۱۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۹۲۷۳۵
مفتی برجسته شیعه در لبنان:

نظریه ولایت فقیه مبتنی بر عقل و سازگار با شریعت اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ شیخ احمد طالب خواستار خوانش نظریه ولایت فقیه به دور از بازی سیاسی شد و پژوهشگران را به بررسی و تحقیق پیرامون این نظریه همچون دیگر نظریه‌های فکری فراخواند.
نقشه لبنان ولايت فقيه
به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ احمد طالب، مفتی شیعیان لبنان، روز گذشته در جلسه بررسی و نقد کتاب «بستان های دلتنگی: ایران و ولایت فقیه» نوشته مصطفی لباد، پژوهشگر مصری با اشاره به این‌که در لبنان با این نظریه سیاسی برخورد کرده اند و آن را همچون نظریه ای استبدادی مطرح ساخته اند که گروهی قصد تحمیل آن بر گروه های دیگر را دارند، این برداشت را برداشتی نادرست خواند.

این مفتی برجسته شیعه در لبنان خواستار خوانش نظریه ولایت فقیه به دوری از بازی سیاسی شد و پژوهشگران را به بررسی و تحقیق پیرامون این نظریه مانند دیگر نظریه های فکری فراخواند و گفت: نظریه ولایت فقیه نه تنها نظریه ای دینی، بلکه همچنین نظریه ای عقلانی است.

وی با بیان این‌که عالمان و فقیهان شیعه با کاربرد دلایل عقلی و نقلی به این نتیجه رسیده‌اند که فقیه از آنجا که پرهیزکارترین مردم است و پایبندی و شناخت بیشتری نسبت به دین خداوند دارد، شایسته ترین فرد برای به عهده گرفتن اداره و تدبیر امور زندگی مردم است، افزود: این ویژگی‌های ولی فقیه، امکان واگذاری منافع مردم را به آنان فراهم می کند.

شیخ احمد طالب با اشاره به این‌که در دوران غیبت با توجه به این‌که نظام فکری متکامل و پیشرو اسلامی توقف‌پذیر نیست، متفکران اقدام به شناسایی شایسته‌ترین فرد برای اداره امور مردم کردند، افزود: این جستجو ناگزیر به فردی که دارای بیشترین پایبندی به آموزه‌های دینی و بالاترین شناخت به مسائل حیاتی مردم بود، انجامید که همان ولی فقیه است.

وی با تأکید بر این‌که ولی فقیه به عنوان نزدیک ترین جانشین برای امام معصوم(ع) و شخصی که توانایی استنباط و استخراج احکام شرعی مسلمانان از قرآن و سنت پیامبر(ص) را دارا است، مطرح شد، این دستاورد را حاصل راهکارهایی بسیار دقیق و مبتنی بر قواعد عقلی و دینی دانست و گفت: نظریه ولایت فقیه بر مبنای روشی عقلی برگرفته از نصوص دینی و سازگار با شریعت اسلامی است./981
ارسال نظرات