۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۹۳۴۹۹
آیت‌الله سبحانی:

اساتید مجتهد در عقاید برای تدریس در دانشگاه‌ها تربیت شوند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی گفت: ضرر افرادی که دروس معارف اسلامی را تدریس می‌کنند، اما در پاسخ‌گویی به شبهات دانشجویان ناتوان هستند، از تدریس آنان بیشتر است.
درس خارج فقه آيت الله سبحاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، پیش از ظهر امروز در سومین آیین تجلیل از مؤلفان کتاب‌های درسی معارف اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور با بیان این‌که علم و ایمان در منطق وحی در کنار هم هستند و هرگز از هم مفارقت ندارند، به ریشه‌یابی جریان اختلاف علم با دین پرداخت و آن را از سوی غرب دانست.

وی در ادامه افزود: مسأله مخالفت علم با دین مسأله‌ای است که اخیراً از سوی غرب مطرح می‌شود، همان‌طور که در آغاز، مسأله مخالفت دین با فلسفه و عقل مطرح شده بود.

حضرت آیت‌الله سبحانی با طرح این سؤال که آیا راه دین با فلسفه یکی است، اظهار داشت: در حقیقت اختلاف دین با علم از طرف غربی‌ها شروع شده است و اینها ناچارند این مسأله را مطرح کنند؛ چراکه مبنای آنها کتاب مقدس است.

وی با بیان این‌که علم در کتاب مقدس، مقدس نیست، خاطرنشان کرد: در داستان حضرت آدم‌(ع) که در کتاب مقدس آمده، معلوم می‌شود هرکه عالِم بود از بهشت بیرون می‌رود؛ از این رو غربیان ناچارند علم را از دین جدا کنند و آن را مقدس ندانند.

این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم، ادامه داد: غربیان هرگز نمی‌توانند مسأله وحدت علم با دین را مطرح کنند؛ چراکه الهیاتشان الهیات تثلیث است و هرگز با عقل و برهان سازگار نیست.

وی با بیان این‌که الهیات غربیان با عقل، خرد و برهان سازگار نیست، تصریح کرد: عشای ربانی هرگز برای مسلمانان معقول نیست؛ بنابراین غربیان ناچارند بگویند راه دین و راه علم از هم جدا است.

حضرت آیت‌الله سبحانی، گفت: کسانی که منطقشان مغزشان را به دو بخش تقسیم کرده است و معتقدند علم ارتباطی به دین و دین ارتباطی به علم ندارد، همواره اختلاف علم با دین را مطرح می‌کنند.

وی با بیان این‌که اگر مبادی علم به مرحله وحی رسید، برداشت از وحی قابل بحث است، ابراز داشت: آنچه را دین بگوید، خراش‌بردار نیست و اگر علم کنونی بخواهد از طریق تجربه خلاف آن را ثابت کند، باید گفت که اشکال در مبادی آن علم است و قطعی نیست.

این مرجع تقلید در پایان خواستار تربیت افراد متعهد برای تدریس در دانشگاه‌ها شد و بیان داشت: انسان‌های مجتهد در عقاید برای تدریس در دانشگاه‌ها تربیت شوند تا بتوانند مسائل را به روشنی تجزیه و تحلیل کرده و مشکلات عقیدتی را سر کلاس حل کنند.

وی، خاطرنشان کرد: ضرر افرادی که دروس معارف اسلامی را در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند، اما در پاسخ‌گویی به شبهات دانشجویان ناتوان هستند، از تدریس آنان بیشتر است. /920/پ202/ع

ارسال نظرات