۱۸ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۹۲۶۹۷
عاشورا؛ نبرد فتنه و بصیرت(20)؛

استاد حوزه و دانشگاه: امام حسین الگوی مناسبی برای رسیدن به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: یکی از الگوهای مناسب برای رسیدن به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، امام حسین(ع)، کلمات ایشان، آرمان‌ها و ارزش‌هایی است که به دنبال آن بودند.
حجت‌الاسلام سيدكاظم سيدباقري


حجت‌الاسلام سیدکاظم سیدباقری، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع)، گفت:‌ اساسی‌ترین نکته‌ در این زمینه آن است که امام حسین(ع) برای برداشتن بدعت‌هایی که در دین پیامبر اکرم(ص) به وجود آمده بود، قیام کردند.

وی با بیان این‌که امام حسین(ع) فرمودند «اراده‌ای ندارم مگر اصلاح در امت جدم و اصلاح در دین و سنت رسول الله»، افزود: مردم از اهل بیت(ع) جدا شده بودند و جدایی از اهل بیت(ع) آنان را وارد یک وادی گمراه‌کننده کرده بود که این وادی گمراهی در مسائل مختلف خود را نشان داد؛ اساسی‌ترین آن، مسأله دین و امور دینی مردم بود.

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ادامه داد: خاندان بنی‌امیه نه تنها در عرصه سیاست خلافت را غصب کرده بودند، بلکه اصولاً در آن انحراف جدی به وجود آورده و امامت را به سلطنتی تبدیل کردند که در پرتو آن، بسیاری از ارزش‌های نهادینه شده از سوی پیامبر اکرم(ص) به فراموشی سپرده شد.

وی به توصیه ابوسفیان به خلیفه سوم مبنی بر این‌که خلافت را همچون یک گوی دست به دست بین خود بچرخانید، اشاره کرد و با بیان این‌که بسیاری از انحرافات در دوران خلیفه سوم اتفاق افتاد، اظهار داشت: معاویه از جمله کسانی بود که این انحراف را با تمام تلاش و جدیت پیگیری می‌کرد.

حجت‌الاسلام سیدباقری، خاطرنشان کرد: در زمان معاویه و پیش از آن خلیفه سوم، دنیاگرایی رواج یافت، متأسفانه مردم ارزش‌های دینی را فراموش کردند؛ بلکه عوام و خواص ارزش‌ها را آنچنان که باید نشناختند و چون نشناختند گرفتار گمراهی خطرناک شدند؛ بسیاری از کارها را به نام دین انجام دادند، حال آن‌که ضد دین بود.

وی در ادامه عدالتخواهی، ظلم‌ستیزی، عزت‌طلبی و عزت‌خواهی، پاسداری از ارزش‌ها و امر به معروف و نهی از منکر را از جمله انگیزه‌ها و اهداف اساسی قیام اباعبدالله الحسین(ع) برشمرد و اذعان داشت: امام حسین(ع) در مقابل همه بدعت‌ها، گمراهی‌ها و دنیاگرایی‌هایی که در آن دوران اتفاق افتاده بود، ایستاد.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شاخصه‌های مهم عاشورایی بودن، گفت: وقتی می‌توان تحلیل درستی از حادثه عاشورا داشت و از یک جوان عاشورایی و عزادار مطلوب حسینی سخن گفت که گمراهی‌ها و انحراف‌ها را در کنار اصلاح‌طلبی امام حسین(ع) و اهداف ایشان قرار دهیم.

وی با بیان این‌که منافع شخصی و همچنین تبلیغات زهرآگین خاندان بنی‌امیه در زمان قیام امام حسین(ع) و پیش از آن، چنان بی‌بصیرتی را در بین مردم ایجاد کرده بود که حق را از باطل تشخیص نمی‌دادند، ایمان راسخ، داشتن بصیرت، خردورزی، قدرت تحلیل و فهم عمیق، وفاداری، ادب در برابر رهبر و پایبندی به ارزش‌ها را از ویژگی‌های عزادار حسینی عنوان کرد.

حجت‌الاسلام سیدباقری با اشاره به این‌که گاندی مسلمان نیست؛ اما می‌گوید درس آزادگی را از امام حسین(ع) گرفته است، افزود: امام حسین(ع) همواره در طول تاریخ مظهر آزادگی، عدالتخواهی و ظلم‌ستیزی بوده و درس انسانیت نیز همین است.

وی در پایان با بیان این‌که مؤمنان واقعی همواره طالب عدالتخواهی و ظلم‌ستیزی هستند به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اشاره کرد و گفت: یکی از الگوهای مناسب برای رسیدن به الگوی اسلامی ایران پیشرفت، امام حسین(ع)، کلمات ایشان، آرمان‌ها و ارزش‌هایی است که به دنبال آن بودند.‌/920/ت302/س

ارسال نظرات