۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۹۲۸۵۷
عاشورا؛ نبرد فتنه و بصیرت (29)؛

امام جمعه ایذه خوزستان: دشمن از عزاداری‌های هدف‌دار در هراس است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه ایذه خوزستان، با اشاره به فرارسیدن ‏تاسوعا و عاشورای حسینى‏ خاطر نشان کرد: پس از گذشت 14قرن از حادثه کربلا، انقلاب عاشورا همچنان زنده است.
خروش مردم سمنان در حرمت شکني در روز عاشورا


حجت‌الاسلام سید کمال موسوی، امام جمعه ایذه خوزستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز اظهار داشت: قیام سالار شهیدان حضرت اباعبداللّه الحسین (ع) به‌عنوان بزرگ‌ترین حادثه تاریخ اسلام، پس از رحلت پیامبر (ص) و به عنوان یک انقلاب بزرگ اجتماعی، از حوادثی است که نمی‌توان گفت زمینه‌های آن یکباره در سال 61 هجری پیدا شد، بلکه ریشه‌های آن را باید در چند دهه پیش و در تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی عصر خلفا جست‌وجو کرد.

امام جمعه ایذه خوزستان گفت: آنچه پس از رحلت پیامبر (ص) در سقیفه بنی ساعده رخ داد، ریشه در حوادث عصر رسالت داشت و آنها نیز به نوبه خود از حوادث پیش از اسلام ریشه می‌گرفت. حادثه عاشورا نیز یکی از پیامدهای تلخ سقیفه بنی ساعده بود به عبارت دیگر، عاشورا حلقه‌ای از زنجیرهای به هم پیوسته‌ای است که یک سر آن به سقیفه و سر دیگر آن به کربلا متصل است.

این استاد حوزه علمیه در ادامه خاطر نشان کرد: سقیفه نیز به عنوان یک پدیده اجتماعی، ناگهانی تحقق پیدا نکرد و ریشه‌های آن را باید در عصر جاهلیت و جریانات سیاسی و اجتماعی عصر نبوت جست‌وجو کرد و در حقیقت سقیفه پیامد بازگشت به معیارها و ملاک‌های جاهلی بود.

وی خاطرنشان کرد: از این دیدگاه، همه بدبختی‌ها، انحراف‌ها و بدعت‌هایی که متوجه اسلام شد و همه ستم‌هایی که بر اولیای خدا رفت، به سقیفه می‌رسد و همه بدبختی‌های پس از هجرت به جریان‌های پیش از هجرت و همه مشکلات پیش از هجرت به بعضی از بزرگان قریش منتهی می‌شود که منافقانه اظهار اسلام کردند؛ امیرمؤمنان علی(ع) درباره این عناصر فاسد در جامعه اسلامی و فرصت جویی آنان برای رجعت طلبی فرمودند «مسلمان نشدند، بلکه فقط تظاهر به مسلمانی کردند و کفر را در دل پنهان داشتند و آن‌گاه که یار و همدستانی یافتند، کفر پنهان خویش را آشکار کردند».

حجت الاسلام موسوی تاکید کرد: قیام امام حسین (ع) ریشه‌دارتر از آن است که بتوان آن را به شروع سلطه‌گری یزید و درخواست بیعت از امام حسین(ع) محدود ساخت.

امام جمعه ایذه خوزستان در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: اینگونه نبود که امام حسین (ع) به یک باره چشم باز کنند و نامه یزید را مقابل خود ببینند و متوجه شوند چاره‌ای جز بیعت با طاغوت زمان، یا شهادت ندارند، بلکه آن حضرت سالیان متمادی بود که خون دل می‌خوردند.

وی با اشاره به فرارسیدن ‏تاسوعا و عاشورای حسینى‏ و شهادت حضرت امام حسین(ع) و اصحاب وفادارش خاطرنشان کرد: پس از گذشت 14قرن از حادثه کربلا انقلاب عاشورا همچنان زنده است و گذشت زمان نتوانسته آن را به فراموشی بسپارد و تلاش دشمن و بابدترین اعمال نیز نتوانست آن را از صحنه تاریخ حذف کند.

امام جمعه ایذه خوزستان در پایان تصریح کرد: عزاداری‌ها امروز باید با بصیرت و آگاهی و هوشیاری باشد. عزاداری بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی روز باشد، پذیرفتنی نیست. ذکر حوادث کربلا بدون حواشی و تشریح آن شایسته نیست و امروز ضمن برگزاری مجالس عزاداری، باید به عنوان وظیفه از انقلاب و رهبری و آرمان‌های رهبری هم حمایت کنیم، چرا که دشمن از عزاداری هدف‌دار می‌ترسد./945/ت302/ع

ارسال نظرات