۰۱ آذر ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۹۰۹۸۱
استاد فلسفه هنر:

صرف تکنولوژی بدون داشتن اندیشه فلسفی برای زندگی کافی نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد فلسفه کشور، با بیان اینکه فلسفه مجال نقد است تصریح کرد: فلسفه آمده است که جان و زندگی مردم و جامعه باشد.
صرف تکنولوژی بدون داشتن اندیشه فلسفی برای زندگی کافی نیست


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر رضا داوری اردکانی، استاد فلسفه هنر، در نخستین روز از همایش روز جهانی فلسفه که روز یک شنبه با حضور رییس جمهور و صاحبنظرانی از کشورهای مختلف جهان در سالن همایش های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی در تهران برگزار شد، دیدگاه های خود را در خصوص فلسفه تبیین کرد و گفت: در دوره جدید رنسانس، برای گذشت از نظم عادی قرون وسطی به گذشته ای رجوع می شود که تمام نشدنی است و آینده را نیز دربردارد.

وی گفت: فلسفه برای این نیست که ما بگوییم با آن موافقیم و یا مخالف، فلسفه در هر حال اثر خود را می گذارد و شما می توانید به هر فیلسوفی اعتراض کنید و از هر مکتب فلسفی نیز پرسش کنید.

داوری اردکانی با بیان اینکه فلسفه به ویژه فلسفه مدرن، مجال نقد است خاطر نشان کرد: فیلسوفان اروپایی بنیان یک زندگی، نظم، سیاست و علم را بنا نهادند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت پرداختن به فلسفه، برگزاری همایش روز جهانی فلسفه در کشورمان را فرصتی مغتنم ارزیابی کرد و گفت: امروز اگر به فلسفه و ابعاد آن توجه کنیم درمی یابیم که فلسفه به خود می پردازد و می پرسد فلسفه چیست؟

این نظریه پرداز فلسفه در حوزه هنر ادامه داد: همه فیلسوفان بنا به دیدگاه خود فلسفه را تعریف کرده اند و به عقیده من فلسفه آمده است که جان و زندگی مردم و جامعه باشد.

وی با اشاره به ابعاد مختلف فلسفه و انواع و اقسام آن بیان داشت: فضیلت های اخلاقی، علمی، نظری و عقلی اضلاع به هم پیوسته ای هستند و از همدیگر جدا نیستند.

استاد فلسفه دانشگاه ابراز داشت: اگر بپذیریم که این چهار فضیلت همه شؤون و وجوه زندگی انسان ها را دربردارند و بپذیریم که دانی تابع عالی است و اینها به هم پیوسته هستند، فضیلت عملی در زمانی که تفکر بسیار صعب و دشوار شده است، امکان ندارد مگر اینکه سایر فضایل محقق شده باشد.

وی در پایان تاکید کرد: ما تصور می کنیم صرف تکنولوژی برای ما کافی است، در حالی که باید توجه داشت فلسفه بدون تفکر نمی توانسته است بوجود بیاید. /924/

ارسال نظرات