۰۷ دی ۱۳۸۹ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۹۴۲۴۶
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خبر داد؛

درخواست42 نشریه برای صدور مجوز در دبیرخانه شورای اعطای مجوزهای حوزه

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به مجموعه تقاضاهای وارده به دبیرخانه شورای اعطای مجوزهای حوزه، گفت: تاکنون 42 نشریه تقاضای مجوز داشته‌اند که 3 نشریه خارج از چارچوب وظایف و 29 نشریه دارای پرونده ناقص بوده‌اند، 12 نشریه ارزیابی شکلی، 8 نشریه ارزیابی محتوایی و 4 نشریه در دست ارزیابی هستند.
حجت الاسلام عماد حجت الاسلام  سيد علي عماد معاون پژوهش


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدعلی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، در دومین گردهمایی مدیران مسؤول و سردبیران نشریات علمی حوزوی، خواستار طراحی نقشه راه مناسب برای رسیدن به وضع مطلوب در نشریات علمی حوزوی شد.

معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان این‌که سهم تمام دستگاه‌ها در این طرح باید با توافق حداکثری تعریف و تمهیدهای لازم برای حرکت به سمت نقطه مطلوب انجام شود، افزود: انجام مطالعات لازم در راستای توسعه نشریات علمی با شاخص‌های مناسب، وظیفه همه مسؤولان است.

وی با اشاره به تکلیف مسؤولان در عرصه نشریات علمی پژوهشی و در حوزه نشر و تولید دانش، خاطرنشان کرد:‌ تاکنون هیچ نقشه روشنی که مشخص کند در کدام حوزه‌های دانش به چه سقف و عددی از نشریات علمی پژوهشی یا علمی ترویجی دست یافته‌ایم، تدوین نشده است.

حجت‌الاسلام عماد، اضافه کرد:‌ هرچند در این زمینه مطالعات اولیه صورت گرفته و شاخص‌های مهمی نیز به دست آمده است؛ اما باید مشخص شود که در حوزه علوم و دانش‌های حوزوی به چه رشته‌ها و گرایش‌هایی و در هر عرصه‌ به چند و چه کیفیتی از نشریات علمی نیازمندیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود هدف از برگزاری دومین گردهمایی مدیران مسؤول و سردبیران نشریات علمی حوزوی را نکوداشت علم دانست و ابراز داشت: امروز زمینه‌های هم‌فکری و هم‌اندیشی اصحاب نظر در راستای ارتقای جایگاه مناسب نشریات حوزه و دین فراهم شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به اهمیت و اولویت ذاتی رشته دانش، حجم و تعداد آثار موجود در آن رشته، تعداد و انبوهی پژوهشگران، دانشمندان و دانشگران آن رشته دانش، تدوین سند مبنا برای نشریات حوزوی را پیشنهاد کرد.

وی، اظهار داشت: باید در این سند تعریف شود که به چه نشریاتی در دوره میان‌مدت نیازمندیم و این نشریات از سوی کدام نهادهای رسمی و غیررسمی و از سوی کدام اشخاص حقیقی و حقوقی و با چه حمایت‌هایی شکل گیرد.

حجت‌الاسلام عماد تصریح کرد: حمایت مادی و معنوی از نشریات، ارزیابی وضعیت نشریات و مقالات علمی و حمایت از نهادهای مردمی در حوزه نشریات علمی از جمله بایسته‌هایی است که جز با تمهید، زمینه‌سازی و آمادگی نشریات امکان‌پذیر نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که کار اعطای مجوزهای علمی براساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در قالب ماده واحده بر عهده شورای اعطای مجوزها و اعطای امتیازهای علمی حوزه قرار گرفته است به اهم مصوبات کمیسیون نشریات پرداخت.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه افزود: تصویب آیین‌نامه داخلی، تصویب فرایند گردش کار کمیسیون نشریات، تصویب دستورالعمل نحوه اعطای رتبه علمی به نشریات حوزوی، تصویب استاندارد، تدوین فرم‌های تقاضای صدور مجوز، تشکیل کمیته‌های ارزیابی و تخصصی، بررسی صلاحیت علمی اعضای هیأت تحریریه نشریات، تعیین داوری و ارزیابی در نشریات از جمله اهم مصوبات کمیسیون نشریات است.

وی با اشاره به مجموعه تقاضاهای وارده به دبیرخانه شورای اعطای مجوزهای حوزه، ابراز داشت: تاکنون 42 نشریه تقاضای مجوز داشته‌اند که 3 نشریه خارج از چارچوب وظایف و 29 نشریه دارای پرونده ناقص بوده‌اند، 12 نشریه ارزیابی شکلی، 8 نشریه ارزیابی محتوایی و 4 نشریه در دست ارزیابی هستند. /920/پ201/ص

ارسال نظرات