۲۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۹۳۲۶۲
امام جمعه گتوند خوزستان:

حادثه عاشورا بارزترین نماد بی‌بصیرتی و شبیخون فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه گتوند خوزستان، بارز ترین نماد بی بصیرتی و شبیخون فرهنگی را حادثه تلخ عاشورا عنوان کرد.
حجت الاسلام سيد حسين علوي، امام جمعه گتوند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت‌الاسلام سید حسین علوی‌اصل، امام جمعه گتوند خوزستان، شب گذشته، در مراسم شام غریبان در این شهرستان، اظهار داشت: شهادت در راه خدا اجری فراوان دارد ولی نقش حضرت زینب در کربلا پیام‌رسانی برای جامعه بود و روشنگری در جامعه آن زمان بسیار دشوار بود.

وی با اشاره به جامعه آن زمان گفت: تلاش‌های فرهنگی دشمنان اهل بیت به نحوی بود که زمانی که امام علی(ع) در محراب مسجد به شهادت می‌رسد همگی تعجب می‌کنند که مگر علی (ع) هم نماز می‌خوانده است و همین افراد به سپاهی تبدیل شدند که خیمه امام زمان ‌خود امام حسن (ع) را غارت کردند و به سجاده امام نیز رحم نکرده در هنگام نماز سجاده از زیرپای سبط اکبر رسول‌الله کشیدند.

امام جمعه گتوند، با اشاره به اینکه تنها دو دهه از رحلت پیامبر گذشته بود که این جنایت‌ها به وقوع رسیده است، گفت: این جنایت‌ها تنها پس از دو دهه بعد از رحلت رسول‌الله به وقوع پیوسته است و صحابه خالص رسول‌الله هنوز زنده هستند و این خود جای کار فرهنگی و شبیخون فرهنگی را در جامعه آن زمان تبیین می‌کند.

حجت الاسلام علوی اصل، با اشاره به اینکه حادثه عاشورا اصلی‌ترین نماد بی‌بصیرتی و شبیخون فرهنگی است، گفت: نماز امام حسین (ع) در عاشورا نوعی کار فرهنگی و حمله به صفوف نماز لشکر امام حسین (ع) نوعی مقابله با این حرکت عظیم و فرهنگی است و باید در این باره همگی توجیه شوند.

این استاد حوزه علمیه، با تاکید بر اینکه امور فرهنگی که یزید و معاویه برای جامعه اجرا کرده بودند به نحوی بود که جامعه بی‌بصیرت را به امام‌کشی رساند، گفت: امام کشی به سادگی انجام نمی‌شود و این امر تنها با بی‌بصیرتی و امور فرهنگی بسیار قوی میسر بود که معاویه و یزید نیز به این امر بسیار واقف بودند.

نباید حادثه عاشورا را در عزاداری خلاصه کرد

رییس شورای فرهنگ عمومی گتوند خوزستان، در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: نباید حادثه عاشورا را به عزاداری مختوم کرد، زیرا این امر سبب می‌شود تنها نگاهی سطحی به این واقعه عمیق و تاثیرگذار داشته باشیم.

امام جمعه گتوند خوزستان، با اشاره به اینکه این واقعه بزرگ توانسته است منشأیی برای همه انقلاب‌های حق طلبانه در جهان باشد، گفت: انقلابی به این بزرگی نیازمند دیدی موشکافانه است و باید در این راستا تلاش بیشتری شود تا جنبه‌های مخفی این واقعه تاریخ‌ساز برای مردم هویدا شود.

حجت الاسلام علوی اصل، تاکید کرد: قیام سالار شهیدان حضرت اباعبداللّه الحسین (ع) به‌ عنوان بزرگ‌ترین حادثه تاریخ اسلام، پس از رحلت پیامبر (ص) و به عنوان یک انقلاب بزرگ اجتماعی، از حوادثی است که نمی‌توان گفت زمینه‌های آن یکباره در سال 61 هجری پیدا شد، بلکه ریشه‌های آن را باید در چند دهه پیش و در تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی عصر خلفا جست‌وجو کرد.

وی گفت: آنچه پس از رحلت پیامبر‌ (ص) در سقیفه بنی‌ساعده رخ داد، ریشه در حوادث عصر رسالت داشت و آنها نیز به نوبه خود از حوادث پیش از اسلام ریشه می‌گرفت. حادثه عاشورا نیز یکی از پیامدهای تلخ سقیفه بنی ساعده بود به عبارت دیگر، عاشورا حلقه‌ای از زنجیرهای به هم پیوسته‌ای است که یک سر آن به سقیفه و سر دیگر آن به کربلا متصل است.

این استاد حوزه علمیه، خاطر‌نشان کرد: سقیفه نیز به عنوان یک پدیده اجتماعی، ناگهانی تحقق پیدا نکرد و ریشه‌های آن را باید در عصر جاهلیت و جریانات سیاسی و اجتماعی عصر نبوت جست‌وجو کرد و در حقیقت سقیفه پیامد بازگشت به معیارها و ملاک‌های جاهلی بود.

امام جمعه گتوند خوزستان، خاطرنشان کرد: از این دیدگاه، همه بدبختی‌ها، انحراف‌ها و بدعت‌هایی که متوجه اسلام شد و همه ستم‌هایی که بر اولیای خدا رفت، به سقیفه می‌رسد و همه بدبختی‌های پس از هجرت به جریان‌های پیش از هجرت و همه مشکلات پیش از هجرت به بعضی از بزرگان قریش منتهی می‌شود که منافقانه اظهار اسلام کردند.

حجت الاسلام علوی اصل، ادامه داد: امیرمؤمنان علی (ع) درباره این عناصر فاسد در جامعه اسلامی و فرصت جویی آنان برای رجعت طلبی فرمودند «مسلمان نشدند، بلکه فقط تظاهر به مسلمانی کردند و کفر را در دل پنهان داشتند و آن‌گاه که یار و همدستانی یافتند، کفر پنهان خویش را آشکار کردند».

وی تصریح کرد: عزاداری‌ها امروز باید با بصیرت و آگاهی و هوشیاری باشد. عزاداری‌ که بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی روز باشد، پذیرفتنی نیست. ذکر حوادث کربلا بدون حواشی و تشریح آن شایسته نیست و امروز ضمن برگزاری مجالس عزاداری، باید به عنوان وظیفه از انقلاب و رهبری و آرمان‌های رهبری هم حمایت کنیم، چرا که دشمن از عزاداری هدف‌دار می‌ترسد./945/پ202/ص
ارسال نظرات