۰۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۹۱۵۷۲
آیت الله میلانی:

حدیث غدیر بهترین دلیل بر ولایت تشریعی معصومین است/ حفاظت از ادله امامت یک تکلیف همگانی است

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه حدیث غدیر بهترین دلیل بر ولایت تشریعی معصومین است، تأکید کرد: هر فردی در حد توان وظیفه دارد هم این ادله را بداند هم دلالتش را درک کرده و متوجه باشد و هم آنها را از طریق قلم، بیان، مال و فکر و اقامه مجلس تبلیغ و ترویج کند.
آيت الله ميلاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدعلی حسینی میلانی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، شب گذشته در آخرین نشست اجلاس سالانه غدیر در مشهد به تحلیل محتوایی واقعه غدیر پرداخت و گفت: مسأله امامت و ولایت که همان جانشینی رسول الله(ص) است مهم ترین مسائل اسلامی است این تعبیر از علامه حلی است بسیاری از بزرگان عالم وجود دارد که در میان مسلمین مسأله‌ای به اهمیت مسأله امامت نمی‌رسد.

حکومت از شئون امامت است

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امامت در تعریف علمای فریقین عبارت است از ریاست دینی و دنیوی به نیابت از رسول خدا اظهار داشت: این یعنی امام بعد از پیامبر(ص) همه مسؤولیت‌ها را بر عهده دارد پس باید همه مقامات ایشان را نیز دارا بوده و همه ولایت هایی که برای رسول الله قائل هستیم برای امام بعد از ایشان نیز باید ثابت باشد. درمباحث مبانی امامت ثابت کردیم که تعیین امام به دست خداست و احدی به جز او در نصب و تعیین امام نقشی ندارد. امامت از اصول است نه از فروع، وقتی امام شناخته شد قهرا همه افراد امت مأموم خواهند بود و باید در جمیع شئون به او اقتدا کنند و هدایت امت بر عهده امام است و باید در احکام شریعت و اسرار قرآن و اداره امور جامعه به امام مراجعه کرد.

آیت الله میلانی، احقاق حق مظلوم، بسط عدالت در جامعه، حفظ حدود و ثغور بلاد اسلامی، مقابله با دشمنان داخلی و خارجی، تأسیس حکومت و پیاده کردن احکام اسلام را از جمله وظایف امام برشمرد و افزود: حکومت از شئون امامت است نه اینکه ترادف با امامت داشته باشد و این یکی از اشتباهات بزرگی است که افراد دچار آن می شوند؛ وقتی امام شناخته شد وظیفه همه افراد جامعه اطاعت مطلق از اوست و اطاعت مطلقه به امام معصوم اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: احادیث وارده در مورد اهل بیت(ع) (که به سندهای معتبر در کتب اهل سنت هم روایت شده است) مثل اینکه می فرماید «مثل اهل بیتی کمثل سفینة نوح من رکبها نجاها و من ترکها ...»، حدیث ثقلین و ده ها حدیث دیگر نشان می دهد که پیامبر در هر فرصتی امیرمؤمنان و اهل بیت را به عنوان جانشین خود معرفی کرده و امامت و جانشینی حضرت علی را از همان روزهای اول بعثت به مناسبت های مختلف ابلاغ کرده است که اگر کسی بگوید پیامبر(ص) به ابلاغ سه امر توحید خدا، رسالت خود و امامت امیر المومنین(ع) مأمور بوده است گزاف نگفته است.

وی ادامه داد: اینکه پیامبر(ص) می فرماید «علی مع الحق و الحق مع علی» که در کتب عامه با احادیث صحیح هم روایت شده است، دلالت بر عصمت حضرت علی(ع) دارد که از شرایط امامت است یا اینکه می فرماید «انا مدینة العلم و علی باب ها» یعنی امام مسلمین باید اعلم از ایشان باشد نه این‌که فردی اعلم تر از او پیدا شود و یا رسما به جهل خود اعتراف کند.

حدیث غدیر شبهه بردار نیست؛ ما آماده مناظره هستیم

آیت الله میلانی در ادامه به بررسی ویژگی ها و ابعاد مختلف حدیث غدیر پرداخت و گفت: این حدیث دارای خصوصیاتی است که باعث اهتمام شخص امیرالمومنین(ع) و ائمه اطهار(ع) و بزرگان شیعه بدان در طول تاریخ شده است همانطور که از سوی دیگر برخی مغرضان در مبارزه با آن تلاش کرده اند.

