۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۲
کد خبر: ۹۰۸۹۹
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه تشریح کرد؛

معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه و افق‌های پیش رو

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه های علمیه اظهار داشت: توجه جدی به حوزه‌های قرآن، حدیث و عترت از وظایف در نظر گرفته شده برای این معاونت است.
حجت الاسلام هادي حسين خاني معاون تهذيب حوزه هاي علميه
حجت الاسلام هادی حسین‌خانی، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با بیان این‌که شورای عالی مدیریت حوزه‌های علمیه در ساختار جدید شرح وظایفی را برعهده معاونت تهذیب گذاشته است، اشاره کرد: مهم‌ترین مسؤولیت این معاونت رسیدگی به تربیت مسائل اخلاقی و تهذیب طلاب و فضلای حوزه علمیه است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از وظایف معاونت تهذیب پرداختن به مسائل سیاسی و اجتماعی حوزه‌های علمیه است.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه رسیدگی به مسائل تربیتی و فرهنگی خانواده‌های طلاب را از دیگر رسالت‌های این معاونت برشمرد و گفت: توجه جدی به حوزه‌های قرآن، حدیث و عترت از جمله وظایف در نظر گرفته شده برای این معاونت است.

وی زمینه‌سازی برای استفاده و ارائه خدمات مشاوره‌ای به طلاب و خانواده‌های آنان را از وظایف معاونت تهذیب دانست.

130 معاونت‌ تهذیب در  مدارس علمیه کشور شکل گرفته است

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه با عنوان این‌که ارائه مباحث اخلاقی و برقرار کردن ارتباط‌های صمیمانه با طلاب هدف اصلی این معاونت است، فعالیت‌های این معاونت را مناسب و تأثیرگذار ارزیابی‌ و خاطر‌نشان کرد: فعالیت های این چنینی سبب شده است که مباحث اخلاقی در حوزه رواج پیدا کند و اساتید اخلاق متعددی شناسایی و زمینه اعزام آنها به مدارس علمیه قم و سایر استان‌ها فراهم شود.

این استاد حوزه علمیه قم پیرامون فعالیت‌های تربیتی و اخلاقی مدارس سطح کشور یادآور شد: معاونت‌های تهذیب در 130 مدرسه علمیه کشور شکل گرفته و کار خود را آغاز کرده است؛ اما مسأله قابل توجه این است که برای انجام فعالیت‌های تربیتی در مدارس باید افرادی جذب شوند که دغدغه دیگری جز مباحث تربیتی و اخلاقی نداشته باشند.

معاونت تهذیب در زمینه مشاوره رویکردی تخصصی دارد

حجت الاسلام حسین‌خانی به معرفی فعالیت‌های مشاوره این معاونت پرداخت و بیان داشت: معاونت تهذیب در زمینه مشاوره رویکرد تخصصی به موضوع مشاوره را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و در بحث مشاوره قدم‌های مناسب و مساعدی را برداشته است.

وی ادامه داد: مشاوره‌ها از سه طریق حضوری، تلفنی و اینترنتی صورت می‌گیرد.

وی افزود: برای تأمین منابع انسانی و مشاوران آگاه برای مجموعه‌های حوزوی، دوره‌های کارشناس ارشد مشاوره اسلامی با همکاری بخش‌های دیگر حوزوی شکل گرفته است و دوره نخست آن فعالیت خود را آغاز کرده و دوره‌های دیگر در حال راه‌اندازی است.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه همچنین به برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه طلاب اشاره کرد و گفت: در این کارگاه‌ها بیشتر به مباحث و مسائلی که طلاب به آن نیازمند هستند، پرداخته می شود.

دوره‌های بلند مدت آشنایی با معارف اسلامی ویژه خانواده طلاب برگزار می شود

حجت الاسلام حسین‌خانی، فعالیت‌های بخش اداره امور خانواده‌ را تشریح کرد و اظهار داشت: متأسفانه موضوع خانواده طلاب در حوزه های علمیه در سال‌های گذشته مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به شکل‌گیری اداره امور خانواده در معاونت تهذیب و نقش آموزشی این بخش‌ ابراز داشت: اداره کل امور خانواده برای آموزش خانواده‌های طلاب دوره‌های بلند مدت آشنایی با معارف اسلامی را برگزار می‌کند و این طرح روند تکمیلی خود را طی می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هزار و پانصد نفر از همسران طلاب در این دوره‌ها شرکت می‌کنند.

وی افزود: برگزار کردن نشست‌های تربیتی برای خانواده‌های طلاب از فعالیت‌های مهمی است که در حوزه علمیه قم در حال اجرا است و زمینه اجرای این طرح در سایر شهرستان‌ها نیز فراهم شده است.

معاون تهذیب حوزه های علمیه برگزاری دوره پیوند آسمانی را از دیگر فعالیت‌های اداره امور خانواده برشمرد و با بیان این‌که این دوره ویژه مزدوجین جوان‌ و جدید‌ برنامه‌ریزی شده است، گفت: یکی از اهداف برگزاری این دوره آگاهی‌دادن به طلاب با هدف تبیین چگونگی تعامل با همسر و فرزندان است.

وی یاد‌آور شد: اولین دوره پیوند آسمانی در آستانه عید غدیر بر گزار خواهد شد.

طرح عمامه‌گذاری رهپویان فقاهت و تزکیه عید غدیر برگزار می‌شود

حجت الاسلام حسین‌خانی یکی دیگر از مسؤولیت‌های معاونت را ساماندهی تلبس طلاب دانست و یادآور شد: برای تلبس طلاب طرح و آیین‌نامه جدید تلبس آماده شده و به شورای عالی مدیریت حوزه‌های علمیه ارائه شده است.

این استاد حوزه علمیه به طرح عمامه‌گذاری رهپویان فقاهت و تزکیه اشاره کرد و بیان داشت: در این مراسم جمعی از طلاب به وظایفشان نسبت به لباس مقدس روحانیت آشنا می‌شوند.

وی ادامه داد: طرح عمامه‌گذاری رهپویان فقاهت و تزکیه در روز عید غدیر برگزار خواهد شد و هجده تن از طلاب به دست یکی از مراجع تقلید به روحانیت مفتخر می‌شوند.

سایر فعالیت های معاونت تهذیب

حجت الاسلام حسین‌خانی انتشار بروشور، جزوات و نشریه های سیاسی اجتماعی را از جمله فعالیت‌های دیگر این معاونت دانست و خاطر‌نشان کرد: معاونت تهذیب توجه جدی به مباحث فرهنگی دارد، به عنوان مثال سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری که در مدارس مختلف برای طلاب سطح یک در سال گذشته صورت گرفته است و در سال جاری طلاب سطح دو و سه را نیز پوشش داده است.

با بیان این‌که طرح آشنایی طلاب با نظام آموزش و پرورش حوزه‌های علمیه ارائه و اجرایی شده است، تصریح کرد: در این طرح طلاب جدیدالورود در دوره‌ای یک ماهه با نظام آموزش وپرورش و مباحث اخلاقی لازم آشنا می‌شوند.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه همچنین به برگزاری مسابقات مختلف از جمله مسابقه آیات اخلاقی اشاره کرد و یادآور شد: در این مسابقات نزدیک به شش هزار وپانصد نفر از طلاب مشارکت داشته‌اند./968/ز503/س
ارسال نظرات