۱۱ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۹۲۱۷۰
عضو گروه سیره نگاری موسسه دارالحدیث:

فرهنگ شفاهی زمینه ساز تحریف عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ عضو گروه سیره نگاری موسسه دار الحدیث بیان داشت: عاشورا به علت قداست بالا و تاثیر گذاری فراوان نیازمند دقت در فهم و بیان است و مبلغان و مداحان باید امانتداری را رعایت کنند.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا

حجت الاسلام طباطبائی نژاد، عضو گروه سیره نگاری دار الحدیث در گفت‌وگو با خیرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: مبلغین در ایام تبلیغی ماه محرم باید به بیان پیام های عاشورا برای مردم همت گمارند.

وی بیان داشت: عاشورا یک گذشته تمام شده نیست بلکه دارای تاثیرات ملموسی در زندگی اکنون ما است و مبلغان باید هر ساله به بیان این رخداد بزرگ بپردازند.

این محقق سیره امام حسین(ع) با اشاره به اینکه روایت گری عاشورا نیازمند کار جدی و تحقیقی است، بیان داشت: منبع شناسی و تکیه به منابع قابل قبول و مورد اطمینان و مراجعه به صورت عمیق برای مبلغان ضروری است.

وی گفت: رجوع به منابع برای سیره شناسی امام حسین(ع) و توجه به ظرایف بحث نباید از چشم مبلغان دور بماند.

این عضو دانشنامه امام حسین(ع) اظهار داشت: بعد از دوران صفویه به علت عدم نظارت درست برخی مقاتل نادرست نوشتند، ماجرای کربلا را به شکل داستان سرایی درآوردند و مطالب را از دقت تاریخی بیرون آوردند و در بسیاری مواقع زبان حال را به جای متن دقیق تاریخی جایگزین کردند.

وی با بیان اینکه فرهنگ شفاهی زمینه ساز تحریف عاشورا است، گفت: شفاهی خوانی چون با تکیه بر حافظه است زمینه عدم دقت را فراهم می سازد، از این رو نیازمند دقت بیشتری است.

حجت الاسلام طباطبایی نژاد با تاکید بر مستند بودن مطالب منقول از واقعه عاشورا، بیان داشت: عاشورا به علت قداست بالا و تاثیر گذاری فراوان نیازمند دقت در فهم و بیان است و مبلغان و مداحان باید امانت داری را رعایت کنند.

وی از برانگیختن عاطفه با تکیه بر منابع ضعیف انتقاد کرد و گفت: هدف اصلی گریه کردن نیست و نمی توان با علت سازی و مصلحت گرایی تن به نقل مطالب ضعیف داد.

این محقق علوم اسلامی اظهار داشت: امام حسین(ع) در طول حرکت خود از مدینه به مکه و از مکه به کربلا با حوادث و اشخاص گوناگونی روبرو شد و موقعیت های سختی برایشان ایجاد شد اما هیچگاه بر اساس مصلحت سنجی حاضر به ابراز مطالب نادرست و غیر صحیح نشدند. /909/ت302/ع


ارسال نظرات