وی با اشاره به اینکه حدیث غدیر در هیچ کتاب غیرمعتبری نقل نشده و تنها کتب معتبر آن را نقل کرده اند، ابرازد اشت: این حدیث، متواتر است و احدی نمی تواند در ان شبهه وارد کند حتی اگر بگوید این خبر صحیحه یا خبر واحد است این ادعا هم باطل است.

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: ما همیشه آماده بحث بوده و هستیم و از مناظره استقبال می کنیم و هیچ مانعی برای بحث و بررسی و مناظره طبق اصول و قواعد نداشته و نداریم؛ از میان مناقشاتی که در دلالت حدیث غدیر وارد شده است آن ها که جنبه علمی دارد باید مورد نظر قرار گرفته و پاسخ داده شود، بزرگانی چون شیخ مفید و سیدمرتضی نسبت به حدیث غدیر اهتمام بالغ داشته و تمام شبهاتی را که از سوی اشاعره و معتزله وارد شده است پاسخ داده اند و این درست نیست که امروز کسانی آن شبهات را تکرار کرده و پاسخ هایی را که این بزرگان داده اند نادیده بگیرند.

ولایت ولی به مسلمین، ولایت تشریعی و اعم از اولویت مادی و معنوی است

وی یادآور شد: عمده شبهه آن ها این است که کلمه «مولی» در حدیث غدیر به معنای «اولی» نیست زیرا معتقدند وقتی دلالت حدیث غدیر بر ولایت حضرت علی(ع) تمام می شود که مولی به معنای اولی باشد. این اشکال با تأملی در قرآن کریم رفع می شود.

آنجا که در سوره حدید می فرماید «... هو مولکم و اولی بکم »، در تفاسیر مختلف این آیه امده است که همان ولایتی که قرآن برای پیامبر(ص) قائل است همان ولایت در مورد حضرت علی(ع) نیز صادق است و این و همان ولایتی است که از روایات ما استفاده می شود.

حدیث غدیر بهترین دلیل بر ولایت تشریعی معصومین است

آیت الله میلانی ادامه داد: بهترین ادله ولایت تشریعی ائمه معصومین(ع)، حدیث غدیر است و وجوه دلالت این حدیث بر امامت و ولایت بلافصل حضرت علی(ع) در کتاب نفحات الازهار به تفصیل ذکر شده است از جمله اینکه وقتی ابان بن تغلب از حضرت علی(ع) می پرسد معنای عبارت «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» چیست، حضرت ضمن این‌که از این پرسش او تعجب می کنند می فرمایند معنای آن این است که علی، جانشین جایگاه و مقام پیامبر است.

وی خاطرنشان کرد: در خطبه غدیر، اختصاصات و ویژگی هایی وجود دارد که موجب اهتمام ویژه شیعه و اهل سنت بدان شده است البته توجیه گرانی هم بوده و هستند که همواره سعی دارند این حدیث به فراموشی سپرده شود؛ نخستین ویژگی خطبه غدیر این است که نزدیک وفات پیامبر(ص) بوده و دیگر این‌که در واقعه غدیر چهار آیه نازل شده که سه آیه آن میان فریقین مورد اتفاق است از جمله آیه «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک..» که هر کلمه این آیه معنایی دارد و در مدلول آیه دخیل است. اینکه می فرماید شما رسول هستی یعنی وظیفه شما ابلاغ پیام است و رسول وظیفه تحمل و ابلاغ رسالت را دارد.

آیت الله میلانی اظهار داشت: از دیگر خصوصیات غدیر، تهنیت بزرگان صحابه با عبارت «یاعلی! اصبحت مولای و مولای کل مومن و مومنة» است، در اینجا باید گفت اگر معنای مولا فقط دوستی باشد این تهنیت بزرگان صحابه به حضرت علی(ع) چه معنایی دارد؟
 
از جمله خصایص روز غدیر، شعر حسان بن ثابت است که از جمله اشعاری است که باید جوانان آن را همچون خطبه غدیر و خطبه حضرت زهرا(س) حفظ کنند. در منابع معتبر آمده است که پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) هر دو این شعر را شنیده و گفته های او را تقریر کرده‌اند.

