنج شنبه در دیدار با شورای پاپی گفت و گوی ادیان واتیکان، با بیان اینکه نصایح اخلاقی بدون پشتوانه علمی در مجامع جهانی قدرت ظهور ندارد تصریح کرد: اخلاق قرارداد نیست، اخلاق راز زندگی دنیا به تنهایی نیست.

وی ابراز داشت: اخلاق راز این است که ما بفهمیم در یک مصاف سنگین ماییم و مرگ، آنچه مشکل جامعه کنونی است این است که اینها فکر می کنند در مصاف انسان با مرگ، مرگ پیروز است و انسان می میرد و می پوسد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: دین مطلب تازه ای دارد و آن این است که انسان در مصاف با مرگ پیروز است، مرگ را می میراند و می ماند، مرگ می میرد و ما ابدی خواهیم بود.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: برای ابدیت، فکر ابدی و کار ابدی لازم است و تا این مهم عملی نشود موعظه اخلاقی عوامانه خواهد بود و با عوامی نمی شود جامعه را اداره کرد.

وی با بیان اینکه دین فلسفه اسلامی می خواهد ادامه داد: دین تجرد روح می خواهد، ابدیت انسان می خواهد، اگر انسان موجودی ابدی است ما هرگز از بین نخواهیم رفت و همیشه هستیم که هستیم.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: ما تا مادامی که هستیم نیاز به پوشاک، خوراک، مسکن و امثال اینها داریم، اینها نیازهای بشر است، اگر روح هم باشد نیازهای خاص خود را خواهد داشت، ما در دنیا نیازها را با دو عامل از بین می بریم یا با ضوابط و یا روابط.

وی تاکید کرد: ما اگر به خوراک، پوشاک و امثال آن نیازمندیم یا با ضوابط و یا با روابط، یا با رابطه قومی، حزبی و خانوادگی این نیازها را رفع می کنیم، زیرا خاصیت دنیا این است یا رابطه یا ضابطه.

مفسر قرآن کریم گفت: وقتی انسان از دنیا رفت نه ضابطه ای در کار است و نه رابطه ای، ماییم و احتیاجاتمان، تا زنده ایم باید توشه تهیه کنیم تا ابدیت خود را با آن تامین نماییم، این سخن انبیای ابراهیمی، وجود مبارک خلیل خدا، موسی کلیم و عیسای مسیح و حضرت رسول گرامی اسلام است که سلام خدا بر همه آنها باد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان سخنان خود تاکید کرد: من مجددا مقدم شما را گرامی می دارم و امیدوارم با دست پر از جمهوری اسلامی ایران به غرب عموما، به ایتالیا خصوصا و به واتیکان بالاخص با احترام بازگردید و مراتب ادب و سلام ما را به جناب پاپ اعظم ابلاغ کنید. /924/پ202/ج

ارسال نظرات