۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۰۰:۵۰
کد خبر: ۹۳۵۵۲
بخش نخست/ حداد عادل خبر داد؛

شورای تحول علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، از تشکیل و ایجاد شورای تحول علوم انسانی در راستای پاسخگویی و عمل به فرامین و مطالبات مقام معظم رهبری در این نهاد مهم فرهنگی کشور خبر داد.
شورای تحول علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد غلامعلي حداد عادل


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی حداد عادل، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دوشنبه شب، در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که با حضور آیت الله مصباح یزدی و شخصیت های حوزوی و دانشگاهی در سالن همایش های مؤسسه امام خمینی(ره) قم برگزار شد، از تشکیل شورای تحول علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور خبر داد.

وی با اشاره به ابعاد و اهداف این شورا افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در پی تاکیدات و توصیه های مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تحول در علوم انسانی و لزوم استخراج آن از مبانی دینی و اسلامی، بر اساس اساسنامه ای، شورایی خاص را برای بررسی این موضوع متشکل از اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه تشکیل داده است.

حداد عادل اظهار داشت: این شورا تاکنون بیش از بیست جلسه برگزار کرده است و از بین رشته های مختلف علوم انسانی در وهله اول به دوازده رشته اولویت داده است.

وی خاطرنشان کرد: بنای ما بر این است که برای هر رشته یک هسته اولیه از اندیشمندان حوزه و دانشگاه انتخاب کنیم و از آنها بخواهیم که در رشته مخصوص خودشان این کار را شروع کنند و ما سعی داریم کار تحول را به متخصصان هر رشته در حوزه و دانشگاه واگذار کنیم.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما امروز توانانی افزون تری نسبت به اول انقلاب داریم و تعداد دانشگاهیان و حوزویان فرهیخته و متعهد ما نسبت به قبل از آن قابل قیاس نیست و هر دو طرف آماده انجام کارهای بزرگ هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: هنر ما باید مدیریت و ساماندهی این نیروها متخلق و با استعداد باشد که در راه انقلاب اسلامی با نثار خون خود صداقت شان را به اثبات رسانده اند.

حداد عادل تصریح کرد: ما سعی کرده ایم راهکارهایی تدوین کنیم که این گروه ها را کمک کند و از آنها خواسته ایم که در وهله نخست به موضوعات مهم توجه کنند.

وی تحول در برنامه های آموزشی و درسی، اصلاح متون، تالیف کتب درسی، برنامه ریزی برای تربیت استاد، انتخاب دانشجو، توجه به مساله پایان نامه ها، ساماندهی مجلات پژوهشی در زمینه علوم انسانی را از مهم ترین موضوعاتی عنوان کرد که در این راستا در نظر گرفته شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی مناسب به تاکید مهم مقام معظم رهبری که خواسته ملت ایران نیز است پاسخ مثبت بدهیم.

وی گفت: در این راه علمای حوزه، مراجع و طلاب، مؤسسات علمی، پژوهشی حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم ما را حتما کمک خواهند کرد و این پدیده به نمادی از همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه بدل خواهد شد.

نغمه های مخالفان تحول علوم انسانی در کشور آغاز شده است

وی خاطر نشان کرد: در یکسال گذشته که شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور این موضوع را در دستور کار قرار داده است، نغمه های مخالف هم بیشتر شده است، کتاب ها، مقالات و تبلیغات منفی و شایعه سازی ها و بد معرفی کردن این حقیقت در دستور کار مخالفان انقلاب قرار دارد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از جمله این نقشه ها این است که عنوان می کنند، مراد از اسلامی کردن علوم انسانی این است که علوم انسانی را صدرصد برپایه نقل و منقولات بنا کنند.

وی تأکید کرد: البته نقل در دین جایگاه معتبر و خاص خود را دارد، اما مقصود ما از انسانی کردن علوم تهی کردن آن از تعقل نیست.

حداد عادل تصریح کرد: با این وجود مخالفان سکولار این گونه وانمود می کنند که علوم انسانی یا نقلی و یا عقلی است.

وی گفت: ایجاد تحول در علوم انسانی در انقلاب اسلامی کاری سنگین، پیچیده، ظریف و دراز مدت است، در عین حال که یک روز هم نباید در این کار مهم سهل انگاری و اهمال کرد و شتاب زده هم نباید رفتار کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: ما بدون اینکه بخواهیم دست بسته تسلیم علوم انسانی غربی بشویم، تصدیق می کنیم که این علوم حاصل تجارب و تلاش هزاران دانشگاه غرب بوده است و نباید انتظار داشت که با یکسال و دو سال بتوانیم به سر منزل مقصود برسیم اما نباید وحشت زده و دست و پای خودمان را گم کنیم. /924/پ201/ص

ارسال نظرات