۰۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۹۳۷۹۷
آیت‌الله نوری همدانی:

حوزویان و دانشگاهیان با همکاری و تعامل علوم انسانی اسلامی را به جهانیان عرضه کنند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی، با تاکید بر اینکه حوزه و دانشگاه باید مکمل هم باشند و ارتباط شان بیشتر شود، گفت: این دو نهاد مهم باید با همکاری و تعامل دین و علوم انسانی اسلامی را به جهانیان عرضه کنند.
درس خارج فقه آيت الله نوري همداني در مسجد اعظم قم ديدار ائمه جماعات کشور با آيت الله نوري همداني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، روز پنج شنبه در دیدار با مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران، خودسازی و ساختن جامعه را از مهم ترین اصول در دین مبین اسلام دانست و گفت: علم آموزی، تقویت روحیه ایمانی، اخلاق و تعهد از دیگر اموری است که باید به آن توجه داشت.

وی در ادامه سخنان خود خواستار توجه بیشتر جامعه به کتاب نهج البلاغه شد و بیان داشت: بعد از قرآن کریم ما کتابی به متانت و جامعیت نهج البلاغه نداریم، این کتاب شریف حاوی جامع ترین و بهترین دستورات اعتقادی، فرهنگی و سیاسی است و جامعه باید به آن توجه بیشتری داشته باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت مساله تعلیم و تربیت در جامعه اسلامی، تاکید کرد: انسان باید علم را از استادی فرا بگیرد که معتقد به ارزش های دینی و مبانی اسلامی باشد، زیرا فکر و حرکات و رفتار استاد در شاگرد تاثیر دارد.

وی وحدت حوزه و دانشگاه را یک امر بسیار درست و ضروری عنوان و با تاکید بر تقویت ارتباط این دو نهاد مهم فرهنگی و علمی در کشور تصریح کرد: در گذشته استکبار جهانی با تربیت فراماسون ها در صدد اختلاف افکنی و به حاشیه راندن علما و جدا کردن آنان از دانشگاه بودند.

این مرجع تقلید، با تاکید بر اینکه حوزه و دانشگاه باید مکمل هم باشند و ارتباط شان بیشتر شود، ابراز داشت: این مساله نیازمند این است که حوزویان و دانشگاهیان کنار هم بنشینند و بحث کنند.

وی ادامه داد: در برخی حوزه ها و عرصه ها، دانشگاهیان تخصص دارند و در بخش هایی نیز حوزویان دارای تخصص و مهارت هستند و این دو نهاد مهم باید با همکاری و تعامل دین و علوم انسانی اسلامی را به جهانیان عرضه کنند.

این مدرس درس خارج حوزه علمیه قم، خواستار رفع نواقص و اشکالات کتب درسی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شد و گفت: کتب درسی که در دانشگاه های کشور تدریس می شود غربی است و باید اصلاح شود.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود، انقلاب اسلامی را یک نعمت و برکت بسیار بزرگ خواند و با تبیین دستاوردهای علمی، پزشکی، هسته ای و فناوری جمهوری اسلامی ایران، خودباوری، استقلال و خوداتکایی را از مهم ترین دستاوردهای انقلاب برشمرد.

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ما هیچ اراده و اختیاری از خود نداشتیم و مردم دچار فقر شدید مالی و فرهنگی بودند و حاکمان خودباخته در برابر ارباب شان تسلیم بودند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم، با اشاره به نقش برجسته امام راحل در بیداری ملت ایران و دیگر ملت های آزاده جهان گفت: بحمدلله بعد از امام راحل نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به بهترین شکل ممکن انقلاب را مدیریت کرده اند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به نحوه شکل گیری حکومت در دین مبین اسلام، هرگونه حکومت غیر ولایی را نامشروع و طاغوتی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: بر اساس آموزه های دین مبین اسلام، تنها نظامی مشروع است که در راس آن نبی، امام معصوم و در عصر غیبت ولی فقیه حضور داشته باشد. /924/پ202/ج
ارسال نظرات