۰۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۹۴۰۳۰
عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات خراسان:

حماسه نهم دی بر اساس الگوی نهضت حسینی بود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان قابلیت الگوبرداری را از مهمترین ویژگی های نهضت امام حسین(ع) دانست و گفت: حضور مردم در حماسه نهم دی ماه سال88 برگرفته از الگوی نهضت حسینی بود.
حماسه تاريخي عاشوراييان در شهر مقدس قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سلسله همایش های آیینه آفتاب با موضوع بررسی اهداف و انگیزه های قیام امام حسین(ع) عصر روز گذشته در مشهد آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام علی رضایی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه در نخستین روز این همایش ها با اشاره به پیشینه تاریخی حکومت اموی اظهار داشت: پس مرگ معاویه یزید به خلافت می رسد در حالی که به دلیل عیاشی، می گساری و نداشتن تجربه توان اداره جهان اسلام را ندارد؛ از این رو اتاق فکری که اغلب اعضای ان را غیرمسلمانان تشکیل می دهند او را هدایت می کنند.

وی افزود: همین اتاق فکر است که تصمیم می گیرد با امام حسین(ع) به عنوان مهمترین چهره مخالف حکومت، برخوردی کند که نه تنها ایشان بلکه مخالفان آینده خلافت اموی را هم سرجای خود بنشاند آن هم به گونه ای که خود در هر صورت خود پیروز میدان باشد؛‌ بنابراین از میان راه‌های مختلفی همچون تبعید، گفت و گو، خارج کردن امام از جهان اسلام، زندان، قتل و احتمال بیعت امام، دو گزینه آخر را بر می‌گزیند.

عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: امام حسین(ع) از دو گزینه ماندن و رفتن، رفتن را انتخاب می کنند؛ اما نه رفتنی که دشمن می پندارد بلکه به جای یک پاسخ منفی عادی، «نه گفتن» را به یک قیام تبدیل کرده و آن را در قالب یک نهضت طراحی می کنند؛ نهضتی که با هجرت از مدینه اغاز شده و در مکه و مسیر کربلا با روشنگری ها ادامه می یابد و در حماسه عاشورا با تثبیت خداباوری و عدم هراس از مرگ و کمی یاران در راه خدا به پایان می رسد.

حجت الاسلام رضایی تهرانی با بیان اینکه امام در مکه برای اهداف و انگیزه های نهضت خود از هر حاجی یک خبرنگار می سازد تصریح کرد: اینکه به امام حسین(ع) خارجی می گفتند تهمت نبود؛ بلکه افتخاری بود که خودشان در آغاز حرکت بدان اشاره داشته و فرمودند من برای اصلاح در امت جدم بر خلیفه وقت خارج شده ام.

وی با اشاره به اینکه امام(ع)، این اصلاح را از طریق امربه معروف و نهی از منکر، احیای سیره نبوی و سیره علوی محقق کرد یادآور شد: پیام این کار آن است که اگر انسان از غیر طریق اهل بیت(ع) به سراغ سیره پیامبر اسلام(ص) برود یا به مقصود نمی‌رسد یا به پوسته ای ظاهری می رسد که بیانگر حقایق نیست.

این استاد حوره و دانشگاه ابراز داشت: از دیگر نکات قابل توجه در نهضت امام حسین(ع) این است که امام آن را یک راز سر به مهر قرار نداد؛ بلکه نسخه ای قابل تکثیر و با وصف الگو بودن و شفاف و روشن تعریف کردند که این قیام از کجا شروع شده و چگونه اوج می گیرد و به کجا ختم می شود. حضرت زینب(س) در چهل منزل اسارت، اطلاعیه های نهضت حسینی را منتشر می کند.

وی، رمز ماندگاری نهضت حسینی را قابلیت الگوبرداری از آن دانست و گفت: این اقدام امام، می رساند که تنها ایجاد معروف کافی نیست بلکه تکثیر و نشر آن نیز مهم است، سیدالشهداء(ع) با تکثیر وتوزیع و اسوه کردن حرکتشان کاری کردند که درست نقطه مقابل اهداف دشمن حاصل شد، گرچه جسم امام رفت، اما راهش برای همیشه ماندگار شد و مردم به این نتیجه رسیدند وقتی حفظ دین خدا آن قدر مهم است که حسین(ع) جانش را در این راه فدا می کند چرا سایر مسلمانان این کار را نکنند.

عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان تأکید کرد: امام حسین(ع) با قیام خود آموخت یک دست صدا دارد اگر در راه خدا باشد و مصداق آیه «قل انما اعظکم بواحدة ان تقوموا مثنی و ثلاث و رباع...» را به زیبایی به تصویر کشیدند.

حجت الاسلام رضایی تهرانی ادامه داد: در انقلاب اسلامی نیز ما در برابر رژیم تا بن دندان مسلح شاه دست خالی بودیم؛ اما مردم ایستادند و اعلام کردند نهضت ما حسینی است، حژب الله لبنان نیز با الگوگیری از همین نهضت است که در برابر چهارمین ارتش غدر دنیا پیروز می شود.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: حضور مردم در حماسه نهم دی سال88 برگرفته از الگوی نهضت حسینی بود.

گفتنی است، همایش های آیینه آفتاب با حضور علی قائمی از پنجم تا هفتم دیماه در محل تالار اجتماعات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می شود./930/ پ201/ص
ارسال نظرات