ضرورت بررسی تغییر ساختار حکومت پس از قیام کربلا در حوزههای علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدرضا هدایتپناه، مدیر گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر امروز در نشست علمی قیام کربلا تغییر ساختار حکومت، بررسی تغییر ساختار حکومت پس از قیام کربلا را در حوزههای علمیه ضروری دانست و از اینکه ارائه چنین مباحثی مغفول مانده است، ابراز تأسف کرد.
وی با بیان اینکه عدم طرح این مباحث در حوزههای علمیه، جامعه علمی کشور را با مشکلاتی روبرو میکند، اظهار داشت: ارائه مباحث گوناگون از تاریخ کربلا امکانپذیر است، اما آنچه ضرورت دارد، بررسی تغییر ساختار حکومت پس از قیام کربلا است.
این استاد حوزه و دانشگاه البته ارائه این بحث گسترده را در پانزده جلسه و با استفاده از دیدگاه شیعه و اهل سنت و با اتکا به منابع اولیه و به صورت مباحثه امکانپذیر دانست و به طرح سؤالات و شبهات مطرح شده پیراموان آن پرداخت.
مدیر گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، خاطرنشان کرد: تمام کسانی که قیام عاشورا را برنمیتافتند و آن را محکوم کردند، معتقد بودند ساختار حکومت یزید چه درست و چه نادرست باید ثابت بماند؛ از اینرو هرگونه خروج بر حاکمیت را خلاف تقوا میدانستند.
وی، اضافه کرد: دشمنان اهل بیت(ع) معتقد بودند که هر فردی بخواهد ساختار حکومت را تغییر دهد و بر آن خروج کند باید به فتوای رسول الله(ص) کشته شود؛ بنابراین در مقابل امام حسین(ع) صفآرایی کردند و به قتل آن حضرت همت گماشتند.
حجتالاسلام هدایتپناه با بیان اینکه احمد حنبل که خدماتی به شیعه انجام داده است در این ارتباط میگوید «هرکس حتی یک قدم بر سلطان خروج کند به مرگ جاهلیت مرده است»، گفت: ساختاری برای حکومت بر مسلمانان تئوریزه کردند که حتی اگر یزید فاجر، فاسق و هوسباز بر سر کار آید، حکومتش عین دین باشد.
انتظار بشر از فاسق انتظاری عبس است
وی، ابراز داشت: امر بن حجاج زبیری که به امام حسین(ع) نامه نوشت؛ اما در مقابل آن حضرت صفآرایی کرد، برای ترغیب و تشویق یارانش میگفت «درباره ریختن خون کسی که از دین خروج کرده شک نکنید؛ چراکه مخالفت با پیشوا کرده است.»
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام حسین(ع) تمام ساختار چیده شده را برهم زد و با بیانات خود آن را زیر و رو کرد، گفت: ساختاری که در تضاد با دین و با تحریف دین رنگ دینی به خود گرفته بود باید تغییر میکرد؛ چراکه فاسق نه تنها بر جامعه دینی بلکه بر جامعه لائیک هم حق حکومت ندارد و انتظار بشر از فاسق انتظاری عبس است.
مسأله ولایت فقیه امری بدیهی است
وی تعیین ساختار تصادفی را اشتباه دانست و با بیان اینکه اگر افرادی فاسق و فاسد در رأس حکومت قرار گیرند، تمام دستوراتی که ابلاغ میکنند ضد دین است، اظهار داشت: فقها به این دلیل است که گفتهاند مسأله ولایت فقیه امری بدیهی است.
حجتالاسلام هدایتپناه با بیان اینکه هرگز مُهر دین پای ساختار جامعه اسلامی که راه برای فساق باز کند، نخورده است، تصریح کرد: جامعهای که ادعای دینداری دارد هرگز نباید حرم امنی برای فاسق ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در فقه سیاسی شیعه و اهل سنت در این مسأله اصلی است؛ اینکه چرا جوامع مسلمین سامان پیدا نمیکند را باید در ساختار و قانون اساسی آنان جستجو کرد. /920/پ201/ع