عدم نقل حدیث غدیر از سوی برخی محدثان و مورخان هیچ دلیلی جز تعصب ندارد

وی گفت: از جمله خصایص غدیر، مظلومیت این واقعه و شخص مولاعلی(ع) است، کسانی که این واقعه را کتمان کرده و بر عدم نقل آن تعمد داشته اند؛ البته به جز عده قلیلی که به خاطر تقیه بوده است، از روی بغض و کینه بوده است.

این عالم برجسته تصریح کرد: خطبه ای که پیامبر پیامبر(ص) در روز غدیر ایراد کردند فقط جمله «الست مولی بکم...» نبوده بلکه شامل مواعظ فراوانی بوده است؛ اغز این رو ما از محدثین و مورخین بزرگ که خود را حفاظ نبوی معرفی می کنند مطالبه می کنیم که چرا خطبه غدیر را نقل نکرده اند؟ یا خطبه های پیامبر(ص) را در روزهای عید قربان و جمعه؟ چه امری باعث شده است این کار را نکنند و در عوض، مطالب بی ربط را حتی در صحیحین خو د نقل کنند و مطالب حق پیامبر را کنار بگذارند.

وی افزود: آیا انکار غدیر از سوی انس بن مالک که از شاهدان روز غدیر بود، در محضر امیرمؤمنان علی(ع) گناه و خیانت نیست؟ پس چگونه می توان از شخص خائن، فقه و حدیث گرفت؟ اهمیت این مسأله به قدری بود که موجب شد حضرت به خاطر این انکار، انس را نفرین کند.

آیت الله میلانی ابراز داشت: مظلومیت دیگر این است که صحیح بخاری و مسلم حدیث غدیر را روایت نکرده اند در حالی که اهل سنت معتقدند این کتب، پس از قرآن صحیح ترین کتب هستند و معتقدند اگر حدیثی در این دو کتاب نباشد صحیح نیست، این عدم نقل، هیچ دلیلی جز تعصب این دو محدث ندارد. از سوی دیگر برخی از آن ها هم که نقل کرده اند همچون فخر رازی می گویند اساسا حضرت علی(ع) در حجة الوداع همراه پیامبر(ص) نبوده است.

وی، ضمن محکومیت انعدام کتب مربوط به اهل بیت(ع) و تاریخ آن‌ها از سوی مغرضان یادآور شد: مظلومیت دیگر این است که بزرگانی از اهل سنت کتاب هایی در خصوص اسناد غدیر تألیف کرده اند؛ اما هیچ یک در دسترس نیست و هیچ خبری از سرنوشت آن ها نداریم و اهل سنت نه فقط انها را چاپ نکرده اند؛ بلکه آدرس نسخه خطی آن را هم نمی دهند.

آیت الله میلانی تأکید کرد: عین ولایتی که خدا برای پیامبر(ص) جعل کرده است همان برای حضرت علی(ع) در غدیر جعل شد و از مردم بیعت گرفته شد و بزرگان صحابه نیز به حضرت تبریک گفتند؛ از این رو کوشش هایی که توجیه گران ماوقع برای انکار این حدیث و یا نفی دلالت ان و یا مناقشه در تواتر ان دارند مردود و باطل است.

حفاظت از ادله امامت و غدیرخم بر همگان تکلیف است

وی خاطرنشان کرد: وظیفه هر فرد از ما در هر مرتبه ای که هستیم این است که از ادله امامت و ولایت امیرمومنان علی(ع) محافظت کنیم، محافظت بدین معنا است که هم این ادله را بدانیم، هم دلالتش را درک کرده و متوجه باشیم و هم آنها را خصوصا حدیث غدیر را تبلیغ و ترویج کنیم، هر فردی در حد توان خود از طریق قلم، بیان، مال و فکر و اقامه مجلس موظف است.

آیت الله میلانی افزود: ادله امامت حضرت علی(ع) باید همچنان مورد اهتمام جوامع شیعی باشد فکر نکنید اقامه چندمجلس کفایت می کند، بیشتر و بهتر از اینها باید باشد چراکه مطلب بسیار مهم است و همه ما مسؤول هستیم، بایستی کوششمان را تا ظهور حضرت مهدی(عج) ادامه دهیم.

گفتنی است، سومین اجلاس سالانه غدیر که از اول آذرماه در مشهد آغاز شده بود، شب گذشته به کار خود پایان داد./930/ز503/س
ارسال نظرات