۰۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۹۱۸۹۰
رییس مرکز مطالعات دکترینال امنیت بدون مرز:

سینما، ابزار انتقال مفاهیم فقها و فلاسفه در آینده است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز مطالعات دکترینال امنیت بدون مرز با اشاره به به ضرورت تسلط فلاسفه، دانشمندان و اندیشمندان دینی بر سینما‌ گفت: سینما ابزاری برای انتقال مفاهیم فقها و فلاسفه است.
حسن عباسي حسن عباسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حسن عباسی، شب گذشته در کارگاه روند معنا‌گرایی در سینمای جهان که در حاشیه جشنواره ملی قرآن و عترت تسنیم برگزار شد، با اشاره به استفاده غرب از صنعت سینما برای ارائه مفاهیم معنوی برگرفته از خرافه‌ اظهار داشت: این فلیم‌ها ایمان به خدا، غیب، ملائک، ارسال انبیا، کتاب‌های آسمانی، آخرت و آیات الهی را هدف قرار داده است.

وی بیان داشت: دشمن بر مبنای فلسفه هنر با بهره‌گیری از وحی شیطانی، تبیین غرایز را در قالب ذهنی دنبال می کند و پس از آن با تبدیل این ذهنیت‌ها به حس، آن را از طریق رسانه به دیگران منتقل می‌کند.

رییس مرکز مطالعات دکترینال امنیت بدون مرز ادامه داد: در طرف مقابل هنرمند مسلمان بر مبنای حکمت هنر، باید وحی الهی را تبیین فطری کند و پس از تبیین عقلانی و قلبی آن، آن را به حس تبدیل کند و از طریق رسانه در اختیار مخاطب قرار دهد.

وی با اشاره به آیه 255 بقره‌ اظهار داشت: براساس این مبنای قرآنی، اختیار آدمی از حرکت در یکی از دو مسیر اغوا و ارشاد خارج نیست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آنچه تئوریسین‌های غربی ‌در قدرت نرم، دنبال می‌کنند، اغوای مخاطب به صورت پذیرش اختیاری و اراده دیگری است که با ایجاد غفلت تحت عنوان سرگرمی بشر را به تقویت غریزه‌های مادی می‌کشاند.

وی بیان داشت: مبنای حرکت هنرمند دینی ارشاد و غفلت‌زدایی و رجوع دادن به زبان فطرت خواهد بود.

عباسی با بیان این‌که در هنر اغوایی پیام تولید شده به سود سازنده فیلم است، ابراز داشت: در هنر دینی که بر مبنای ارشاد تولید می شود، پیام تولید شده پیوند با خدا را دنبال می کند.

وی به گسترش روند معناگرایی غیر الهی در آثار سینمای غرب، اشاره کرد و گفت: این روند از سال دو هزار به بعد در قالب دشمن‌گرایی و سحر و جادو مطرح می‌شود و عمق آن بیشتر می‌شود تا جایی که در سال های 2004 به بعد دیگر بحثی از جدال ملائکه و شیاطین نیست؛ بلکه در آثار آنها جدال ملائکه با همدیگر به تصویر کشیده می‌شود.

رییس مرکز مطالعات دکترینال امنیت بدون مرز با بیان این‌که ساخت این آثار برای مقابله با نفوذ فرهنگ دینی و اسلامی ما انجام می شود، افزود: تولید این آثار ذهن مخاطب به ویژه کودکان را نسبت به مسائلی چون فرشتگان و غیب شبهه دار می‌‌کند.

وی ادامه داد: غرب با بیان غیر مستقیم تولیدات فکری فلسفی خود در قالب سینما، موسیقی و بازی‌های رایانه‌ای، سعی می کند جهان را به سوی مورد دلخواه خود سوق دهد.

عباسی اضافه کرد: بیش از دوهزار آیه قرآنی و یک میلیون حدیث می تواند دستمایه ساخت آثار فاخر دینی شود؛ از این رو باید با نگاهی وسیع دست فیلم‌ساز را در بهره‌گیری از آیات الهی باز کرد.

وی با انتقاد نسبت به منفی‌گرایی در سینمای دینی و زیر سؤال بردن آثار دینی همچون «ملک سلیمان» را داشته باشد، گفت: سال‌ها تلاش در زمینه تفسیر مکتوب نمی‌تواند اثر ساخت فیلم این‌چنینی را داشته باشد.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که اگر افلاطون و فارابی امروز زنده بودند به جای نوشتن کتاب‌های جمهور و مدینه فاضله فیلم می‌ساختند، اظهار داشت: ابزار انتقال مفاهیم فقها و فلاسفه در آینده سینما است.

وی با ضروری دانستن تسلط متفکران بر سینما، تئاتر، موسیقی و بازی های رایانه ای اظهار داشت: اکنون برخی از آثار سینمایی غرب با پشیبانی فکری هیجده فیلسوف نگارش می شود.

وی ادامه داد: همین آثار در مجامع هنری و آموزشی تفسیر می شود و پس از آن کتاب‌هایی برای تدریس در مراکز آموزشی به نگارش در می‌آید.

عباسی خاطر نشان کرد: بر اساس اظهارات کلیسا، یکی از دلایل گسترش شیطان پرستی مدیون ادبیات کتاب هایی چون «هری پاتر» است که غیب در اسارت جادو و سحر را به تصویر می کشد.

رییس مرکز مطالعات دکترینال امنیت بدون مرز اظهار داشت: پیام اولین جشنواره قرآن و عترت باید این باشد که با پرهیز از مبنا و زبان غرب در سینما که بر پایه تقویت غریزه شکل گرفته است، مبنا و زبان فیلم‌سازی فطری را به جهان ارائه کنیم.

وی با اشاره به سابقه مقابله پنج هزار ساله ملت ایران در برابر تهاجم های مختلف گفت: در هر دوره‌ای که به این کشور، تهاجمی شده است، ما همچون سنگ داخل صدف از جوهره خود به آن ترشح کرده‌ایم و آن را به مرواریدی درخشان تبدیل ساخته‌ایم که نمونه آن سال‌های دفاع مقدس است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در بحث سینما و هنر نیز با هجمه بر تفکر داروینیسیم غربی که زیر ساخت آثار هنری سینمای غرب است، آن را به چالش خواهیم کشید.

وی تصریح کرد: غرب از ساخت آثار هنری علیه این تفکر به وحشت افتاده ولی ما در ابتدای راه هستیم و ساخت فیلم‌هایی چون ملک سلیمان از ابتدایی‌ترین کارهای ما است که در آینده این روند ادامه پیدا می‌کند./965/پ202/س
ارسال نظرات