۰۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۹۱۹۴۶
عاشورا؛ نبرد فتنه و بصیرت (1)؛

امام جمعه کازرون: حادثه عاشورا چگونگی برخورد با فتنه را به انسان ها می آموزد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه کازرون با تأکید بر بیان جنبه های مثبت، نقاط روشن و درس آموز حادثه عاشورا گفت: یکی از درس های بزرگ حادثه عاشورا چگونگی مبارزه با انحرافات و فتنه ها است.
حجت الاسلام محمد خرسند


حجت الاسلام محمد خرسند، امام جمعه کازرون، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: حادثه عاشورا مربوط به یک مقطع زمانی خاص نیست، درست است این حادثه در دهم محرم هجری اتفاق افتاده است، اما همانگونه که امام صادق(ع) فرموده‌اند «کل یوم عاشورا و کل أرض کربلا».

وی در ادامه افزود: حادثه عاشورا نتیجه یک سری از فعل و انفعالات و حوادث تلخی بود که پس از رحلت پیامبر(ص) در جامعه اسلامی پدید آمد، نتیجه پنجاه سال انحراف از راه پیامبر(ص) حادثه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) را رقم زد.

حجت الاسلام خرسند با اشاره به این که حادثه عاشورا نتیجه فتنه ها و آزمایش های فراوانی بود که در جامعه اسلامی آن زمان به وجود آمد، اظهار داشت: از این رو امکان دارد این فتنه ها و آزمایش ها به شکل های دیگر، با زمان ها، مکان ها و شخصیت های متفاوت به وجود بیاید و تکرار شود.

وی خاطر نشان کرد: حرکت مقدسی که حضرت امام حسین(ع) آغاز کرد تنها برای آن زمان نبود، حرکت امام حسین(ع) تنها برای مسلمانان و شیعیان نبود، حرکت امام حسین درسی برای همه انسانیت و تمام آزاداگان و آزاد اندیشان دنیا است.

این پژوهشگر حوزوی با بیان این که راه امام حسین(ع) نجات بخش رهروان این حرکت است، یادآور شد: حادثه عاشورا نتیجه انحرافی بود که در بحث امامت امت به وجود آمد، عده‌ای امامت را کنار گذاشته، خلافت را جایگزین آن کردند و به مرور انحراف در جامعه اسلامی شکل گرفت.

وی ادامه داد: افراد نفوذی و کسانی که اعتقادی به اسلام نداشتند در مراکز تصمیم گیرنده نظام و حکومت اسلامی آن زمان رخنه کرده و شاهد هستیم هر چه از رحلت پیامبر فاصله گرفته می‌شود، این رخنه وسیع تر و زخم آن کشنده تر می‌شود.

حجت الاسلام خرسند اضافه کرد: رخنه منافقان و فتنه جویان موجب شهادت حضرت امام علی(ع) و امام حسن مجتبی می شود و افراد بی اعتقاد و هوسرانی همچون معاویه و یزید به خلافت و جانشینی پیامبر اسلام(ص) می رسند.

وی با اشاره به ضرورت تشریح این حوادث از سوی مبلغان مذهبی تأکید کرد: این جا است که حضرت امام حسین(ع) احساس تکلیف می کنند و وظیفه خود می دانند در مقابل این جریان بایستند و دین اسلام را احیا کنند.

امام جمعه کازرون با اشاره به ضرورت تبیین ابعاد و ریشه های واقعی حادثه کربلا تصریح کرد: ما نباید تنها به جنبه های جنایی حادثه کربلا تکیه کنیم، اگر چه ذکر مصیبت و عزاداری در جای خود مناسب و به جا است و ثواب فراوان دارد، لازم است جنبه های تاریخی و عبرت آموز حادثه کربلا تبیین شود.
 
وی با تأکید بر بیان جنبه های مثبت، نقاط روشن و درس آموز حادثه عاشورا ادامه داد: یکی از درس های بزرگ حادثه عاشورا چگونگی مبارزه با انحرافات و فتنه ها است.

حجت الاسلام خرسند تصریح کرد: هنگامی که امام حسین(ع) با فتنه و آزمایش رو به رو شدند، چگونگی برخورد با این فتنه را به ما آموختند و حرکت امام حسین(ع) درسی برای ما و همه انسان ها در طول تاریخ است./919/ت302/ع

ارسال نظرات