حجتالاسلام بهجتپور: خواص به دلیل گرفتاری تحلیلهای پوچ و خام، امام حسین را همراهی نکردند
حجتالاسلام عبدالکریم بهجتپور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به دلایل رخداد واقعه عاشورا به خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: عاشورا محصول رواج یک جریان انحراف در مدیریت نظام اسلامی و پذیرش این انحراف از سوی مردم بود،کوتاه آمدن مردم در برابر انحرافهایی که به ظاهر کوچک و در واقع بسیار بزرگ است.
وی، افزود: پس از ارتحال پیامبر اکرم(ص) که تغییری در حاکمیت اتفاق افتاد، مسأله امامت و ولایت نادیده گرفته شد و با مصلحتسنجیهایی فرد دیگری علیرغم نصب پیامبر اکرم(ص) به جای حضرت علی(ع) نشست، زمینهای فراهم آمد که جامعه اسلامی توان پیاده کردن عنصر اسلام و ارزشهای دینی را در اندامهای جامعه دینی از دست داد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نظام پس از پیامبر هرچه جلوتر رفت، رنگ و بوی دین در بخشهای مختلف اجتماعی و فرهنگی آن، کمرنگتر و کمتر احساس شد، اظهار داشت: شاید کسانی که در آغاز به این انحراف کوچک تن داده و با آن همراهی کرده بودند، پیشبینی نمیکردند پس از پنجاه سال از ارتحال پیامبر اکرم(ص) با مصیبت عاشورا مواجه شوند.
وی، ادامه داد: مصیبتی که به سبب آن، چنان روحیه اسلامی و ارزشخواهی تغییر کرد که مردم علیرغم دانش خود نسبت به ریشههای حسین بن علی(ع) و پاکیهایی که در ایشان و صحابه آن حضرت جمع شده بود و روشن بودن شعارهایی که میدادند و ارزشهایی که میطلبیدند، حاضر شدند تن به آن جنایت بزرگ دهند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به تعبیر «فرزدق» شاعر معروف عرب درباره رویداد واقعه عاشورا، بیان داشت: با وجود اینکه دلهایشان با اهل بیت(ع) و ارزشهایی که اهل بیت(ع) میخواستند، بود، اما شمشیرهایشان علیه آنان قرار گرفت.
وی به تحلیل جمله مختصر و بسیار معنادار فرزدق پرداخت و ابراز داشت: مردم دلشان با اهل بیت(ع) است؛ اما به خاطر ترس و علاقه به دنیا علیه امام حسین(ع) شمشیر میزنند و یا به سبب آدرسهای خطایی که دادند و ترور شخصیتی که در طول سالها حکومت معاویه و سلطه بنیامیه کردند، زمینه به صورتی محیا شد که تشخیص مصداق رهبران شایسته و مصلح از مفسد و دلسوز از زیادهخواه غیرقابل تشخیص بود.
حجتالاسلام بهجتپور، اضافه کرد: حسین بن علی(ع) را با شعارهایی مانند خارجی، خارج شده از دین و خروج کرده بر امیرالمؤمنین و کسی که مسیری غیر از مسیر مسلمانان را پیگیر میشود، به شهادت رساندند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر درس گرفتن از حادثه کربلا تأکید کرد و افزود: مراقب باشیم تا ارزشهایی که در جامعه مطرح است و در حاکمان باید به خوبی رعایت شود را پیگیر بوده و به انحرافات ولو اندک در حاکمان و مسؤولان قانع نشویم.
وی با بیان اینکه برخی با قلمفرسایی و سخنپراکنی ضد ارزشها را رنگ ارزش میدهند و و یا آدرسهای غلطی برای ارزشها به جامعه نشان میدهند که باید مراقب آنان بود، تصریح کرد: کسانی که خواهان ارزشها و حاکمیت ارزشهای الهی در جامعه هستند با توجه و تعقیب آدرسهای غلط به ارزشهای جامعه، متوجه سنگ بلا و تیر جفا خواهند شد.
حجتالاسلام بهجتپور در بخش دیگری از سخنان خود به نقش خواص در رویداد عاشورا اشاره کرد و با بیان اینکه در جریان عاشورا با دو نقش مثبت و منفی خواص مواجه هستیم، گفت: نقش نخست همچون «حبیب بن مظاهر» کسانی هستند که کاملاً به میثاقشان با پیامبر اکرم(ص) وفا کرده و انتظاری را که اسلام از آنان به عنوان طبقه مرجعی که بار ارزشها بر دوش آنان است و سهمی که در نگهداری و مانا بودن ارزشها دارند، به خوبی برآوردند.
وی، اضافه کرد: نقش منفی خواص را کسانی به عهده داشتند که گرفتار تحلیلهای پوچ و خام شدند و با امام حسین(ع) همراهی نکردند؛ هرچند حقیقت را میفهمیدند، اما امیدی به حرکت نداشتند، یا با یزیدیان مدارا و تسامح کردند و یا کاملاً خود را فروختند و در برابر زر و زور مقاومت نکرده، به راحتی تن به معامله دادند و از ارزشهای الهی فاصله گرفتند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، خاطرنشان کرد: این قصه زمینهای شد که عموم مردم تحت تأثیر چنین توقعات مرجعی، راه را گم کرده و آن حادثه اتفاق افتد؛ باید دانست که امروز هم همین وضع میتواند تکرار شود. /920/ت302/ص