۰۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۹۱۳۳۸
همزمان با سالگرد رحلت مفسر المیزان؛

یادنامه علامه طباطبایی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ یادنامه علامه محمدحسین طباطبایی، همزمان با سالگرد رحلت این مفسر بزرگ قرآن کریم، از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) منتشر شد.
علامه طباطبايي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یادنامه علامه محمدحسین طباطبایی، همزمان با سالگرد رحلت این مفسر بزرگ قرآن کریم، از سوی معاونت فرهنگی و تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) منتشر شد.

این مجموعه در 52 صفحه تنظیم و شامل دو بخش گزیده‌ای از بیانات علامه طباطبایی‌(ره) و علامه از نگاه شاگردان، دوستان و منسوبین است که در بخشی از آن می‌خوانیم: «علامه طباطبایی‌(ره) در سال 1281 شمسی در تبریز به دنیا آمد و در سال 1297 شمسی به تحصیل در رشته‌های علوم دینی پرداخت».

این نوشتار می‌افزاید: «علامه در سال 1304 شمسی به نجف اشرف هجرت کرد و به سبب اختلال در وضع معاش در سال 1314 شمسی از نجف به تبریز بازگشت؛ وی در سال 1325 شمسی از تبریز به قم مشرف شد و سرانجام در ساعت 9 صبح روز یکشنبه 24 آبان‌ماه 1360 شمسی به لقاءالله پیوست.»

در بخش گزیده‌ای از بیانات علامه طباطبایی‌(ره) به نقل از آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی و در وصف روحانیت، آمده است: «روحانیت به عنوان قشری از جامعه که عهده‌دار رهبری معنوی جامعه است، باید آراسته به فضائل اخلاقی و آشنا به رموز معنوی باشد.»

بخش دوم این مجموعه به نگاه شاگردان، دوستان و منسوبین درباره شخصیت علامه طباطبایی‌(ره) اختصاص دارد که در آن جملاتی از رهبر معظم انقلاب، علامه مصباح یزدی، حسن‌زاده عاملی، جوادی آملی، شهید مرتضی مطهری، احمد احمدی، محمد عبدخدایی، جواد محدثی، سیدعبدالباقی طباطبایی، سیدمحمد حسین طهرانی و دیگر علما در وصف این مفسر قرآن کریم، آمده است.

رهبر معظم انقلاب در وصف شخصیت علمی علامه طباطبایی‌(ره) می‌فرمایند: «چهره معنوی او، سیمای پرصلابت مردی بود که ایمانی استوار و عرفانی راستین را با دانشی گسترده و عمیق توأم ساخته و با آمیزه شگفت وجود خویش ثابت کرده بود که اسلام می‌تواند سوز درون دلسوختگان شیفته را با عقل راسخ فرزانگان فرهیخته یکجا گرد آورد.»

استاد شهید مطهری نیز که از علامه طباطبایی‌(ره) با عنوان استادنا الاکرام نام برده است، در سخنانی این عالم ربانی را یکی از خدمتگزاران بسیار بزرگ اسلام لقب داده و آورده است: «او به راستی مجسمه تقوا و معنویت است. در تهذیب نفس و تقوا، مقامات بسیار عالی را طی کرده و من می‌توانم ادعا کنم که کتاب تفسیر المیزان ایشان، بهترین تفسیری است که در میان شیعه و سنی از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است.»

به فرموده رهبر معظم انقلاب، «علامه طباطبایی‌(ره) مجموعه‌ای از معارف و فرهنگ اسلام بود و شخصیت او در میان این دانستنی‌های بسیار، به کمک ریاضتی مداوم و دراز مدت، پرورده، صیقل یافته و پرداخته شده بود»، روحش شاد. /920/ن601/ع

ارسال نظرات