۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۹۰۹۵۷

تشریح عملکرد کتابخانه‌های مساجد کشور

خبرگزاری رسا ـ نشست خبری تشریح برنامه ها و عملکرد کتابخانه های مساجد به مناسبت هفته کتاب صبح امروز در تهران برگزار شد.
كتابخانه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری تشریح برنامه ها و عملکرد کتابخانه های مساجد به مناسبت هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور طاهریان، معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون های مساجد و هاشمی، مدیر کل امور کتابخانه های سراسر کشور، صبح امروز در تهران برگزار شد.

در این نشست، طاهریان، معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون های مساجد گفت: یکی از عالی ترین اهداف ستاد راه اندازی و حمایت از کانون های مساجد است؛ زیرا کارکرد مساجد ریشه در اسلام دارد و تا امروز این کارکرد در مساجد مشاهده شده است؛ با وجود اینکه بعضی از مواقع این کارکرد کم رنگ شده است، اما یکی از اصلی ترین اهداف کانون ها خواهد بود.

طاهریان ادامه داد: تعداد کتابخانه های موجود در کل کشور از تعداد 139 کتابخانه در سال 1374 با عضویت 9730 نفرکه عمدتا در تهران مستقر بوده اند، در حال حاضر 3هزار کتابخانه مخزن دار با 800 هزار نفر عضو ثابت و 2 میلیون نفر مراجعه کننده سالانه در حال فعالیت است.

وی افزود: در رایزنی با وزارت ارشاد مقرر شد که حمایت جدی از کتابخانه های کل کشور صورت گیرد وبه هر کتابخانه 500 جلد کتاب جدید اهدا کنیم.

معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون های مساجد در مورد اقدامات انجام شده گفت: اعزام 160 میلیارد ریال کتاب عمومی و آموزشی برای مساجد کل کشور، افزایش مساحت کتابخانه ها حدود 300 هزار متر مربع، موجودی بالغ بر 12 میلیون جلد کتاب در کتابخانه سراسر کشور، و اجرای طرح کتابخانه باز افزون بر کتابخانه مخزن دار بخشی از اقدامات این مرکز است. 

وی ادامه داد: ارسال یک میلیارد تومان تجهیزات مثل میز، صندلی ، قفسه، در سال 89 و ارسال کاروان اهدای تجهیز کتابخانه در راستای تجهیز کتابخانه های کل کشور و فعالیت در قالب نرم افزاری، ارسال 400 نرم افزار برای مساجد، 30 نسخه کتاب برای کانون های تخصصی مساجد و در مجموع ارسال 100 هزار نرم افزار در طول سال جاری برای مساجد را از فعالیت‌ةای دیگر کانون مساجد برشمرد. 

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 5500 کتاب دار در مساجد کل کشور وجود دارد که به شکل افتخاری فعالیت می کنند و در این راستا نظام نامه جامع مساجد در دست تدوین است که در تاریخ 18 اسفند سال جاری از این نظام نامه رونمایی می شود و نیز در آینده اجلاس مساجد را برگزار می کنیم که در آن از کتابداران برتر تجلیل می‌شود.

همچنین در ادامه این نشست هاشمی، مدیر کل امور کتابخانه های سراسر کشور گفت: در حال حاضر 70 هزار مسجد و 25 هزار مکان مذهبی مانند حسینیه در سراسر کشور وجود دارد که کلیه آنان قابلیت تبدیل شدن به مکان‌های مذهبی را دارند در این راستا باید 95 هزار فرصت فرهنگی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: برای ارتقای کتابخانه‌ها در کل کشور باید کتابخانه‌های باز را گسترش ‌دهیم تا نابرابری توزیع برطرف شود.

وی خاطر‌نشان کرد: بر اساس استانداردها به ازای هر فرد در در محل باید 2 جلد کتاب موجود باشد در صورتی که به ازای هر 7 ایرانی یک جلد کتاب در کتابخانه های ما وجود دارد و برای هر 3 هزار نفر یک کتاب خانه موجود است.

هاشمی ادمه داد: در حال حاضر یک سوم جمعیت ایران بین 10 تا 24 سال هستند‌ که از جمله اقدامات برای گسترش فرهنگ کتابخوانی برپایی هفته کتاب است؛ با توجه به خود جوش بودن مساجد، باید درهر مکانی که مسجد باشد کتابخانه نیز وجود داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های اداره کل امور کتابخانه‌ها‌ گفت: از مهم‌ترین برنامه ها ارسال 150 هزار کتاب بالغ بر 600 میلیون تومان به استان‌ها، 10 میلیارد ریال تجهیزات کتابخانه ها، افتتاح 500 کتابخانه باز در سراسر کشور، تقدیر از 1600 فعال فرهنگی کتابداران، نخبگان، نویسندگان و برندگان مسابقات کتابخوانی در سراسر کشور است./956/پ201/س
ارسال نظرات