۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۹۲۹۹۹
مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان:

حفظ اصالت و حقیقت مکتب عاشورا سبب جلوگیری از خرافه گرایی می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان، گفت: اگر اصالت و حقیقت مکتب عاشورا در عزاداری ها لحاظ نشود، ممکن است شعائر مذهبی با انحراف و خرافه گرایی عجین شود.
مدير کل تبليغات اسلامي گيلان
حجت الاسلام جمال یاری، مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، مراسم عزاداری را نمادی از ارادت به اهل بیت(ع) دانست و گفت: اگر اصالت و حقیقت مکتب عاشورا در عزاداری ها لحاظ نشود، ممکن است شعائر مذهبی با انحراف و خرافه گرایی عجین شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان در ادامه با اشاره به سابقه چند صد ساله عزاداری برای اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: کیفیت و محتوا محوری اصل مهمی است که در برگزاری مراسم مذهبی باید به ان توجه ویژه داشت.

حجت الاسلام یاری همچنین اعلام کرد: اگر عزاداری از قالب سنتی یعنی با اتکا به منابع اصیل دینی و توجه به مقاتلی که نوع درست عزاداری را نشان می دهد، خارج شود، به دین ضربه وارد می شود.

وی با بیان این که باید نوع ارادتی که به اهل بیت(ع) ارائه می شود، از آن قالب سنتی بیرون نیاید، اظهار داشت: پدیده خرافه گرایی ابتدا در قالب جذابیت بخشی به عزاداری و بعد ها با عنوان نوآوری بروز می کند و سرانجام به بدعات تبدیل می شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان درباره پیامدهای بروز خرافه گرایی در عزاداری ها، اذعان داشت: دور شدن از قالب عزاداری اصیل موجب فراموشی فلسفه دقیق و درست عزاداری می شود.

حجت الاسلام یاری، اطلاع رسانی درست را در از بین بردن خرافات بسیار موثر دانست و تصریح کرد: اطلاع رسانی صحیح مردم را از گرفتار شدن در خرافات که با لباس نوآوری پیش می آید، نجات می دهد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان تاکید کرد: وعاظ و خطبا، رسانه های گروهی و مداحان نقش محوری در از بین بردن پدیده خرافه گرایی از عزاداری ها دارند.

وی با بیان این که مراسم عزاداری باید با شعور حسینی همراه باشد، ادامه داد: اگر شعور حسینی در عزاداری‌ها نشان داده نشود به معرفت عاشورایی دست نمی‌یابیم.

حجت الاسلام یاری با بیان این که انتقال پیام و فلسفه عاشورا مهم‌ترین اصل در عزاداری‌ها به شمار می‌رود، اظهار داشت: اشعار مداحی باید انتقال دهنده این پیام باشد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به برخی از آسیب‌ها و چالش‌ها در مداحی‌ها تصریح کرد: بسیاری از اشعار به توصیف صورت و چهره اهل بیت(ع) تکیه دارند در حالی که توصیف شخصیت و سیرت امام حسین(ع) باید لحاظ شود.

وی در پایان سخنان خود؛ کسب معرفت و پیام عاشورا را موجب تعالی روح و معنویت زندگی انسان دانست و افزود: پیام عاشورایی را باید شناخته و نسبت به آن آگاهی حاصل کنیم./950/ت302/الف
ارسال نظرات