۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۹۳۰۳۳
آیت‌الله حائری‌شیرازی:

روشنگری رهبر معظم انقلاب در برابر فتنه‌ها، سبب نگرانی منافقان شده است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حائری شیرازی با بیان نقش آفرینی‌های جایگاه ولایت فقیه در عرصه‌های گوناگون‌ گفت: امروزه حساسیت رهبر معظم انقلاب نسبت به فتنه‌ها و تهدیدهای داخلی و خارجی، سبب نگرانی منافقان شده است.
آيت الله حائري شيرازي آيت الله محي الدين حائري شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت‌الله محی الدین حائری‌شیرازی، استاد برجسته حوزه علمیه قم، شب گذشته، در همایش شوراهای امر به معروف و نهی از منکر ادارات آموزش و پرورش خوزستان، با بیان این که امر به معروف، سلاحی‌ برای انسان‌ها است تا در زندگی توحیدی از مدار الهی خارج نشوند، اظهار داشت: امر به معروف به معنای مچ‌گیری و سیاه کردن روی دیگران نیست؛ بلکه اسلحه‌ای است در اختیار انسان‌ها برای زندگی در مسیر توحید و جامعه الهی، به این معنا که نسبت به انجام منکر، احساس ناامنی ایجاد شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به فتنه‌های 88 اذعان داشت: اگر ما امروزه سر سفره معارف اهل‌بیت عصمت و طهارت‌(ع) و دین مبین اسلام دور هم جمع شده‌ایم، مرهون آزمایش‌هایی است که گذشتگان ما در گذر تاریخ، حساسیت‌ها و سختی‌ها را با موفقیت سپری کرده‌اند و نمونه بارز آن امتحانی بود که در فتنه سال گذشته ‌پشت سر گذاشتیم.

وی با بیان نقش آفرینی‌های جایگاه ولایت فقیه در عرصه‌های مختلف‌ تصریح کرد: امروزه حساسیت رهبر معظم انقلاب نسبت به هجمه‌ها و تهدیدهایی که در داخل و خارج کشور علیه منافع افراد و مصلحت‌جویی‌های عرفی اتفاق می‌افتد، سبب نگرانی منافقان و به میدان آمدن آنان برای انجام مأموریت‌های‌شان شده است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم‌ با اشاره به قیام امام‌حسین(ع) به بیان شیوه‌های تربیتی این قیام پرداخت و گفت: در شیوه تربیتی امام‌حسین(ع) بحث تکریم و عزت و آزادگی مشهود است؛ اما در گروه دشمن بحث تطمیع و تهدید به وضوح دیده می‌شود.

آیت الله حائری‌شیرازی، مسأله امر به معروف و نهی از منکر را مهم‌ترین هدف قیام امام‌حسین(ع) برشمرد و با تأکید بر انجام این فریضه معنوی گفت: علما و روحانیان با توجه به پایگاه والای مردمی و ارتباط همیشگی با اقشار مختلف مردم از جایگاه ویژه‌ای در راستای ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه برخوردار هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری‌ با تأکید بر ضرورت تبیین واقعه عاشورا برای مردم، خاطر‌نشان کرد: اگر ما به امام حسین (ع) به عنوان یک شهید، مراجعه داشته باشیم و در اوج ظرفیت‌های عاطفی، عاشورا را بیان کنیم اما وظایف مردم و جامعه و درس‌های این واقعه را گوشزد نکنیم، باید همیشه به انتظار تکرار واقعه عاشورا بنشینیم.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم، در ادامه سخنانش خاطر‌نشان کرد: کسانی که فریضه واجب الهی امر به معروف و نهی از منکر را انجام می‌دهند باید برخود ببالند که افتخار دوستی و پیروی از حضرت امام حسین‌(ع) را کسب کرده‌اند.

وی تصریح کرد: شناخت معروف، اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و ایمان به اثر بخشی این فریضه در جامعه مهم و اساسی است و تحصیل علم، تشویق به ورزش، طلب روزی حلال، ترویج سرمایه‌گذاری برای اشتغال و فعالیت در پایگاه‌های بسیج از بهترین معروف‌هایی است که باید نسبت به آن مبادرت شود.

آیت الله حائری‌شیرازی، با اشاره به مصادیق منکر خاطرنشان کرد: ضایع کردن حق پدر و مادر و دیگران، ظلم و فساد، اسراف، رشوه، ربا، تقلب، احتکار، خود خواهی، بد اخلاقی، بی نمازی، روزه خواری و بی‌حجابی، دنیاپرستی و دامن زدن به اختلافات از مصادیق منکر است.

امام جمعه سابق شیراز، با انتقاد از بی توجهی خانواده‌ها نسبت به تربیت دینی فرزندانشان گفت: بعضی از پدر و مادران اگر فرزندشان بی‌حجاب، بی نماز، بی ادب باشد خیلی ساده می‌گذرند در حالی‌ که اگر همین پدران و مادران درس فرزندشان ضعیف باشد به این سادگی نمی‌گذرند.

تربیت فرزندان مسجدی وظیفه همه خانواده‌ها است

وی ادامه داد: این وظیفه هر خانواده‌ای است که فرزندان خود را مسجدی تربیت کنند، چرا که اگر فرزندی بد تربیت شد، خسارت آن ابتدا به خانواده و بعد به جامعه باز می‌گرد؛ اگر فرزندان درست تربیت نشوند خانواده‌ها زمانی متوجه اشتباه خود می‌شوند که کار از کار گذشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، باید صبور باشد و لازمه صبور بودن مصمم بودن در وظایف است؛ گرچه در این مسیر عده زیادی علیه وی مسأله‌سازی می‌کنند و از وی کینه بر می‌دارند.

وی امر به معروف و نهی از منکر را لازمه ایجاد وحدت و یکپارچگی در جامعه دانست و افزود: هدف خداوند از خلقت انسان‌ها این بود که معنای عبودیت و بندگی را درک کنند و برای درک این موضوع نیازمند معارف گران‌سنگ، عمیق و گسترده‌ای مانند فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر هستیم.

مسؤولان با تاسی از مکتب حسینی برای همگانی شدن امر به معروف تلاش کنند

آیت الله حائری‌شیرازی، با تأکید بر این که مسؤولان باید با تأسی از مکتب حسینی، برای همگانی شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر تلاش کنند، اظها داشت: با ترویج این فریضه الهی در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و اخلاقی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و کاستی‌ها کمرنگ می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، اضافه کرد: برای تحقق این موضوع و اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید مسؤولان برنامه‌های مدونی را طراحی کنند؛ امر به معروف و نهی از منکر یک فرهنگ الهی و ناب است که باید به دستورات آن توجه و عنایت ویژه‌ای شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم، در ادامه سخنان خود، با تاکید بر نهادینه کردن این فرهنگ ناب و الهی گفت: فراهم کردن ساز و کار اداری برای اجرایی شدن این فریضه الهی از سوی مسؤولان دوایر دولتی ضروری است.

وی اضافه کرد: فرهنگ‌سازی بر اساس جلب مشارکت‌های مردمی مهم‌ترین هدف اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر است؛ آموزش در راستای شیوه صحیح اجرایی کردن این فریضه الهی می‌تواند در افزایش تأثیرات آن در جامعه مؤثر باشد؛ آگاهی عاملان امر به معروف و نهی از منکر بسیار با اهمیت و ضروری است و باید به آن توجه جدی شود./945/پ201/س
ارسال نظرات