۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۹۳۰۹۵

موزه محرم تبریز میزبان سوگواران حسینی است

خبرگزاری رسا ـ خانه مرحوم دکتر صحتی که اکنون به موزه محرم تبریز تبدیل شده میزبان سوگواران حسینی است.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در بازدید از موزه محرم گفت: پس از بازیابی مجدد هویت و ماهیت اصلی بنای موزه محرم، مراسم عزاداری در این مکان تاریخی برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: برگزاری مراسم تعزیه در محل خانه مرحوم دکتر صحتی که اکنون به موزه محرم تبدیل شده سابقه‌ای در حدود یک قرن دارد و در سال‌های اخیر به دلیل وضعیت فیزیکی این بنا برگزاری مراسم با تعلل روبه‌رو شده بود که به لطف خدا و توجه ائمه اطهار (ع) این مراسم در روزهای محرم امسال نیز مانند سال قبل دوباره برپا شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تصریح کرد: حسینیه این بنا که به عنوان موزه محرم با ادوات و آلات مراسم محرم در نقاط مختلف استان تجهیز شده، از امسال باز هم میزبان عاشقان حسینی خواهد بود تا ضمن بهره‌مندی از سخنرانی روحانیون و وعاظ، به تلاوت قرآن و روضه‌خوانی نیز گوش دل بسپارند.

محمدی با اشاره به پیشینه این بنا در برگزاری مراسم ماه محرم گفت: تمام بنا در گذشته به عنوان حسینیه استفاده می‌شد و دسته‌های بزرگ و مشهور عزاداری، سینه‌زنی و زنجیرزنی مانند کوچه‌باغ، خیابان، راسته کوچه و بازار تبریز صبح زود و آخر شب برای برگزاری مراسم به این مکان می‌آمدند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ادامه از عموم علاقمندان دعوت کرد با حضور در مراسمی که هر روزه در محل موزه محرم برپاست، با شکل اصیل و سنتی مراسم عزاداری در آذربایجان بیش از پیش آشنا شوند.

گفتنی است، خانه صحتی با نمای آجری پرکار یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی تبریز محسوب می‌شود که از سوی خانواده مرحوم دکتر صحتی برای ایجاد موزه محرم در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.

این خانه 409 متر مربع مساحت دارد و در سه طبقه احداث شده است و در زمان حیات مرحوم دکتر ابوالقاسم صحتی و اوایل دوره پهلوی در ماه محرم به عنوان حسینیه مورد استفاده هیئت عزاداری محله راسته کوچه قرار می‌گرفت.

این خانه در 1378 تحت شماره 2336 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و متعاقب آن عملیات مرمت و استحکام بخشی بنا به اجرا درآمده و پس از تجهیز به عنوان موزه مردم‌شناسی محرم مورد استفاده قرار گرفته است./935/د102/س
ارسال نظرات