۲۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۹۳۱۳۳
کارشناس عرصه ‌جامعه‌شناسی و تاریخ ادیان:

علامه جعفری راهکارهای رسیدن به جامعه ایده آل را به خوبی بیان کرد

خبرگزاری رسا ـ دانشیار پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: آثار علامه جفری به راهکارهای رسیدن به جامعه ایده آل پرداخته است که چطور می شود جامعه ای به جایی برسد که انسان در آن رشد کند و در آن جامعه خیر گسترش یابد.
علامه محمد تقي جعفري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید جواد میری، دانشیار پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی، در نشست «نگاهی به اندیشه اجتماعی علامه جعفری» اظهار داشت: علامه جعفری در کتاب زندگی ایده آل و ایده‌آل زندگی هم به مصادیق فردی زندگی ایده‌ال و هم به مصادیق اجتماعی آن پرداخته‌اند که چطور می‌شود جامعه‌ای در همه زمینه‌ها بتواند خیر را گسترش دهد.

کارشناس عرصه ‌جامعه‌شناسی و تاریخ ادیان با بیان این‌که ایشان به جامعه به مثابه یک مجموعه انسانی پرداخته‌اند، تصریح کرد: علامه جعفری در کتاب خود به این موضوع که چطور می‌شود، جامعه‌ای به جایی رسد که شخصیت را از انسان می گیرد پرداخته است که به قول علامه در این جامعه آدم تبدیل به چیز و شیء می شود.

میری ادامه داد: ایشان همچنین به راهکارهای رسیدن به جامعه ایده آل پرداخته است که چطور می شود جامعه ای به جایی برسد که انسان در آن رشد کند و در آن جامعه خیر گسترش یابد.

این پژوهشگر علوم اجتماعی با بیان اینکه علامه، جهانی فکر می کرد و منطقه ای عمل می‌کرد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که مخاطبان علامه کمونیست، هندو و بودا و از کشورهای مختلف از جمله چین و ژاپن و غیره بودند.

وی گفت: ایشان در کتاب حیات معقول خود راه‌های رسیدن به حیات اجتماعی معقول را در 13 بعد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... را در 2 حوزه فردی و اجتماعی مطرح کردند.

میری یادآور شد: طبق نظر علامه نمی تواند جامعه ای اسلامی باشد اما سیستم تعلیم و تربیت آن غیراسلامی باشد یا اقتصاد آن همخوانی با اقتصاد اسلام نداشتته باشد.

کارشناس عرصه ‌جامعه‌شناسی و تاریخ ادیان در ادامه گفت: برخی علامه جعفری را بیشتر فقیه می دانند تا عالم علوم اجتماعی اما باید گفت نزدیک به 10 میلیون کلمه در حوزه علوم انسانی و نظریه‌های جامعه شناسی به صورت دست نوشته از علامه جعفری به جا مانده است که به عنوان مثال ایشان از سال 1350 تا 1352 درسگفتارهایی در این حوزه به عنوان «انسان و جامعه شناسی» داشته‌اند.

میری افزود: امروزه از اسلامی شدن علوم انسانی سخن گفته می شود که البته این بحث در ایران پیشینه‌هایی دارد اما سؤال این است که به چه صورت می‌توان این کار را کرد و از طرف دیگر باید به این پرسش نیز پرداخت که چه کارهایی در این زمینه تا کنون در حوزه جامعه شناسی صورت گرفته است.

این پژوهشگر علوم اجتماعی ادامه داد: 7 اقلیم وجود دارد که می توان به کمک آنها درباره اندیشه اجتماعی علامه جعفری سخن گفت که این اقالیم هفت‌گانه عبارتند‌ از پژوهش اجتماعی، نظریه جامعه شناختی، نظریه اجتماعی، فلسفه اجتماعی، فرانظریه، مابعدالطبیعه و منطقة‌‌الفراغ.

میری در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره هر یک از این اقالیم پرداخت و گفت:‌ اقلیم پژوهش اجتماعی آن جنبه از مطالعات اجتماعی است که در آن دغدغه مسائل روش شناختی وجود دارد و پرسش‌های تجربی را که قابل ارزیابی کمی هستند مورد نظر قرار می‌دهد و در اقلیم نظریه جامعه شناختی چنین به نظر می‌رسد که به واسطه گستره خیال از داده‌‌های حسی به سوی داده‌های انتزاعی سیر می‌شود.

وی تصریح کرد: در اقلیم نظریه اجتماعی دگرگونی بنیادینی وجود دارد در این اقلیم به انتزاعی‌ترین طریق ممکن نظریه پردازی انجام می‌گیرد. حال آنکه در اقلیم فلسفه اجتماعی اخلاق سقراطی جایگزین پرسش به روش علمی می‌شود و به جای پرداختن به موضوع از طریق فنی، مسائل به صورت کلی‌تر طرح می‌شوند.

میری در پایان یادآور شد: به نظر می‌رسد در اندیشه علامه جعفری بیشتر استعارات وجود دارد تا تمایزات براساس نگاه تحلیلی؛ بنابراین ایشان بیشتر به اقالیم بالاتر توجه داشتند./956/پ201/س
ارسال نظرات