۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۹۲۶۰۶
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان:

شناخت حسین و یزید زمان ضروری است

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان با تأکید براینکه عمل به وظیفه از مهمترین پیام های عاشورا است گفت: در هر عصری شناخت حسین و یزید زمان ضرورت دارد.
حجت الاسلام نصرالله پژمان فر، معاون آموزش و پژوهش حوزه علميه خراسان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، شب گذشته در مراسم سوگواری دهه اول محرم در حسینیه آیت الله خامنه ای مشهد به بررسی پیام های عاشورا پرداخت و گفت: عاشورا همیشه زنده است و همچون چشمه ای جوشان می تواند در همه موقعیت ها راهگشا بوده ودرهدایت انسان ها موثر باشد.

وی با بیان اینکه اساس دین و مهمترین رکن اسلام بر امامت و رهبری استوار است اظهار داشت: دشمنان همواره در طول تاریخ با جدیت بالایی مساله امامت و رهبری را مورد هجمه قرار داده و جهت حذف این جایگاه والا، فشارهای بسیاری به جامعه اسلامی تحمیل کرده اند.

حجت الاسلام پژمان فر تصریح کرد: اینکه امام حسین(ع) می فرمایند «مانند من با مانند یزید بیعت نمی کند»، یک قاعده کلی است یعنی هرکس پیرو من است نباید با یزدیان بیعت کند؛ از این رو در هر عصری شناخت حسین و یزید زمان ضرورت دارد.

وی با اشاره به ضعف بصیرت و عدم همراهی خواص با ولایت در طول تاریخ و از جمله در حوادث اخیر، خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت یکی از دلایل این عدم همراهی، این است که آنان به دنبال نتیجه بودند نه وظیفه؛ امروز نیز بسیاری از افراد این مرام را در خود نهادینه کرده اند که ما مأمور به نتیجه هستیم و باید تنها در مسیری حرکت کنیم که نتیجه دهد و گرنه قدم از قدم برنخواهیم داشت.

معاون اموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان ادامه داد: این در حالی است که امام حسین(ع) در قیام خود این پیام را به همه بشریت داد که ما مامور به تکلیف هستیم نه نتیجه و حتی اگر یقین به عدم نتیجه داشته باشیم باید وظیفه مان را انجام دهیم.

حجت الاسلام پژمان فر با تأکید براینکه انسان نباید در انجام وظایف تعلل کند ابراز داشت: امروز اصولا مسیر زندگی بسیاری، حسینی نیست چراکه فقط به دنبال نتیجه هستند.

وی افزود: برخی از این خواص علم امام حسین(ع) را زیرسوال برده و می گویند ایشان اگر علم به شهادت داشتند هرگز به کربلا نمی رفتند در حالی که این توجیهی بیش نیست زیرا امام(ع) علم و یقین داشتند اما فرمودند برای انجام وظیفه و اصلاح دین پیامبر(ص) و اقامه فرایض و معارف دین می روم.

این استاد حوزه علمیه مشهد یادآور شد: جمع میان وظیفه و نتیجه امر مطلوبی است و امام حسین(ع) نیز در عاشورا تلاش کردند اینگونه شود اما اگر امر بین وظیفه و نتیجه دائر شد باید به وظیفه عمل کرد؛ اینکه حضرت در عاشورا خطاب به دشمن می فرماید «بدانید اگرچه یاران من اندک هستند اما من با شما جهاد می کنم » یا «وظیفه من این است که با یزدی مخالففت کنم حتی اگر پناهگاهی نداشته باشم » یعنی اولویت دادن به وظیفه .

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: امروز برخی می گویند اینکه شما در پی ایجاد حکومت اسلامی هستید به نتیجه نمی رسد؛ بنابر این نباید در این مسیر حرکت کرد، اشتباه بزرگی است چراکه پیام امام حسین(ع) این بود که ما مأمور به وظیفه هستیم.

گفتنی است مراسم سوگواری دهه اول محرم ویژه خواهران و برادران هر شب ساعت 19 در محل حسینیه آیت الله سیدجواد خامنه ای مشهد برگزار می شود./930/پ201/ص
ارسال نظرات