۰۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۹۴۲۳۸
برای نخستین بار؛

لوح فشرده جامع فقه اهل بیت تولید شد

خبرگزاری رسا ـ برای نخستین بار در جهان اسلام، لوح فشرده سه زبانه کتابخانه تخصصی فقه با عنوان«جامع فقه اهل البیت(ع) » به همت محققان و پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شد.
مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي ، نور


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی رضا رحیمی ثابت، مدیر پروژه تولید نرم افزار «جامع فقه اهل البیت(ع) » در گفت و گوبا خبرنگاران گفت:‌ برای نخستین بار در جهان اسلام، لوح فشرده سه زبانه کتابخانه تخصصی فقه باعنوان«جامع فقه اهل البیت(ع) » به همت محققان و پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شد.

وی در ادامه افزود: هدف از تولید این اثر گرانسگ جمع آوری و احیای آثار فقهای نامدار و تسهیل در امر پژوهش و تحقیق پویندگان اجتهاد بوده است.

حجت الاسلام رحیمی ثابت اظهار داشت: این پروژه در سال 1382 با خواست ریاست مرکز حجت الاسلام شهریاری آغاز شد و در سال 1385 نسخه یک این نرم افزار در حد یک کتابخانه عمومی با 720 عنوان کتاب در 1783جلد از 283 مولف تولید و توزیع شد.

وی ادامه داد: این مجموعه تولید شده که اکنون به جامعه علمی و تحقیقاتی کشور عرضه شده است، بعنوان نسخه 2 و با عنوان کتابخانه تخصصی فقه پس از شش سال کار پژوهشی و تحقیقاتی به سرانجام رسید.

این پژوهشگر علوم اسلامی بیان داشت: 1250 عنوان کتاب و رساله فقهی در بیش از 3 هزار جلد از 410مولف با قابلیت های فراوان علمی، پژوهشی و فنی در مراکز علمی، فقهی به دانشمندان و فقیهان عرضه شده است.

حجت الاسلام رحیمی ثابت این لوح گرانسگ را دارای بخش های اصلی و فرعی دانست و گفت: کتابخانه، جستجو، قرآن، آیات الاحکام، ارتباط کتب با یکدیگر، تقسیم ابواب اصلی کتب فقهی، قواعد فقهی، اصطلاحات و لغت نامه از جمله بخش های اصلی این برنامه می باشند.

وی در ادامه به معرفی قابلیت های پژوهشی برنامه پرداخت و اظهار داشت: «ایجاد ارتباط متون با شروح، حواشی و ترجمه های متون»، «ارتباط بین 1600 جلد کتاب، متن و شرح، حاشیه یا ترجمه آنها»، «برخورداری از 143 قاعده یا اصل فقهی و اتصال آنها با سرفصل های مربوطه»، «ارائه 14دوره لغت نامه قابل دستیابی از طریق ریشه، مشتق و جستجو» از قابلیت های پژوهشی این لوح فشرده است.

این پژوهشگر حوزوی خاطر نشان کرد: «ایجاد میزهای پژوهشی، مدیریت و ذخیره آن ها»، «ارائه آیات الاحکام مربوط به 49 باب از ابواب اصلی فقه و اتصال آنها به همه کتب»، «ارتباط متن ها با قرآن، آیات الاحکام، شروح، حواشی، ترجمه ها و لغت نامه ها و انتقال متن دلخواه به محیط یادداشت نورو Ms-Word»، «تفکیک متون کتاب در قالب 62 باب اصلی فقه از جمله؛مسائل مستحدثه در طب، بیع و تجارت،...» از دیگر قابلیت های پژوهشی این لوح فشرده می باشند.

مدیر پروژه جامع فقه اهل البیت(ع) ادامه داد:«استفاده از استاندارد یونی کد(Unicode) برای برطرف ساختن محدودیت ها»، «در دسترس بودن کتاب های مورد نیاز کاربر با استفاده از میر پژوهشی»، «نمایه زنی، رنگی کردن، انتقال و دسته بندی، تغیر زبان ویندوز، نمایش میزهای پژوهشی و ذخیره سازی نتایج جستجو و تحقیقات» و ... از دیگر قابلیت های پژوهشی این لوح گرانسنگ است.

حجت الاسلام رحیمی ثابت تصریح کرد: از آنجا که این لوح ارزشمند پژوهشی و تحقیقی دارای قابلیت های بسیاری می باشد، آموزش استفاده کاربردی از این لوح فشرده به صورت چند رسانه ای در همه قسمت های برنامه قرار داده شده است./919/پ203/ع

ارسال نظرات