۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۹۰۴۲۷
همزمان با عید قربان؛

ناظرین ذبح شرعی در مناطق مختلف مازندران مستقر می شوند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی مازندران از استقرار ناظرین ذابح شرعی همزمان با عید قربان در مناطق مختلف استان خبرداد.
ذبح شرعي
حجت الاسلام جعفر عبدی، مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی مازندران، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با تبریک در پیش بودن عید قربان، با بیان این که 85 اکیپ دامپزشکی در استان سلامت‌دام در روز عید قربان را کنترل می‌کنند، گفت: 42 دکتر دامپزشک در اکیپ‌ها مستقر هستند که 37 اکیپ ثابت، 26 اکیپ سیار و 12 اکیپ نیز در کشتارگاه‌ها مستقر هستند.

وی نظارت دامپزشکی برای سلامت دام‌های مصرفی در عید قربان را در دو بخش نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی و خرید دام زنده عنوان و خاطرنشان کرد: از سه روز قبل از عید قربان در مراکز عرضه دام مستقر و دامپزشک نیز مبادرت به معاینه بهداشتی دام‌ها می‌کند.

حجت الاسلام عبدی با اشاره به این که در روز عید قربان شبکه دامپزشکی در شهرهای استان پاسخگوی مردم خواهد بود، تصریح کرد: مردم می‌توانند برای کشتار دام در کشتارگاه‌ها نیز از ساعت پنج صبح روز عید قربان حضور داشته باشند.

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی مازندران، از استقرار اکیپ‌های بازرسی دامپزشکی استان در میدان‌های اصلی شهرها در روز عید قربان خبر داد و گفت: بازرسان دامپزشکی در این اکیپ‌ها مستقر هستند تا مردم سؤالاتی که دارند پاسخگو باشند.

وی اشاره به این که ذبح شرعی در احکام اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، افزود: از سال 87 در همه کشتارگاه‌های دام و طیور سراسر استان روحانی ناظر ذبح شرعی حضور دارند و حلالیت ذبح تضمین می‌شود.

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی مازندران ترویج و اشاعه شعائر دینی در محیط کشتارگاه و مراقبت بر کیفیت ضبط اجزای حرام حیوان حلال گوشت را نیز جزو وظایف مهم ناظران کشتارگاه ذکر کرد.

حجت الاسلام عبدی با بیان این که از 26 کشتارگاه سنتی استان تاکنون 16 واحد بسته و ده واحد فعال است، اظهار داشت: کشتارگاه صنعتی ساری، بابل، نور و نشتارود پاسخگوی کشتار دام استان هستند که کشتارگاه نشتارود قرار است به‌عنوان کشتارگاه منطقه‌ای غرب استان فعال شود.

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی مازندران از ذبح 106 مورد گوسفند قربانی سال گذشته در کشتارگاه‌ها خبر داد و مردم خواست به جهت انجام ذبح شرعی و رفع موارد مشکوک به بیماری حتی‌المقدور قربانی خود را در کشتارگاه‌ها ذبح کنند.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت حضور ناظران ذبح شرعی در کشتارگاه‌های استان اظهار داشت: کنترل سیستم شوک و سرعت خط کشتار به منظور احراز اطمینان ذبح شرعی از وظایف دیگر ناظران کشتارگاه‌های دام است. 

حجت الاسلام عبدی با بیان این که ذابح باید دارای گواهینامه آموزشی ذبح اسلامی باشد، افزود: دارنده این کارت موظف است همه احکام شرعی ذبح اسلامی را که در طول دوره فرا گرفته، رعایت کند./950/ت302/الف
ارسال نظرات