۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۹۰۹۷۴
حجت الاسلام خسروپناه:

فقر بینشی و تئوریک در فلسفه غرب نمایان است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: امروز موظف هستیم همانگونه که فلسفه اسلامی با ضلع بینش ارتباط و پیوند دارد، ارتباط آن را با دو ضلع کنش و منش نیز برقرار کنیم و برای تحقق این اصل مهم باید فلسفه فلسفه اسلامی را تبیین و تدوین کنیم.
حجت‌الاسلام عبدالحسين خسروپناه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و از صاحبنظران فلسفه اسلامی، در نخستین روز از همایش روز جهانی فلسفه که در سالن همایش های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی در تهران برگزار شد، دیدگاه های خود را در خصوص فلسفه اسلامی و چگونگی کاربردی کردن آن تبیین کرد.

وی با طرح این سؤال که چرا فلسفه اسلامی برخلاف فلسفه غربی، با زندگی روز مره مردم ارتباط ندارد، گفت: وقتی به سیره تاریخی فلسفه نگاه می کنیم متوجه می شویم که تقریبا فلسفه در اسلام قلمروی وسیع و گسترده‌ای داشته است.

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان اینکه حقیقت حیات بشری به کنش، منش و بینش انسان ها بستگی دارد، سیر تاریخی فلسفه در ادوار مختلف و شیوه های فلسفی فلاسفه را بررسی و تحلیل کرد و گفت: هر چه فلسفه اسلامی از سهروردی به جلوتر می رود، پیوند آن با سایر ابعاد زندگی کمتر می شود و تنها با ضلع بینش سروکار دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گفت: من معتقدم گرچه فلسفه پاسخ های ابدی می دهد، اما همیشه نظام فلسفی فرزند زمان خودش است، یعنی هر فیلسوفی ناظر به زمان خودش نظام فلسفی ساخته است.

وی گفت: نظام حکمت متعالیه مولود عصر خودش است، کما اینکه نظام حکمت اشراق نیز زائیده عصر خودش است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروز که ما با علوم مختلفی روبرو هستیم، باید فلسفه اسلامی بتواند مبانی فلسفی خودش را نسبت به علوم زمان بیان و با پوشش های زندگی امروزی، خود را درگیر کند که تحقق این مهم جز با ایجاد یک نظام علمی فلسفی اسلامی امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: امروز ما با پدیده نوینی در دانش به نام علوم انسانی مواجه هستیم و وقتی از علوم انسانی صحبت می کنیم، معنای خاص آن مدنظر ما است.

حجت الاسلام خسروپناه ابراز داشت: در صد سال اخیر که اوج شکوفایی علوم انسانی به حساب می آید، هیچ گاه فلاسفه اسلامی در صدد برنیامده اند که مبانی فلسفی علوم انسانی را تبیین کنند و این یک نقصی است که ما فلاسفه داریم.

وی تاکید کرد: البته این مساله به معنای نادیده گرفتن امتیاز عقلانیت فلسفه اسلامی نیست، فلسفه اسلامی در بعد انتزاعیات و بینش فوق العاده است که فلسفه غرب در این جهت ضعف دارد.

این نظریه پرداز علوم دینی، با بیان اینکه فقر بینشی و تئوریک در فلسفه غرب نمایان است گفت: این نقص به هیچ وجه در فلسفه اسلامی وجود ندارد و فلسفه اسلامی در بعد بینش انتزاعیات و عقلانیت فوق العاده است، اما کاستی و نقص این فلسفه در عرصه تبیین است.

حجت الاسلام خسروپناه بیان داشت: رابطه پدیده های انسانی به یکدیگر که مهم ترین موضوع علوم انسانی نیز به شمار می رود، جایگاهی در فلسفه اسلامی پیدا نکرده است.

این نظریه پرداز علوم عقلی و کلامی تاکید کرد: امروز ما موظف هستیم همانگونه که فلسفه اسلامی با ضلع بینش ارتباط و پیوند دارد، ارتباط آن را با دو ضلع کنش و منش نیز برقرار کنیم و برای تحقق این اصل مهم باید فلسفه فلسفه اسلامی را تبیین و تدوین کنیم. /924/پ202/ع

ارسال نظرات