۰۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۹۱۰۷۲
امام جمعه اهر:

امام دهم در خفقان شدید حاکمان جور، هدایتگر شیعیان بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اهر ا تأکید بر این‌که امام دهم در خفقان شدید حاکمان جور، هادی شیعیان بود، خاطرنشان کرد: امام علی النقی(ع) با وجود شرایط سخت سیاسی و اجتماعی از اسلام ناب و سیره نبوی بر محوریت مکتب اهل بیت(ع) حراست کرد.
امام جمعه اهر
حجت الاسلام ناصر حاجی‌زاده، امام جمعه اهر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت ولادت امام دهم شیعیان ترتیب یافت، اظهار داشت: دوران امام هادی فاصله انتقال میان دو عصر متفاوت از دوران حکومت عباسیان به حساب می آید، در این دوران، پدیده‌های بسیاری به چشم می خورد که پیش تر در زمامداری عباسیان دیده نشده بود.

وی خاطر‌نشان کرد: در این دوره شیعه، خلافت و رهبری جامعه اسلامی را حق راستین خاندان پیامبر اکرم می دانست و حکومت های ستمگری را که بر این اریکه تکیه زده بودند، غاصبان این حق می نامید، بر این اساس شیعیان، به اندازه توان و شرایط مناسب در برابر حکومت های غاصب قد علم کرده و برای باز پس گیری این حق، دست به قیام می‌زدند.

حجت الاسلام حاجی‌زاده تصریح کرد: قیام های علویان در شهرهای کوفه، مکه، مدینه، بصره، خراسان، ری و طبرستان علیه عباسیان حکومت مرکزی را دچار چالش های زیادی کرده بود که پیامد آن ایجاد ناامنی و بحران اقتصادی و اجتماعی در جامعه بود به گونه ای که حاکمان نیز در مواجهه با این بحران ها نمی توانستند تصمیمات عاقلانه ای را بگیرند.

امام جمعه اهر ادامه داد: حکمرانان عباسی نیز با آگاهی از روحیه ظلمستیزی و احیاگری که در شیعیان سراغ داشتند، همواره پیشوایان و رهبران آنان، از جمله امام هادی را تحت مراقبت شدید نظامی گرفته و تا جایی که در توان داشتند، پیروان آنان را زیر فشار قرار می دادند.

وی با بیان اینکه دوران امامت امام هادی(ع) 33 سال به طول انجامید، تصریح کرد: در این مدت امام هادی برای نشر احکام اسلامی و گسترش نهضت علوی و شناساندن مکتب و مذهب جعفری اقدامات بسیاری انجام داد.

عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی با اشاره به عدم ثبات سیاسی در قلمرو عباسیان در دوران امامت امام هادی (ع) اظهار داشت: مأمون با نزدیکی خود به اهل بیت (ع) توانسته بود زمام امور خلافت را به دست بگیرد ولی حاکمان بعد از مأمون به خوبی نتوانستند این رویه را ادامه دهند چرا که پس از مأمون در دوران خلافت معتصم و بقیه خلفای عباسی مخالفت با ائمه و اهل بیت (ع) شدت گرفته بود این باعث شیوع قیام های زیادی علیه حاکمیت عباسیان و مخدوش کردن مشروعیت آنها شده بود.

حجت الاسلام حاجی زاده در ادامه با بیان اینکه خلافت عباسیان در دوران امام هادی(ع) را با بحران های بسیاری بود، گفت: قیام هایی که قلمرو بزرگ اسلامی شکل می گرفت باعث ایجاد آشفتگی های اجتماعی و سیاسی می شد که با شدت آنها عباسیان امام هادی را مورد اذیت و آزار قرار می‌دادند؛ چرا که بسیاری از آنها به خون‌خواهی از اهل بیت دست به شورش و قیام می‌زدند.

وی با تأکید بر این‌که امام دهم در خفقان شدید حاکمان جور، هادی شیعیان بود، خاطرنشان کرد: امام علی النقی(ع) با وجود شرایط سخت سیاسی و اجتماعی از اسلام ناب و سیره نبوی بر محوریت مکتب اهل بیت(ع) حراست کرد، آن حضرت با رهبران مذاهب فرق دیگر مناظره می کردند و آنها با دیدن کرامات آن حضرت گاه به آن امام همام ایمان می آوردند.

امام جمعه اهر در پایان خاطر نشان کرد: یکی از ابتکارات مهم امام هادی‌(ع) تأسیس نهاد وکالت و انتخاب نمایندگانی در سایر مناطق قلمرو اسلامی بود که این نهاد بر اساس ضرورت زمان و به منظور رفاه حال مسلمانان سراسر بلاد اسلامی تشکیل شد./935/ت302/س
ارسال نظرات