سومین دوره آموزشی تربیت نیروی مبلغ در حوزه علمیه خواهران مشهد برگزار شد
خبرگزاری رسا ـ سومین دوره آموزشی تربیت نیروی مبلغ با عنوان طرح ترنم ویژه مبلغان مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) توس مشهد برگزار شد.
![سومین دوره آموزشی تربیت نیروی مبلغ در حوزه علمیه خواهران مشهد برگزار شد](/Original/1388/10/03/IMAGE633973698758180000.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سومین دوره آموزشی تربیت نیروی مبلغ با عنوان طرح ترنم ویژه مبلغان مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) توس مشهد و با حضور اساتید واحد خواهران مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان قم، وابسته به دفتر مقام معظم رهبری و 54 نفر از طلاب و فارغ التحصیلان این مدرسه به مدت سه روز برگزار شد.
حجت الاسلام مهدی ماندگاری در اختتامیه این مراسم که شنبه سیزدهم آذر ماه برگزار شد، با اشاره به آیات و روایاتی از معصومین(ع) مسأله هدایت و تبلیغ را مهم ارزیابی کرد و گفت: مبلغان باید بدانند که در تبلیغ چه هدفی دارند و اولویت مردم چیست. بالا ترین نقص سیستم آموزشی ما کاربردی نبودن آن است.
این کارشناس مذهبی چهار قدم تا بندگی را پرسش، پذیرش، آرایش و آرامش خواند و ابراز داشت: اگر مردم اهل پرسش شوند و مطالب به نحوی بیان شود که آن را بپذیرند و از عمل به تکلیفات دین احساس شخصیت کرده و در نهایت به آرامش دینی برسند، بدانید در کار تبلیغی خود موفق بوده اید. هدف ما از تبلیغ این است که مردم تکلیفشان را انجام دهند و از انجام آن احساس حقارت نکنند.
استاد حوزه علمیه قم، تبلیغ را دارای سه مرحله عملی، زبانی و هزینه ای دانست و تصریح کرد: اولین مرتبه آن، تبلیغ عملی است که نافذترین شیوه تبلیغ است و اگر انسان بتواند با عمل خود تبلیغ کند، اشتهای دیانت در بین مردم ایجاد می کند.
مسؤول سیره تفحص شهدا با بیان کردن ماجرای مباهله در زمان پیامبر(ص) اظهار داشت: تبلیغ هزینه ای، سخت ترین مرحله تبلیغ است. زیرا تبلیغ با جان و مال و آبرو است. پیامبر(ص) در روز مباهله با همه آبرو و مال خود به تبلیغ دین اسلام رفت. شهدای دفاع مقدس نمونه این نوع تبلیغ در زمان ما هستند که برای دفاع از اسلام از خون و جانشان هزینه کردند.
حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به گم شدن اولویت ها در بحث تبلیغ خاطرنشان کرد: اولویت هایی که باید برای دانش آموزان در تبلیغ مطرح شود، در میان آیات و احادیث وجود دارد. ادب، حیا و عفت، مروت، عقل، نماز، صدقه، ولایت و امر به معروف و نهی از منکر موضوعات دارای اولویت در تبلیغ هستند.
وی ضمن طرح مثالهایی به چگونگی پرداختن به این مسائل اشاره کرد و افزود : برای کالبدشناسی هر کدام از این معارف، باید به سه مسأله چیستی، چرایی و چگونگی پرداخته شود. در چیستی به ماهیت موضوع و اجزا و شاخصه های آن اشاره می شود. در بحث چرایی، به فلسفه، ضرورت، آثار و آسیب های آن و در چگونگی، به مراحل و ارائه راهکار می پردازیم.
استاد حوزه علمیه قم، روش فرمولی کردن معارف دین را در تبلیغ ضروری دانست و گفت: به دلیل وجود بایدها و نبایدها در دین ما، باید معارف دین در قالب فرمول ذکر و بایدها با آثار و نبایدها با آسیب هایش بیان شود و در مرحله بعد این فرمول با استدلال دینی، عقلی، علمی و فطری تبیین شود.
مسؤول سیره تفحص شهدا در پایان به ضمائم انجام کار اشاره کرد و یادآور شد: با توکل به خدا، توسل به معصومین(ع)، استغفار و صدقه دادن قبل از هر تبلیغ کار خود را شروع کنید و نتیجه کار را به خدا واگذار کنید.
قابل ذکر است، طرح ترنم با هدف تربیت نیروی مبلغ و اعزام به مدارس راهنمایی و دبیرستان های دخترانه مشهد اجرا شده است که دوره اول و دوم آن در تابستان برگزار و طلابی که پس از آزمون و مصاحبه گزینش شده اند در این دوره شرکت کرده اند./969/پ202/س
ارسال نظرات