۰۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۹۳۸۹۳
آیت الله یزدی:

روند رشد اجتهاد باید مطابق با روش‌های مرسوم و فقه جواهری باشد

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که اگر حوزه ده محدث ، رجالی و فیلسوف داشته باشد اما مرجع تقلید نداشته باشد آن حوزه ناقص است، اظهار داشت: روند رشد اجتهاد باید مطابق با روش‌های مرسوم و فقه جواهری باشد.
آيت الله محمد يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رییس شورای عالی حوزه های علمیه، امروز چهارم دی ماه در نهمین اجلاس سراسری مدیران وموسسان مدارس علمیه خواهر سراسر کشور که در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد از خدمات و اقدامات مدیر حوزه های علمیه خواهران قدردانی و برای شفا وسلامتی کامل وی دعا کرد.

وی تصریح کرد: مدیر حوزه های علمیه خواهران در طول فعالیت خود در حوزه های علمیه خواهران همواره به خدا توکل داشته و علاقه بسیار شدیدی به کارهای مثبت داشته و دارد و به همین دلیل موفقیت های خوبی را در مدیریت حوزه های علمیه به دست آورده است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به موقعیت بانوان در نظام اسلامی از نگاه ابزاری غرب به زن انتقاد کرد و گفت: انقلاب اسلامی به زن ارزش و اعتبار حقیقی داده است اما غرب با سوء استفاده به طور کلی هویت زن را از بین برده است.

رییس شورای عالی حوزه ادامه داد: انقلاب اسلامی به زن هویت و آزادی اسلامی و حقیقی داد و ما با توجه به این موقعیت امروز شاهد تعداد قابل توجه بانوان فرهیخته ، اندیشمند و متعهد در حوزه و دانشگاه هستیم.

آیت الله یزدی توسعه حوزه های علمیه خواهران در انقلاب اسلامی را چشمگیر و قابل تقدیر دانست و افزود: حوزه های علمیه برادران از زمان ائمه اطهار وجود داشته است و در شرایط گوناگون و سخت نیز هویت خود را حفظ کرده اند.

وی بیان داشت: دشمنان همواره با توطئه ها و نقشه های مختلف سعی در ضربه زدن به دین و از بین بردن علما داشته اند اما با این وجود علما در طول تاریخ توانستند حوزه های علمیه را حفظ کنند.

آیت الله یزدی با اشاره به جایگاه و موقعیت ویژه حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: امروز در کنار حوزه نجف حوزه مقدسه قم وجود دارد که حدود70 هزار نفر نیز در این حوزه مشغول فراگیری علوم دینی و حوزوی هستند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه یاد آور شد: نظام اسلامی ایران شرایطی را فراهم کرد که زن در جامعه هویت خود را بازیافت و توانست خود را به موقعیتی ویژه برساند و خوشبختانه ما امروز شاهد حضور بانوان فرهیخته و متعهد هم در حوزه و هم در دانشگاه هستیم.

وی تاکید کرد: در حوزه های علمیه برادران همه مراجع و مدیران حوزه های علمیه معتقد بوده و هستند که فقه و اصول اصل است و در هر زمانی واجب است مجتهدانی وجود داشته باشند.

رییس شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: اگر حوزه ده محدث ، رجالی و فیلسوف داشته باشد اما مرجع تقلید نداشته باشد آن حوزه ناقص است.

وی یاد آور شد: روند رشد اجتهاد مطابق با روش های مرسوم و فقه جواهری باید باشد و سایر علوم هم به تناسب نیاز باید وجود داشته باشد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در حوزه های علمیه خواهران هدف اصلی اجتهاد نیست گفت: حوزه های علمیه خواهران مانع از این نیست که یک زن فقیه شود اما باید توجه داشت که هدف آن مجتهد پروری نیست بلکه عالم پروری است و این دو با هم تفاوت اساسی دارند.

وی افزود: این مساله در جامعه هم برای خود زنان هم برای اجتماع و هم برای نظام مفید است و خوشبختانه ما در عرصه های مختلف شاهد حضور چنین زنان فرهیخته و متعهدی هستیم.

آیت الله یزدی تاکید بر اینکه علم و تهذیب در حوزه های علمیه خواهران و برادران همواره در کنار هم بوده و باید باشند ابراز داشت: طبیعی است که علم تنها فایده ای ندارد ، چه بسا عالمی که خود منحرف است و دیگران راهم منحرف می کند ، در کشور ما نیز کسانی بودند که به خاطر برخورداری از علم تنها به انقلاب ضربه زدند.

وی افزود: علم بی تقوا و تهذیب و تربیت کافی نیست ، علم با تهذیب باید در کنار هم باشند زیرا علم بدون تهذیب گاهی باعث راهزنی و گمراهی می شود.

رییس شورای عالی حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با مفید ارزیابی کردن برگزاری نهمین اجلاس سراسری مدیران و موسسان مدارس علمیه خواهران تصریح کرد: تعیین دقیق اهداف حوزه های علمیه خواهران می تواند در این گونه اجلاس ها مورد بررسی قرار گیرد./924/پ201/ص
ارسال نظرات