۰۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۹۳۶۸۶

همایش بزرگداشت آیت‌‌الله معزی در دزفول برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول، اظهار داشت: همایش بزرگداشت مقام علمی و معنوی آیت‌الله معزی از مفاخر این شهرستان برگزار خواهد شد.
مرحوم آيت الله شيخ محمد علي معزي دزفولي مرحوم آيت الله شيخ محمد علي معزي دزفولي
به گزارش خبرگزاری رسا در اهواز،حسن پورکیانی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول، اظهار داشت: همایش بزرگداشت مقام علمی و معنوی آیت‌الله معزی از مفاخر این شهرستان اسفندماه امسال برگزار خواهد شد.

وی زمان برگزاری این همایش را یکشنبه هشتم اسفندماه سال جاری و مکان آن را دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول عنوان کرد و همچنین از تشکیل دبیرخانه همایش بزرگداشت آیت الله معزی دزفولی خبرداد و گفت: امام جمعه به عنوان مسؤول برگزاری و ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر اجرایی آن منصوب شدند.

پور کیانی، برگزاری همایش‌های بزرگداشت مفاخر را در این شهرستان از جمله مصوبات شورای فرهنگ عمومی عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا تاکنون همایش‌های دیگری از جمله بزرگداشت مقام آیت‌الله انصاری برگزار شده است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول،‌ در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: آیت‌الله معزی از مفاخر و چهره‌های بزرگ دزفول است که به عنوان مرجع تقلید مطرح، ‌رساله توضیح المسائل نیز دارد.

دبیر اجرایی همایش بزرگداشت مقام آیت‌الله معزی همچنین از علاقمندان خواست تا مقالات خود را با موضوعاتی که معرفی خواهد شد به دبیر خانه همایش ارسال کنند.

وی اظهار داشت: اقدامات گسترده‌ای برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر همایش در حال انجام است که‌ چاپ کتاب زندگینامه وی از جمله این اقدامات مهم محسوب می‌شود؛ این کتاب در حال حاضر مراحلی از تهیه را طی کرده است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول خاطرنشان کرد: همچنین تلاش‌های گسترده‌ای نیز برای فعال سازی مدرسه قدیمی ایشان در محله قلعه با همکاری امام جمعه در حال انجام است که امیدواریم نتیجه بخش باشد؛ همچنین درصدد هستیم تا منزل ایشان را که پیش‌تر از سوی ورثه در اختیار شهرداری قرار گرفته بود با رایزنی دوباره وصول کنیم‌ تا به عنوان یک مرکز فرهنگی در دزفول به فعالیت بپردازد.

گفتنی است، مرحوم آیت الله شیخ محمد علی معزی، در پانزدهم ماه رجب سال1299 هجری قمری در دارالمؤمنین، دزفول، در خاندانی بزرگ که از سالیان دراز، نگهبانی و حراست از علوم اسلامی را عهده دار بودند، دیده به جهان گشود.

ذهن وقاد، حافظه ی قوی و نیرومندش، چنان به سرعت، وی را در کسب علوم دینی و دانش های روز مساعدت ویاری نمود، که توانست در سن دوازده سالگی، منظومه ی دره را در محضر جد بزرگوارش مرحوم شیخ محمد طاهر معزی، مرجع بزرگ آن روزگار به طرز بسیار جالبی قرائت کند.

از تألیفات مرحوم آیت الله شیخ محمد علی معزی، رساله ای در مقدمات نماز، رساله ای در احکام خلل و قضاء فوائت نماز، رساله ای در افعال نماز، رساله ی مستقلی در احکام خلل و سهو، رساله ای در مناسک حج، که احکام حج را با زبانی ساده و عباراتی روان به فارسی به رشته ی تألیف در آورده است و این رساله نیز به چاپ رسیده است.

مجموعه ای مشتمل، بر پاسخ های مسائل متفرقه در فقه و تفسیر، حواشی بر کفایه ملا محمد کاظم خراسانی در اصول، حواشی متفرقه، بر منظومه ی مرحوم حاج ملا هادی سبزواری در حکمت و رساله مختصری در مسائل فقهی و طرز استدلالی، که خود او مبتکر آن است، موسوم به « مفتاح التحقیق» که آن نیز در چاپخانه دانشگاه تهران به سعی و اهتمام سید جلال الدین حسینی ارموی معروف به «محدث» در سال1338 هجری شمسی به چاپ رسیده است.

وی شخصیتی بسیار غنی الطبع، عالی همت، بزرگ منش با هیبتی روحانی و در عین حال نسبت به مردم، به اندازه شخصیت هر کس، متواضع بود، به ویژه نسبت به علما و طلاب علوم دینی ارادت و تواضعی خاص داشت. در تمام مشکلات استوار و با استقامت بود.

در شئون زندگی توکلی عجیب داشت، اعتقادی راسخ به وجود امام زمان(عج) داشت و در امور مهم، توسلات خاصی به امام زمان غایب(ع) داشت. به کرّات مکاشفاتی که منجر به حل مشکل او می شد، برایش حاصل می گشت، ولی وی هرگز مایل نبود این جریان، برای احدی بازگو شود. در وضعیت شخصی خود، حدّ اعتدال و میانه روی را کاملاً رعایت می کرد؛ در کمک به مستمندان و اعانت و یاری رسانیدن به مردم، چه از نظر مادّی و چه از نظر معنوی دریغ نداشت.

از ویژگی های دیگر آن مرحوم، خواندن و نوشتن تا حدود یک ماه قبل از ارتحال ایشان است، که بجز برای خواب و انجام فرائض ترک نمی شد. نوشتن هزاران صفحه از کتاب فقه استدلالی«تجدید الدّوارس» که تا کنون، هشت مجلّد آن چاپ و منتشر شده، به خط خود، یکی از نمونه کارهای عجیب و شگفت انگیز و پر مایه وی، در راه نشر علم دین است.

آیت الله شیخ محمد علی معزی دزفولی، در سال 1391 هجری قمری مصادف با 1349 هجری شمسی، جهان فانی را وداع گفته و به جهان باقی شتافت و در شهر دزفول به خاک سپرده شد./945/د102/ص
ارسال نظرات