۰۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۹۱۳۴۱
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

غدیر کارکردهای خود را با حکومت امام‌عصر به‌منصه ظهور خواهد رساند

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این‌که اگر امامت در غیر از حادثه غدیر مطرح می‌شد چه بسا نمی‌توانست راه خود را در تاریخ طی کند، گفت: حادثه غدیر تمام ظرفیت، هویت و کارکردهای خود را در ارتباط با جامعه، اندیشه، علم، سیاست و اقتصاد با حکومت امام عصر(عج) به منصه ظهور خواهد رساند.
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی با اشاره به این‌که حادثه غدیر محتوایی به جامعه و تاریخ عرضه کرد که می‌شود از آن محتوا به امامت و ولایت تعریف کرد، افزود: از سوی دیگر می‌شود از آن حادثه به خلافت بلافصل برای امام علی ابن ابیطالب(ع) و یا از آن به استقرار مدیریت الهی جامعه بر اساس عصمت تعبیر کرد. لذا غدیر خم متضمن یک پیام ویژه معطوف به جامعه و تاریخ است. یعنی محتوایی برای یک مقطع زمانی نبوده است بلکه برای تاریخ تا ابد است و معطوف به جنبه‌های فردی نبوده بلکه معطوف به جنبه‌های اجتماعی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: محتوای حادثه غدیر دارای ابعادی است که برای تقسیم ابعاد این محتوا لابی‌های متعددی وجود دارد که از چند جهت می‌توان به تقسیم آن دست زد. شاید یکی از تقسیم‌ها این باشد که با توجه به گستره زمانی، اجتماعی و فرهنگی قابل انجام باشد. یعنی از حیث گستره زمانی می‌توان گفت امامت، استمراربخش به محتواهای دینی و توانمندی دین در مواجهه با مسائل در گستره زمان و مدیریت اجتماعی در بستر زمان معنا پیدا می‌کند.

مسؤول مرکز تحقیقات علمی مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم از این زاویه امامت را تحلیل کنیم باید اذعان کنیم که امامت یک نگاه فرازمانی به دین و یک نگاه معطوف به همه زمان‌ها به دین و کارآمدی و کارکرد دین است. پس یک ضلع و بعد امامت، فرازمانی است و بعد دیگر، بعد فراقومیتی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان این‌که هرچند امامت به معنای شیعی آن مبنای شیعه‌گری است، اما محتوا و کارکرد امامت، فراقومیتی است، تصریح کرد: امام آمده است تا همه اقوام و طوایف اسلامی را در کنار هم و به مثابه اجزای امت اسلامی گرد هم بیاورد و این کارکرد اساسی و همیشگی امامت را تشکیل می‌دهد.

وی یادآور شد: امام علی(ع) وقتی می‌خواستند امامت را تعریف کنند فرمودند امامت، نظام امت و مایه به سامان رسیدن و به نظم و انسجام درآمدن امت است. اگر این سخن علی(ع) را در کنار سیره ایشان بگذاریم کارکرد یاد شده تجلی و شفافیت بیشتری پیدا می‌کند و آن این‌که علی(ع) حقیقتا قوی‌ترین و پرتوان‌ترین شخصیت عالم اسلام است که به جامعه اسلامی وحدت بخشید. یعنی به‌رغم این‌که در متن حکومت قرار نداشتند اما نقش خود را در انسجام‌بخشی به جامعه و برقرار کردن وحدت میان جامعه نوپای اسلامی به خوبی انجام دادند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معتقد است: امامت حاصل از غدیر خم یک امامت ثابت برای امام علی(ع) است. حتی اگر حکومت را در دست نداشته باشد که کارکرد آن نظام‌بخشی به امت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به کارکرد سوم امامت در ارتباط با فرهنگ و ایجاد رویکرد قوی در زمینه فرهنگ و تقویت ایمان گفت: هرچند امامت در فضای اجتماعی می‌کوشد همه امت را گرد هم بیاورد، اما در درون چنین چارچوبی که ایجاد می‌کند کوشش جدی معطوف به این است که ارزش‌ها، فرهنگ، ایمان و ایمان‌باوری را تقویت کند. لذا در کلام امام رضا(ع) هست که امامت، عزت‌بخش و ارزش‌بخش نسبت به ایمان و مومنان است.

وی کارکرد دیگر امامت را بر اساس دنیا و مصالح دنیوی عنوان کرد و افزود: امامت در واقع تامین کننده مصالح دنیا و عامل شکوفایی و رشد اقتصادی، سیاسی و فکری و علمی در جامعه است. لذا در این ارتباط امام رضا(ع) فرمودند امامت صلاح و مصلحت دنیاست.

این پژوهشگر مسائل دینی در ادامه با بیان این‌که محتوای غدیر یک محتوای حساس و ظریفی است؛ چراکه امامت با کمال ظرافت با جامعه برخورد می‌کند و زمان و آینده را به صورت مجموعه‌ای در نظر می‌گیرد، اظهار کرد: امام آمده تا در جایگاه برخوردهای دقیق و حساب شده قرار گیرد. همان‌طور که پیامبر(ص) نیز طرح این موضوع را به صورت آشفته و شتابزده ارایه نفرمودند بلکه در یک شرایط ویژه به گونه‌ای خاص آن را ارایه کردند که تناسبی بین محتوا، قالب و زمان پیام را رعایت کردند؛ زیرا امامت اگر در غیر از حادثه غدیر مطرح می‌شد چه بسا نمی‌توانست راه خود را در تاریخ طی کند. به همین جهت پیامبر(ص) وقتی این حادثه را ایجاد کردند به خوبی می‌دانستند که این مساله نیاز به زمان دارد و نفوذ در جامعه به صورت تدریجی در پی و پس از این حادثه به وقوع خواهد پیوست.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: بر این اساس پس از حادثه غدیر رفته رفته آثار و نشانه‌ها و کارکردهای غدیر در جامعه بروز و ظهور یافت و در مسیر تاریخ در حال بالیدن و به پیش رفتن و حجیم‌تر شدن و کیفیت بخشیدن بیشتر قرار گرفت.

مسؤول مرکز تحقیقات علمی مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: البته روزی خواهد رسید که حادثه غدیر تمام ظرفیت و هویت و کارکردهای ویژه خود را در ارتباط با جامعه، فکر، اندیشه، علم، سیاست و اقتصاد به منصه ظهور خواهد رساند و آن زمانی است که حکومت امام عصر(عج) برپا شود.

وی، تأکید کرد: حکومت امام عصر(عج) نقطه اوج به ظهور رسیدن قابلیت‌های حادثه غدیر است اما پیامبر(ص) حادثه غدیر را برای آن می‌خواست که مسیر خود را با یک حرکت حساب شده و رو به جلو آغاز کند. /920/د102/ع

ارسال نظرات