۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۹۲۸۹۷
آیت الله استادی:

شفاعت هیچ گونه تنافی با توحید ندارد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،‌ با بیان اینکه شفاعت هیچ گونه تنافی با توحید ندارد، خاطرنشان کرد:‌ کسانی که شیعیان را به دلیل اعتقاد به شفاعت سرزنش می کنند،‌ یا مغرض هستند و یا اینکه در جهالت به سر می برند.
سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در ششمین شب از ماه محرم الحرام در جمع عزاداران حسینی حرم مطهر حضرت معصومه(س)، در ادامه بحث شفاعت گفت: برخی ها شیعیان را به دلیل اعتقاد به مساله شفاعت مشرک می دانند،‌ در حالی که باید توجه داشت شفاعت وسیله ای برای آمرزش انسان است.

وی با بیان اینکه افرادی که شیعیان را به دلیل اعتقاد به شفاعت مشرک می دانند،‌ در جهالت به سر می برند،‌ شفاعت را بابی از ابواب رحمت الهی و از مسلمات شیعه عنوان و تصریح کرد: همان گونه که انسان با توبه خود را نجات می دهد، شفاعت نیز مایه نجات انسان ها است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،‌ با بیان اینکه شفاعت شامل حال ظالمان و ستمکاران نمی شود، خاطرنشان کرد:‌ ما امید به شفاعت پیامبر(ص) و ائمه(ع) داریم و از این بزرگان می خواهیم در روز جزا امید ما باشند و دست ما را بگیرند.

آیت الله استادی بیان داشت: برخی از وهابیون در رسانه ها،‌ کتب و ماهواره ها شیعه را به دلیل توجه و اعتقاد به مساله شفاعت سرزنش می کنند،‌ در حالی که باید توجه داشت اینها خود در ظلالت و گمراهی به سر می برند.

وی با اشاره به آیات و روایاتی در خصوص شفاعت،‌ به تبیین مصادیق شرک پرداخت و افزود: افرادی که در یگانگی و وحدانیت خداوند تبارک و تعالی شک دارند،‌ مشرک هستند.

آیت الله استادی افزود:‌ افرادی که خدا را قبول داشته باشند ولی در کنار خدا شریکی برای او قائل باشند نیز مشرک هستند و شفاعت پیامبر(ص) و انبیا و اولیا الهی شامل حال آنها نمی شود.

امام جمعه موقت قم تاکید کرد: ما به حکم قرآن و وحی معتقد هستیم که خداوند تبارک و تعالی به پیامبر گرامی اسلام،‌ و ائمه(ع) مقام و جایگاهی ممتاز داده است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: هر نوع ظلمی به جامعه،‌ خانواده و همسر گناه است و باید از آن پرهیز کرد تا مشمول توجه و عنایت حضرت حق و خداوند تبارک وتعالی شویم.

آیت الله استادی بیان داشت: رسول خدا و ائمه شفاعت می کنند،‌ اما نه برای هر فردی،‌ پیامبر در روایتی می فرماید من شفاعت خود را برای گناهکاران ذخیره کرده ام،‌ این مساله دلیل و مجوزی بر گناه کردن نیست،‌ بلکه شفاعت برای افرادی است که قصد گناه کردن ندارند،‌ اما بنا به دلایلی به این سمت کشیده می شوند.

وی با اشاره به روایاتی مبنی بر اینکه شهدا،‌ علما وصلحا نیز شفاعت می کنند، خاطرنشان کرد:‌ خداوند مقامی در حد خود آنها به آنان داده است که به همان میزان شفاعت می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید در قرائت قرآن کریم به مفاهیم و معانی دقیق آن نیز توجه کنیم،‌ تاکید کرد:‌ بحمدلله زمینه توسعه برنامه های قرآنی به برکت نظام اسلامی در کشور فراهم و زمینه قرآنی شدن و توجه بیش از پیش به این کتاب آسمانی فراهم شده است و باید از این فرصت بهترین بهره برداری و استفاده صورت گیرد.

آیت الله استادی افزود:‌ قرآن برای اصحاب آن نیز شفاعت می کند، صلوات فرستادن به حضرت پیامبر (ص) نیز باعث می شود که انسان مشمول رحمت خدواند تبارک و تعالی گردد و ما باید به این امور توجه کنیم.

آیت الله استادی بیان داشت: شفاعتی که ما به آن دل بسته ایم و همه به آن نیازمند هستیم،‌ باید توجه داشته باشیم نکند کار و فعلی از ما صادر شود که این مزیت و خیر از ما سلب شود و مشمول عنایات خداوند تبارک و تعالی قرار نگیریم.

وی با تاکید بر اینکه شفاعت اهل بیت(ع)‌ شامل کسانی که نماز را سبک بشمارند نمی شود،‌ روایتی از امام صادق(ع)‌ را در این باره یادآور شد و اظهار داشت: این امام همام می فرمایند: شفاعت ما به کسانی که نماز را سبک بشمارند نمی رسد.

امام جمعه قم ادامه داد: همه باید به نماز اهمیت فوق العاده ای بدهیم و این فریضه الهی را بر همه امور شخصی و اجتماعی مان ترجیح دهیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،‌ با اشاره به موقعیت ممتاز و برجسته شهر مقدس قم تصریح کرد:‌ زیبنده شهری همچون قم نیست که مردم موقع نماز مشغول کسب و کار باشند ،‌ یک شهر مذهبی نباید این گونه باشد،‌ شایسته است از کسب و کار بگذریم و ابتدا به نماز بپردازیم و بعد مشغول کسب و کار شویم،‌ این مساله در خانواده ها نیز باید تبیین شود تا آنها نیز به این مساله توجه کافی را مبذول دارند.

این استاد حوزه علمیه قم گفت:‌ برخی از افراد وقت نماز می گویند کار داریم،‌ در حالی که باید به کار گفت نماز دارم و در هر شرایطی نماز را بر دیگر امور ترجیح داد.

آیت الله استادی بیان داشت:‌ شفاعت یک حقیقت قرآنی است و به هیچ معنایی نه شرک است و نه متمایل به شرک است،‌ خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم به این مطلب تصریح کرده است.

وی ابراز داشت: شفاعت هیچ گونه تنافی با توحید ندارد،‌ کسانی که شبهاتی را در این خصوص می شنوند باید به اهل آن و علما مراجعه کنند و پاسخ را از آنها دریافت کنند.

آیت الله استادی تاکید کرد:‌ مردم باید مواظب دین خود باشند،‌ در این صورت گناه انسان نیز آمرزیده می شود،‌ اما اگر مراقب نماز و دین خود نباشیم، ‌دین و اطاعت و اعمال ما نیز فایده ای نخواهد داشت. /924/پ201/ص
ارسال نظرات