۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۹۰۳۶۵
استاد حوزه علمیه:

امام محمد باقر احیا کننده گفتمان نبوی پس از سالهای متمادی منع حدیث بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امام محمد باقر(ع) با معرفت بخشی و آگاهی دهی به مردم از رواج بربریت و بازگشت جاهلیت در جامعه ممانعت کردند.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی، از اساتید حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تسلیت سالروز شهادت امام باقر (ع) به خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: امام محمد باقر (ع) بازمانده ای از حادثه عاشورا بود که سختی های کربلا و شام را به چشم دیده و با جان خریده بود.

وی با بیان اینکه بنی امیه حاکمانی هوسران و متظاهر به فسق بودند، بیان داشت: فرهنگ قلدری و جاهلی در میان خلفای بنی امیه موج می زد و در مقاطعی برخوردهایی با اسلام داشتند که کافران و مشرکان نداشتند به عنوان مثال می توان به کفر گویی علنی و فجایع یزید اشاره کرد.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: امام سجاد(ع) در موقعیتی که اختناق حکمفرما شده بود و عقل و دل‌ها مفتون شمشیر بنی امیه بود، به دعا روی آورد و زمینه‌های عاطفی انس با معارف اسلامی و فرهنگ اهل‌بیت را ایجاد کردند.

وی ادامه داد: بیداری مردم در عصر امام باقر (ع) رو به افزایش گذاشته بود و مردم آهسته در حال آشنایی با ماهیت حکومت پلید اموی بودند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه، حکومت مستبد بنی امیه در حال تلاش بود تا یک جهالت سامان داده شده در بین مردم رواج پیدا کند، ادامه داد: امام باقر (ع) در چنین شرایطی کمر همت به معرفت بخشی و آگاهی دهی مردم بستند و از رواج بربریت و بازگشت جاهلیت ممانعت کردند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام باقر (ع) دارای مقامی علمی بالایی بود، بیان داشت: باقر به معنای شکافنده است و امام باقر (ع) شکافنده علوم بودند.

استاد دانشگاه پردیس تهران پیرامون ریشه تاریخی اتصاف امام پنجم به باقر، بیان داشت: پیامبر (ص) به جابر بن عبد الله انصاری فرمود «ای جابر، تو زنده می مانی و فرزندم محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب را که نامش در تورات باقر است، درمی یابی، سلام مرا به او برسان».

استاد حوزه و دانشگاه اذعان داشت: هشام بن عبدالملک خلیفه ظالم و مستبدی بود که در زمان امام محمد باقر(ع) حکومت می کرد و در راستای تضعیف امام بسیار تلاش کرد.

وی بیان داشت: طلب کردن امام باقر(ع) به شام و دستور دادن به تضعیف امام توسط اهالی شهرها و افراد حاضر در مجلس خلیفه از اقداماتی بود که هشام انجام می داد اما پیوسته این امام باقر (ع) بود که در جشم مردم عزیز می شد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امام محمد باقر (ع) تلاش گسترده ای در جهت اعتلای فرهنگ شیعه و شاگردان زیادی تربیت کرد.

وی با اشاره به جریان منع حدیث توسط خلفا پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، گفت: امام محمد باقر(ع) احیا کننده گفتمان نبوی پس از سالهای متمادی منع حدیث بود.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: امام باقر(ع) توفیق یافت تا احادیث نبوی و علوی را که سینه به سینه نقل شده بود در فضای علمی اسلامی ترویج دهد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات